Consumentenbond

Niet alle compacte auto's veilig bij frontale botsing

Bij jongste botsproeven: nieuwe kinderzitjes vallen zwaar tegen

24 februari 2000 - Bij een aanrijding is de ene compacte auto veel veiliger voor de inzittenden dan de ander. Met name bij de frontale botsing scoren de meeste geteste kleinere auto’s matig. Dat is de belangrijkste conclusie van de nieuwste Europese botsproeven waar ook de Nederlandse Consumentenbond aan meegedaan heeft. Hoewel er verbeteringen zijn, blijven de verschillen groot. En de nieuwe generatie kinderzitjes maken de hooggespannen verwachtingen niet waar. Meest opvallende wagen uit het onderzoek is de Smart die niet slecht scoort, maar de eigen claim van veiligste auto uit zijn klasse niet kan waarmaken. Op donderdag 24 februari worden in Brussel de resultaten bekend gemaakt van de jongste autobotsproeven van het Europese samenwerkingsverband EuroNCAP. Dit maal zijn zeven compacte auto’s onder de loep genomen: Lancia Ypsilon, Honda Logo, Hyundai Atos, Fiat Punto, de Smart, Opel Corsa en Volkswagen Lupo. In de Consumentengids van maart die eveneens op 24 februari verschijnt, zijn de belangrijkste conclusies te lezen.

Ten opzichte van het vorige onderzoek uit 1997, toen voor het eerst de botsveiligheid van compacte auto’s werd getest, is de bescherming van inzittenden aanzienlijk verbeterd. Niet alleen bij een frontale maar vooral ook bij een zijwaartse botsing. Ook bij kleine auto’s blijkt het mogelijk te zijn om een passagiersruimte te bouwen die voldoende sterk is. Dat betekent bijvoorbeeld dat voeten en benen minder snel beklemd komen te zitten en dat de deur na de botsing nog gewoon open kan. Dit verkleint de kans op beknelling of extra verwondingen en doet de kans op overleving van een aanrijding toenemen. Een succes voor EuroNCAP, aangezien wettelijke regels ontbreken.
Volgens de Consumentenbond kan echter niet de algemene conclusie worden getrokken dat auto’s veiliger zijn geworden. Daarvoor zijn er te grote verschillen tussen de diverse merken. En er is nog een aantal problemen. De gordels oefenen bijvoorbeeld een wel erg grote druk uit op de borstkas. En voetgangers en fietsers komen er vaak onnodig slecht af. Daarin is geen enkele verbetering te constateren, terwijl het wel mogelijk is om auto’s te bouwen die 'zachter' zijn voor voetgangers en fietsers.

Goed uit de test komen de Lupo en de Punto: zowel de Volkswagen als de Fiat krijgen de maximale vier sterren. De Hyundai Atos, de Honda Logo, de Smart en de Opel Corsa krijgen in de totaalbeoordeling weliswaar drie sterren, maar krijgen voor de frontale botsing slechts één ster. De Lancia Ypsilon komt ronduit slecht uit de test en krijgt zelfs in de totaalbeoordeling maar twee sterren. Zowel de zogeheten A-stijl als de deur bezweken bij de botsing volledig en het stuurwiel ging alle kanten op, waardoor het hoofd van de bestuurder ondanks de airbag het dashboard raakte.

Het plaatsen van een kinderzitje blijkt bij compacte auto’s een hele toer, nu door het gebruik van een passagiersairbag het zitje niet meer op de voorbank mag worden gezet. Bij een driedeurs-uitvoering is het lastig om een kind in een achterwaarts geplaatst kinderzitje op de achterbank te zetten. En waarschuwingen om het kinderzitje niet op de voorbank te zetten, wat levensgevaarlijk is, ontbreken of zijn onduidelijk.
Teleurstellend is het optreden van een eerste generatie Isofix-kinderzitje. Dit is een stoeltje dat vastgeklikt wordt in de achterbank, waardoor het gebruik van de gordel om het kinderzitje op de plaats te houden niet nodig is. Niet alleen het vastklikken zelf is een omslachtige operatie, ook de geboden veiligheid kan beter. De Consumentenbond pleit voor een aanvullend, derde bevestigingspunt aan de bovenzijde van het zitje.

Eye-catcher in de groep onderzochte auto’s is de Smart, die - zeker gezien zijn afmetingen - niet onverdienstelijk scoort. Het compartiment van de Smart bleef goed intact, ook al heeft deze afwijkende auto weinig vervormingsruimte. Maar de geadverteerde claim van 'veiligste auto in zijn klasse' kan de Smart niet waarmaken.

Deel: ' Niet alle compacte auto's veilig bij frontale botsing '




Lees ook