Compaq introduceert nieuwe AlphaServer, AlphaStation en twee nieuwe grafische controllers

NIEUW COMPAQ ALPHASTATION XP1000 DOORBREEKT ALS EERSTE DE 600-MHZ-BARRIÈRE Gouda, 17 augustus 1999 - Compaq Computer B.V. introduceert de nieuwe, snelle en betaalbare AlphaServer GS60E alsmede een nieuw op de Alpha-processor gebaseerd workstation, het 667-MHz AlphaStation XP1000. Deze machines hebben een zeer hoge betrouwbaarheid voor zakelijke en technische computergebruikers. Tevens zijn voor de huidige op Intel gebaseerde AP- en SP-workstationlijnen nieuwe, krachtige grafische controllers beschikbaar gekomen: de 2D3D ELSA Synergy II en de 3D 3Dlabs Oxygen GVX1.

Compaq AlphaServer GS60E
De AlphaServer GS60E is het instapmodel van de high-end AlphaServer GS Series. Het is een zesvoudig, 12 GB AlphaServer-systeem, dat superieure prestaties biedt voor de meest veeleisende toepassingen. Dit systeem kent dankzij Compaqs Tru64 Unix en OpenVMS een zeer hoge beschikbaarheid en kan eenvoudig worden uitgebreid, dit met behoud van de eenvoud van bediening en beheer. Deze eigenschappen maken de AlphaServer GS60E een ideaal platform voor NonStop eBusiness-oplossingen op het gebied van electronic commerce, business intelligence of bedrijfsapplicaties.
De AlphaServer GS60E met Tru64 Unix of OpenVMS ondersteunt hardware-partitionering, een mogelijkheid die ook op de AlphaServer GS140 wordt ondersteund. Hierdoor kunnen twee onafhankelijke kopieën (drie op de GS140) van óf Tru64 Unix óf OpenVMS worden gestart. Dat biedt de mogelijkheid een deel van het systeem te reserveren voor een bijzondere applicatie of een reeks toepassingen binnen een grotere workload. Deze faciliteit kan ook dienen om twee verschillende versies van hetzelfde besturingssysteem te draaien, wat van pas kan komen bij software-upgrades. Op deze manier kunnen ook softwareontwikkeling en productie op dezelfde machine plaatsvinden.

De AlphaServer GS60E ondersteunt 64-bit Very Large Memory (VLM64), hetgeen de prestaties van applicaties drastisch kan verbeteren, doordat complete toepassingen en delen van een database in het fysieke geheugen geladen kunnen worden. Door de aanwezigheid van maximaal 12 GB RAM-geheugen en zes Alpha 21264-processors in de AlphaServer GS60E, kunnen klanten hun applicaties op topsnelheid draaien. Door nog twee systeembussen aan de oorspronkelijke AlphaServer GS60 toe te voegen tot een totaal van zeven, zijn computerprestaties, geheugencapaciteit en I/O-throughput volledig uitgebalanceerd. Gebruikers hoeven daardoor niet langer een afweging te maken tussen rekenkracht, geheugenomvang en I/O-capaciteit. Daarnaast biedt de AlphaServer GS60E N+1 hot-swap voedingen voor een hogere beschikbaarheid. Ook zijn de prijzen voor software verlaagd. Dit resulteert in lagere totale eigendomskosten.

De AlphaServer GS60E met een EV6 21264 Alpha-processor zal deze maand op de markt komen. Systemen met de EV67 21264-processor zullen naar verwachting in de herfst leverbaar zijn. Door de hogere processorsnelheid en een grotere cache zullen deze laatste systemen naar verwachting een snelheidswinst van 30 tot 40 procent kunnen realiseren. Gebruikers van de EV6 kunnen hun systeem opwaarderen naar een EV67 door alleen het moederbord te verwisselen. Hercompilatie of andere wijzigingen van de applicaties zijn niet vereist.

Compaq AlphaStation XP1000
Tegelijk met de AlphaServer GS60E annonceert Compaq het 667-MHz AlphaStation XP1000, het snelste workstation ter wereld en het eerste dat de 600 MHz-barrière doorbreekt. Dit AlphaStation XP1000 is het eerste Compaq-systeem dat is uitgerust met de nieuwe 667-MHz Alpha 21264 (EV67) processor. Dit vertaalt zich in zeer hoge prestaties voor technische applicaties, die draaien onder Compaq Tru64 Unix, Linux, Compaq OpenVMS of Microsoft Windows NT. Ten opzichte van het bestaande 500-MHz model workstation, is de SPECint95/fp95 benchmark dertig procent sneller, terwijl applicaties ruim twintig procent sneller draaien. Het 667-MHz AlphaStation XP1000 is ontwikkeld voor ontwerpers en ingenieurs die RISC-computers gebruiken, om de hoogst mogelijke rekenprestaties te bereiken. Deze machine is bij uitstek geschikt voor toepassingen als high-end CAD (Computer Aided Design), CAE (Computer Aided Engineering), High Performance Technical Computing (HPTC) en geografische informatiesystemen (GIS). Andere kenmerken van het AlphaStation XP1000 zijn:

