Press Release 22/03/00

Son, 22 maart 2000

NEWAYS ELECTRONICS INTERNATIONAL N.V.

Neways en Ripa Electronics bundelen krachten in groeiende elektronicamarkt

Neways Electronics International N.V. (Neways) heeft een intentieverklaring getekend voor de overname van 55% van de uitstaande aandelen van Ripa Electronics met ZBG Holding B.V. Ripa is een internationaal opererende groep van negen ondernemingen die actief is als service provider op het gebied van hoogwaardige klantspecifieke industriële elektronische systemen. Op termijn kan het belang in Ripa worden uitgebreid tot 100%. In 1999 behaalde de onderneming een omzet van NLG 75 miljoen met ca. 330 medewerkers. Eind 1999 heeft Ripa twee overnames gedaan, waarmee er momenteel 425 medewerkers in dienst zijn en de omzet in 2000 tot boven de NLG 100 miljoen zal toenemen.

Door het samengaan versterken Neways en Ripa hun positie in Europa als één van de grootste 'one stop service providers' op het gebied elektronische systemen voor eindproducten. De transactie zal volledig worden gefinancierd middels de uitgifte van nieuwe gewone aandelen Neways. Ripa zal naar verwachting in het komende jaar bijdragen aan de winst per aandeel van Neways.

Strategische motieven
Door de krachtenbundeling kan de groep zich sterker profileren als een kennisintensieve, technologisch hoogwaardige one stop service provider op het gebied van elektronische systemen voor toepassingen in eindproducten. Door de bundeling van kennis, verbreding van het producten- en dienstenpakket en een aanvullend klantenbestand, kan beter gebruik worden gemaakt van de cross selling mogelijkheden die de groep kan bieden. Kostenvoordelen kunnen worden gerealiseerd middels integratie van ondersteunende activiteiten, optimalisatie van productiefaciliteiten en combinatie van inkoopkracht. Ripa zorgt daarbij met name voor een goede aanvulling op de activiteiten van Neways op het gebied van 'ontwikkeling en engineering' en 'service en onderhoud'.

Profiel Ripa
Ripa Electronics is een internationaal opererende groep van negen bedrijven en actief als service provider op het gebied van hoogwaardige, klantspecifieke, industriële elektronische systemen. De activiteiten van de groep hebben betrekking op ontwerp, ontwikkeling, productie van elektronische systemen, geassembleerde panelen en modules, alsmede onderhoud en after sales services. In 1999 behaalde Ripa een omzet van NLG 75 miljoen. Recent is de groep uitgebreid door de overname van ACS Engineering B.V. en de E-fabrieken van FEI E&O. Door deze overnames biedt Ripa momenteel werk aan 425 medewerkers.

Tot de Ripa groep behoren:
Ripa Electronica - Best, Ripa SMT Center - Best, Ripa Assembly Belgium
- Zaventem (België), Evic Electronics - Echt, Evic Service & Repair Center - Echt, Evic Service en Repair Center - Boedapest, Evic Service & Repair Belgium - Opglabbeek (België), ACS Engineering B.V. - Echt en E fabrieken - Acht

Meer informatie kunt U ook krijgen bij:
Ir. J.H.J. Mengelers
(president) Drs. V.B.M. de Bok
(financieel directeur)
Tel. 040 - 2679226 Tel. 040 - 2679247
Neways Electronics International N.V.
Adres hoofdkantoor: Postbus 69, 5690 AB SON
Website: www.neways.nl

Copyright © 2000 Neways. All rights reserved.

Deel: ' Neways en Ripa Electronics bundelen krachten '