Universiteit Maastricht

_________________________________________________________________

Persbericht 29 januari 1999 _________________________________________________________________

Joint venture Biomat Universiteit Maastricht en Belden Wire & Cable BV

Nieuw bedrijf MCTec voor medische technologie in Venlo

MCTec is de naam van de nieuwe onderneming die zich in Venlo gaat bezighouden met de ontwikkeling en fabricage van zogeheten medisch draad, dat wordt gebruikt voor inwendig onderzoek en ingrepen zoals dotterbehandelingen.
MCTec (Medical Coating Technology) is een joint venture van Belden Wire & Cable BV in Venlo, producent van hoogwaardig kabel en draad, en Biomat BV, een aan de Universiteit Maastricht (UM) gelieerd bedrijf dat biomaterialen en medical devices ontwikkelt en produceert. Vandaag, 29 januari 1999, is de samenwerkingsovereenkomst officieel ondertekend.
In het nieuwe bedrijf MCTec bundelen Belden en Biomat/universiteit hun gezamenlijke kennis om aan de wereldwijd stijgende vraag naar medisch draad te kunnen voldoen.
MCTec gaat met tien medewerkers van start. De omzet zal naar verwachting binnen vijf jaar groeien tot meer dan tien miljoen gulden. MCTec verwacht binnen twee jaar een eigen bedrijfspand in Venlo of omgeving in gebruik te nemen.
Het is voor het eerst dat de Universiteit Maastricht met een commercieel bedrijf een gezamenlijke activiteit opzet.

SlipSkinâ

Medisch draad is een lange, zeer dunne spiraal van metalen delen voorzien van een kunststof coating. Die kan bijvoorbeeld vanuit de lies via het vaatstelsel tot in de kransslagader worden geleid. Over deze voerdraad kan dan betrekkelijk eenvoudig een katheter naar de plaats van verstopping worden geschoven voor het uitvoeren van een dotterbehandeling. Om de kans op beschadiging van (onder meer) de vaatwanden te verkleinen, moet de coating van het medisch draad zo glad mogelijk zijn. Belden en Biomat hebben de afgelopen jaren een nieuwe coating ontwikkeld die betere eigenschappen kent dan de conventionele coatings die nu nog hoofdzakelijk (ook door Belden) worden gebruikt. Dit SlipSkinâ , waarvan Belden het patent heeft, is gladder en bezit een betere biocompatibiliteit. Een goede biocompatibiliteit voorkomt bijwerkingen van het gebruik van medisch draad.

Nieuwe ontwikkelingen

De vraag naar conventioneel medisch draad nam de afgelopen jaren met 8 procent jaarlijks toe. Belden sleepte onlangs een flinke order in de wacht van een van ’s werelds grootste fabrikanten van katheters. Belden en Biomat verwachten dat in de groeiende vraag het aandeel van alternatieve coatings als SlipSkinâ de komende jaren stijgt. De structurele en strategische samenwerking tussen Belden en Biomat in MCTec geeft ook een nieuwe impuls aan productontwikkeling en innovatie. Een voorbeeld is de toevoeging aan de SlipSkinâ -coating van een anti-bloedstollingsmiddel, waardoor minder van dit medicijn hoeft te worden toegediend dan via de gebruikelijke manier. Dat vermindert de kans op inwendige bloedingen.

Trendsetter
Het Amerikaanse bedrijf Belden Wire & Cable BV, met een omzet van ruim $850 miljoen, is een trendsetter in de ontwikkeling en fabricage van draad en kabel. Bij Belden in Europa werken ongeveer 750 medewerkers. De ontwikkeling, fabricage en verkoop van kabel en draad door Belden sluiten perfect aan bij de wensen en behoeften van de klant. Het nu gerealiseerde samenwerkingsverband met de Universiteit Maastricht is een bevestiging daarvoor.
De Universiteit Maastricht laat met de deelneming in MCTec via Biomat zien dat de instelling actief wil bijdragen aan de economische ontwikkeling van de regio. De plannen van de UM om in Venlo een vestiging te openen, worden de komende tijd nader uitgewerkt. De samenwerking met Belden in MCTec is de meest directe manier om nieuwe kennis van de universiteit in de markt te zetten. Biomat is een van de thans acht bedrijven van de UM Holding BV, waarin de universiteit haar marktgerichte activiteiten heeft ondergebracht. De oprichting van MCTec sluit aan bij het beleid van de provincie om de ontwikkeling van hoogwaardige medische technologie in Limburg te bevorderen.

Deel: ' Nieuw bedrijf MCTec voor medische technologie in Venlo '