* 4 MB zeer snel (222 MHz) second-level cache-geheugen, geschatte SPECint/fp 37/76 voor zeer hoge rekenprestaties;

* zeer snelle systeemarchitectuur met een 2,6 GB/sec geheugencontroller; Dual PCI Bus met 267 MB/sec geaggregeerde bandbreedte;
* maximaal 2 GB werkgeheugen en 54 GB interne schijfopslag
* een keur van grafische controllers: 2D3D ELSA Gloria Synergy, 3D Compaq PowerStorm 300, 3D PowerStorm 350.

ELSA Synergy II en 3Dlabs Oxygen GVX1
Tot slot annonceert Compaq twee nieuwe grafische controllers voor haar op Intel gebaseerde AP- en SP-workstation series: de 2D3D ELSA Synergy II en de 3D+ 3Dlabs Oxygen GVX1. De flexibele 2D3D Synergy II (AGP) grafische controller biedt topprestaties op het gebied van 2D en is tevens het snelste instapmodel voor driedimensionale toepassingen. Deze controller is gebaseerd op de TNT-2 chipset nVIDIA, ondersteunt 2x en 4x AGP, beschikt over een geünificeerde framebuffer van 32 MB en heeft een 300 MHz RAMDAC voor optimale prestaties en functionaliteit.

De 3D Oxygen GVX1 grafische controller, gebaseerd op de GLINT Gamma/R3 chipset, is de snelste midrange 3D grafische oplossing voor professionals die toepassingen gebruiken zoals Discreet MAX, Alias Maya en Softimage, alsmede CAD- en CAE-toepassingen zoals Pro/ENGINEER, Unigraphics, Solidworks en AutoCAD. De Oxygen GVX1 wordt geleverd met Soft Engine 4 AutoCAD display-list drivers van Vibrant Graphics. De 3Dlabs Oxygen GVX1 draait toepassingen in 16,7 miljoen true-colorkleuren, bij resoluties van maximaal 1920 x 1200 en een verversingsfrequentie van 76 Hz. Naast het standaard 32 MB videogeheugen kan tevens tot 256 MB van het systeeemgeheugen worden aangesproken voor textures.

Prijzen en beschikbaarheid
De Compaq AlphaServer GS60E is deze maand beschikbaar. Prijzen beginnen bij fl. 219.300,= voor een AlphaServer met twee Alpha 21264 CPU's, 1 GB geheugen, 9 GB harde schijf en 4 MB ECC Level 2 on board cache per processor, plus een PCI-shelf en een StorageWorks shelf voor de Tru64 Unix versie.

De prijzen van de software voor de AlphaServer GS60E zijn ten opzichte van vorige systemen verlaagd met bijna 50 procent. Verder is de prijs van het RAM-geheugen voor de AlphaServer GS series met 25 procent verlaagd en dual-CPU prijzen zijn met 30 procent verlaagd.

Over Compaq
Compaq Computer Corporation - een Fortune Global 100 company - is wereldwijd leverancier van informatietechnologie. Compaq is het op één na grootste computerbedrijf ter wereld en marktleider op het gebied van de productie en verkoop van personal computers. Compaq ontwikkelt en levert een breed scala aan hardware- en softwareoplossingen inclusief services voor consumenten tot en met high-end enterprise computing omgevingen. Zo biedt het bedrijf fouttolerante bedrijfskritische oplossingen, netwerk- en communicatieproducten, server-systemen, workstations, zakelijke desktop- en notebookproducten en consumenten pc's. Het bedrijf is toonaangevend op het gebied van milieuvriendelijke programma's en bedrijfsvoering. Compaq-producten worden verkocht in meer dan 100 landen via een wereldwijd netwerk van Compaq Business Partners. Het bedrijf is opgericht in 1982. Compaq is gevestigd in Houston, Texas. In Nederland is het hoofdkantoor van Compaq Computer B.V. gevestigd in Gouda.

Meer informatie over Compaq en haar producten, alsmede klantenondersteuning is beschikbaar op https://www.compaq.nl.

- Einde persbericht -
Achtergrondinformatie: