Telfort persbericht

Amsterdam, 28 december 1999 Nieuw contract Telfort en NS Reizigers voor datanetwerk kaartautomaten

Hoge servicelevels en flexibiliteit Telfort geven doorslag voor keuze NS Reizigers en Telfort hebben een nieuw contract afgesloten voor de levering van datacommunicatie diensten. Het contract is getekend voor een periode van vijf jaar. Telfort levert NS deze diensten op basis van een separaat netwerk (NSDN = NS Data Netwerk) dat de communicatie voor alle kaartjesautomaten en balieterminals van de NS verzorgt. Dit netwerk heeft tevens verbinding met Interpay, de controlerende instantie voor al het digitale geldverkeer in Nederland.

NS heeft gekozen voor Telfort vanwege het uitstekende serviceniveau dat Telfort NS kan bieden tegen een constructieve prijs. Daarnaast voldoet het netwerk aan de hoogste kwaliteitseisen. Telfort biedt NS een ander type netwerk wanneer dit vanwege een nieuw protocol voor digitale geldtransacties nodig zal zijn.

Bij digitale geldtransacties zoals pinnen bij de geldautomaat en het kopen van kaartjes via automaten, moet de transactie worden gemeld bij Interpay. Om dit digitale geldverkeer te controleren, wordt gebruik gemaakt van het X.25 protocol. Ook de kaartautomaten van de NS, net als alle geldautomaten van de Nederlandse banken, moeten de transacties laten controleren door Interpay en maken gebruik van het protocol X.25.
Omdat dit protocol langzamerhand wordt vervangen, en hiervoor wellicht een ander type netwerk nodig is, heeft NS Reizigers de mogelijkheid Telfort Frame Relay Services (een bedrijfsnetwerk met snelheden van 64 Kbit tot 2 Mbit) in combinatie met het protocol TCP/IP. De dienst NSDN is speciaal voor NS Reizigers ontwikkeld en wordt volledig door Telfort gemanaged.

Telfort is de telecom joint-venture tussen BT (British Telecom) en de NS (Nederlandse Spoorwegen). Het bedrijf is aanbieder van nationale en internationale telecommunicatie-diensten in Nederland aan de zakelijke- en de consumentenmarkt. Momenteel heeft Telfort 1650 medewerkers in dienst. Klanten zijn onder andere de multinationals Shell, Unilever, Akzo Nobel, KPMG, BP en NS. Telfort is actief op de MKB-markt met Directe Zaken. Het Telfort Pak&Bel concept heeft mobiele communicatie makkelijk en toegankelijk gemaakt voor de Nederlandse consument.

Deel: ' Nieuw contract Telfort en NS voor netwerk kaartautomaten '