Amsterdam, 21 september 1999

Nieuw onderzoek naar authenticiteit Van Gogh-schilderij

Versie van De tuin van de inrichting Saint Paul uit Museum Folkwang te Essen komt naar Amsterdam

Naar aanleiding van de tentoonstelling Cézanne tot Van Gogh over de collectie van Dokter Gachet (van 24 september tot en met 5 december 1999) krijgt het Van Gogh Museum tijdelijk De tuin van de inrichting Saint Paul uit Museum Folkwang te Essen (F660, oktober-november 1889) in bruikleen. Dit schilderij krijgt samen met de andere versie van de gestichtstuin uit het Van Gogh Museum (F659, december 1889) een bijzondere plaats in deze expositie.

Vincent van Gogh (1853-1890) schilderde beide werken in St. Rémy, waar hij zich in mei 1889 vrijwillig liet opnemen in de plaatselijke kliniek. De versie uit Essen is afkomstig van Johanna van Gogh-Bonger, weduwe van Theo van Gogh. De authenticiteit van dit werk is door de duidelijke herkomst ervan nooit betwist. Paul Gachet jr., de zoon van de beroemde dokter, schonk de tweede variant van deze tuin in 1954 aan de Vincent van Gogh Stichting. Het schilderij maakt deel uit van de vaste collectie van het museum. In het verleden zijn er diverse malen vraagtekens geplaatst bij de authenticiteit van deze Van Gogh, een extra reden om het werk uitgebreid te onderzoeken. Door middel van een film en een verslag op het internet (www.vangoghmuseum.nl onder de rubriek 'Nieuws' of 'Tentoonstellingen') zal het museum inzicht geven in dit onderzoek en helderheid trachten te brengen in deze kwestie. De confrontatie van beide schilderijen biedt de bezoeker een unieke kans om de werken direct met elkaar te vergelijken en de resultaten van het onderzoek ter plaatse te toetsen.

De genoemde bruikleen zal gedurende de expositie te zien zijn in de nieuwe tentoonstellingsvleugel, naast de versie uit de eigen collectie. Beide varianten worden zo voor het eerst sinds de grote overzichtstentoonstelling in 1990 herenigd.

Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met de afdeling Voorlichting van het Van Gogh Museum: 020-570 52 91.

Algemene informatie over het Van Gogh Museum vindt u op onze website: www.vangoghmuseum.nl

Deel: ' Nieuw onderzoek naar authenticiteit Van Gogh-schilderij '