Netbuilding biedt met tools van Allot oplossingen voor intelligent bandbreedtebeheer

IP-verkeer kan groeien zonder uitbreiding van netwerkcapaciteit

Ridderkerk, februari 1999 – Netbuilding, onafhankelijk aanbieder van netwerkvoorzieningen en IT-beheerdiensten, biedt aanvullende oplossingen voor een effectiever en daardoor efficiënter gebruik van IP-netwerken. Met netwerksoftware-producten van Allot Communications is een nauwkeuriger en actief beheer mogelijk van de beschikbare bandbreedte. Netwerkeigenaren hoeven daardoor minder snel te investeren in extra lijncapaciteit.

Benutting bandbreedte

Netbuilding speelt met de rondom de Allot-tools gevormde oplossingen voor 'bandwidth management' in op een groeiende vraag. "Steeds meer eigenaren van op de IP-standaard gebaseerde netwerken lopen tegen de grenzen van de bandbreedte capaciteiten aan", aldus Rob van Kesteren, managing director van Netbuilding Nederland. "Daardoor kunnen ook bedrijfskritische applicaties, vooral bij gebruik over verspreide locaties, onacceptabel traag verlopen. Het probleem zit hem niet in de eigenlijke omvang van de bandbreedte, maar in de benutting ervan. De tools van Allot stellen ons in staat om de beschikbare bandbreedte nu veel intelligenter te beheren. Hierdoor kunnen IP-netwerken, ook bij een sterke groei van het netwerkverkeer, veel efficiënter worden benut. Investeringen in vaak dure extra bandbreedte kunnen daarmee worden uitgesteld."

Prioriteitentoekenning

De software van Allot Communications biedt onder meer prioriteitentoekenning. Op applicatie- of adresniveau kan zo voorrang worden verleend aan spoedeisend netwerkverkeer, met name voor bedrijfskritische applicaties of aan actuele informatie. Minder belangrijke berichten worden vastgehouden tot weer voldoende bandbreedte beschikbaar is. De door Netbuilding ontwikkelde 'bandwidth management'-oplossingen zijn ook bijzonder geschikt voor aanbieders van informatie en diensten via het Internet, de IP-omgeving bij uitstek. Zij kunnen bijvoorbeeld een hoge werkbelasting op basis van URL-adressen verdelen over meer webservers en per klant of klant-type passende bandbreedtes toekennen. Via de functionaliteit van de Allot-tools zijn servers bovendien volgens voorgeprogrammeerde tijdschema's in- en uit te schakelen en is op vaste tijden een gegarandeerde bandbreedte aan bepaalde toepassingen (zoals back-ups) toe te wijzen.

Uitvoeringen

De tools van Allot - momenteel leverbaar in twee uitvoeringen, elk voor een ander capaciteitsgebied – draaien op standaard Intel/Linux-platforms. De AC200 is geschikt voor kleinere tot middelgrote netwerkomgevingen en ondersteunt datasnelheden tot 10 Mbps. Voor grotere netwerken en voor datasnelheden tot 45 Mbps is er de AC300. Ze bieden door hun web-GUI (zoals Internet Explorer of Netscape) een hoge mate van gebruikseenvoud. "Daardoor kunnen we nog sneller en dus tegen lagere kosten specifieke applicaties voor 'bandwidth management' ontwikkelen", aldus Van Kesteren.

Cost of ownership

"De Allot-software is direct inzetbaar in elke Ethernet/IP-omgeving en is bij uitstek geschikt voor Internet/intranet-toepassingen. Na een juiste en vakkundige implementatie vragen deze 'bandwidth management'-systemen nauwelijks nog bijzondere expertise. Hierdoor blijft de 'cost of ownership' laag in vergelijking met allerlei omvangrijke en complexe beheeroplossingen, die vaak veel product- en netwerkkennis vereisen". Netbuilding is exclusief distributeur van de Allot producten voor Nederland en de producten zijn direct leverbaar.

Informatie: Netbuilding Nederland, dhr. A. Versteeg (0180-480001), website: www.netbuilding.nl

Netbuilding Nederland BV , opgericht in 1993 en gevestigd te Ridderkerk, is een onafhankelijke aanbieder van netwerkvoorzieningen (gericht op Quality-of-Service based networking), IT-beheerdiensten (conform ITIL) en bandwidth management omgevingen. De project-teams van Netbuilding kunnen bij het samenstellen en implementeren van netwerkoplossingen putten uit een scala van in hun segment toonaangevende producten. Netbuilding werkt op projectbasis voor middelgrote en grotere bedrijven en instellingen in Nederland.

lnlichtingen voor redacties: CSI Public Relations, Dick de Bruijn (0516 - 433 666), dick@csi.nl

Deel: ' Netbuilding biedt oplossing intelligent bandbreedtebeheer '