Rizla+ Grand Prix Team

Bericht voor de pers Zuidlaren, 27 januari 2000

NIEUW ‘ORANJE DREAMTEAM’ IN GRANDS PRIX

Vloeitjesfabrikant Rizla+, tot 2006 hoofdsponsor van de Dutch TT in Assen op de traditionele laatste zaterdag in juni, brengt samen met technisch uitzendbureau De Graaf Contracting en een groep trouwe co-sponsors in het nieuwe millennium een nieuw ‘Oranje Dreamteam’ aan de start in het mondiale Grand Prix-circus. Het team staat onder de bezielende leiding van het ‘koningskoppel’ Arie Molenaar en Hans Spaan, met als rijders de Nederlandse 500cc topper Jurgen van den Goorbergh en het grote 250cc talent van vaderlandse bodem, Jarno Janssen. Met het aantrekken van Jurgen van den Goorbergh in het Nederlandse GP-team is een droomwens van alle betrokken partijen in vervulling gegaan.

Toekomstplan

Na de twee 125cc wereldtitels met Haruchika Aoki, stapten Molenaar en Spaan in 1997 over naar de 250cc klasse. Een jaar later werd samen met de nieuwe hoofdsponsor Rizla+ een meerjarig toekomstplan opgezet, waarbij een basis werd gelegd voor meer Nederlandse deelnemers in de Grands Prix. Buitenlanders Noriyasu Numata en Johan Stigefelt maakten begin vorig jaar plaats voor de debuterende Jarno Janssen en Maurice Bolwerk. Nu, in het 3e jaar dat de vloeitjesfabrikant de kar trekt, is het ‘Oranje Dreamteam’ met Jurgen en Jarno werkelijkheid geworden.

In de top 10

De 30-jarige Van den Goorbergh verraste afgelopen seizoen vriend en vijand met zijn twee Pole Positions (Barcelona en Brno), maar de betrouwbaarheid en kritische afstellingen van de Muz viercilinder fabrieksmachine liet te vaak te wensen over. “Met de Honda TSR 500cc V-twin staan we er veel beter voor dan afgelopen seizoen”, opent de 3-voudig Motorsportman van het Jaar, die eind vorig jaar in het huwelijk trad met zijn vrouw Misha. “Zeker over een heel seizoen gezien moet ik met de TSR Honda veel beter kunnen scoren. Omdat de V-twin wat minder vermogen aan boord heeft, zijn we qua top-resultaten wat meer afhankelijk van de omstandigheden en de loop van de circuits. Maar we hebben er alle vertrouwen in dat tuner Hans Spaan de motor technisch gezien op een hoger peil kan brengen dan de 4-cilinder van vorig jaar. De betere stuureigenschappen van de Honda moeten samen met de 20 kilo gewichtsvoordeel ten opzichte van de 500cc 4-cilinder fabrieksmachines met name bij het accelereren, qua handelbaarheid en bochtensnelheid veel voordelen opleveren. Ik ben bekend met de Honda, want in 1998 werd ik al 15e in de WK-eindstand met een soortgelijke machine. Met de opgedane ervaring sindsdien en het technisch niveau van dit team en mijn persoonlijk begeleider broer Patrick, krijgen we de machine zeker op een hoger niveau afgesteld dan de TSR Honda van Haruchika Aoki. Die werd er in 1999 15e mee in de WK-stand, met als topscore een 6e plaats in Duitsland. Ik verwacht in 2000 met regelmatige scores heel dicht bij de top 12 van de wereld te kunnen komen. En mijn uitschieters, laag in de top 10? Die zullen op circuits met vloeiende bochten moeten komen. Ik ga voor 3 tot 5 top 10 klasseringen, bijvoorbeeld in Welkom (SA), Jerez (E), Philip Island (Aus), Sachsenring (D) en tijdens de Rizla+ Dutch TT in Assen”, verwacht Van den Goorbergh.

Hoger niveau

Teammanager Arie Molenaar is in zijn nopjes met zijn nieuwe protégé en heeft hooggespannen verwachtingen. Molenaar: “Ik sla Jurgen op de TSR Honda hoger aan dan Aoki. Jurgen heeft veel meer 500-ervaring. Daarbij komt dat de concurrentie in de 500cc klasse niet echt groter is geworden en er zijn niet meer 4-pitter fabrieksmachines dan vorig jaar.” Chef technicus Hans Spaan is al enkele weken druk met de nieuwe motoren. “Aoki reed vorig jaar op een nagenoeg standaard machine. We gaan met de motor de testbank op en zullen ook met andere onstekingen en uitlaten voor meer vermogen kunnen zorgen. Samen met de ervaring van Jurgen en Patrick krijgen we de machine zonder twijfel op een hoger niveau dan Aoki’s V-twin van vorig seizoen”, aldus Spaan, die Jarno Janssen in zijn 2e volledige GP-seizoen bij de top 20 ziet komen.

Drie testsessies

De 24-jarige Jarno Janssen staat te popelen om aan het nieuwe seizoen te beginnen. “Samen met Jurgen test ik in de aanloop naar het seizoen op drie verschillende circuits steeds een drietal dagen. We beginnen in Jerez (18-20 februari), dan Estoril (22-24 febr.) en van 28 februari tot en met 1 maart in Valencia. Samen met de opgedane race-ervaring en circuitkennis van het afgelopen seizoen, moet ik vaker in de WK-punten kunnen rijden. Ik werk keihard aan mijn starts en zal gretiger moeten zijn en met mijn opgedane ervaring ook kúnnen zijn. Als ik zie dat Vincent, West, Boscoscuro en Hoffman met een Honda TSR 250 bij de top 15 kunnen komen in de WK-eindstand, zijn dat de mannen die ik het komende seizoen in het vizier moet hebben”, besluit Janssen op en top gemotiveerd.

Deel: ' Nieuw 'Oranje dreamteam' in Rizla+ Grand Prix '