Persberichten van
Psion Nederland

Nieuw netBook ™ van Psion voor bedrijfsoplossingen

Hoofddorp, 15 juni 1999 - Psion Enterprise Computing heeft vandaag netBook™, s werelds eerste echte mobiele netwerkcomputer met 100% pure Java technologie, aangekondigd.

netBook is het eerste product van Psion in een reeks van mobiele apparaten geschikt voor bedrijven, die zoeken naar zakelijke IT-oplossingen. Uiteindelijk zal men de keuze hebben tussen een pen en een toetsenbord bedienbare mobiele computer, verkrijgbaar in ¼, ½ VGA en VGA uitvoering. De producten zijn gebruikers-vriendelijk en bieden een instant-on' mobiel platform, gecombineerd met de industriestandaard Java van Sun Microsystems voor het creëren van bedrijfsmatige applicaties.

Door de combinatie van innovatieve vormgeving en nieuwe technologieën beschikt netBook over een superieur VGA kleurenscherm met penbesturing en een toetsenbord met standaard Qwerty lay-out. Naast een PC card slot biedt het ook de mogelijkheid om een Compact Flash Card of disk drive te integreren voor een grotere opslagcapaciteit.

netBook is gericht op bedrijven, die mobiele oplossingen willen inzetten in sectoren als het bank- en verzekeringswezen, de gezondheidszorg en nutsbedrijven. Voordat netBook aan het einde van het jaar op de markt komt, zal Psion in samenwerking met haar partners een aantal pilot' projecten opzetten.

Psion Enterprise Computing heeft een duidelijke visie van zijn rol in het digitale tijdperk, vertelt Shanker Trivedi, de Engelse vice-president van Sun Microsystems. Er is een ware mobiele netwerkcomputer gecreëerd, die het bedrijven mogelijk maakt om hun traditionele systemen uit te breiden en het toenemend aantal mobiele medewerkers de mogelijkheid te bieden om toegang te krijgen tot het bedrijfsnetwerk.'

netBook staat aan het begin van een reeks robuuste penbestuurbare mobiele computers. Deze hebben een ½ VGA of VGA kleurenscherm en zijn ontworpen om te kunnen functioneren onder zware omstandigheden. Deze range zal een aantal datainvoer en communicatiemogelijkheden bevatten, zoals draadloze RF, GSM en barcodescanning.

Claus Bergstedt, Commercieel Directeur van Enterprise Computing, vertelt: Java wordt steeds meer geaccepteerd binnen het bedrijfsleven. Gebruikers in verschillende marktsegmenten variërend van bankwezen, financiële dienstverlening tot logistieke dienstverlening, gezondheidszorg en service buitendienst, profiteren van de snelle ontwikkeling, hergebruik van applicaties en standaard platformmogelijkheden van Java. Op dit moment kunnen mobiele apparaten toegevoegd worden aan Java bedrijfsoplossingen zonder dat mogelijkheden, prestaties en betrouwbaarheid verloren gaan.

De nieuwe reeks van producten beschikt over een implementatie van hoge kwaliteit van de Java Virtual Machine (JVM) van Sun Microsystems ', vervolgt Bergstedt zijn verhaal. Java biedt u snelle applicatieontwikkeling, applicatiehergebruik en compatibiliteit door het bedrijf heen, van handheld tot server. Tot voor netBook was de notebook de enige uitvoerbare oplossing voor mobiele Java oplossingen. Nu is het mogelijk om over de kracht van Java te beschikken, gecombineerd met instant-on', gebruiksgemak, betrouwbaarheid en robuustheid van een nieuwe reeks mobiele netwerkcomputers.

De nieuwe reeks aan producten beschikt over een efficiënt stroomverbruik en heeft een oplaadbare lithium-ion accu. De apparaten zijn uitermate geschikt om te gebruiken tijdens een volledige werkdag, door de gebruiksduur van 10 uur met een oplaadtijd van 2,5 uur.

Psion Enterprise Computing is een dochteronderneming van Psion PLC en opgericht in 1996. Psion Enterprise Computing focust zich op de wereldwijd toenemende vraag naar handheld apparaten voor commercieel en industrieel gebruik.

Het bedrijf ontwerpt, fabriceert en verkoopt industriële handheld terminals en een groot assortiment randapparatuur. Onderdeel van de product range zijn de Psion Workabout, HC en Organiser. De producten van Psion Enterprise Computing worden wereldwijd verkocht via een netwerk van distributeurs in 40 landen. Onder de Psion Enterprise Computing-klanten bevinden zich BMW, London Underground, British Telecom, Reuters, Motorola, Lufthansa, Dunkin Donuts, Transavia, General Motors en Sony. Kijk op www.psion.nl/industrial/index.html voor meer informatie.

Psion Nederland BV, gevestigd te Hoofddorp, distribueert handheld- en palmtop computers, programmatuur en datacommunicatieproducten. Het assortiment van Psion-producten omvat een grote verscheidenheid aan modellen, software en randapparatuur. De Psion-producten worden verkocht via een uitgebreid netwerk van dealers, distributeurs en VAR's.

Deel: ' Nieuw netBook van Psion voor bedrijfsoplossingen '