Nieuw windtunnelcentrum Audi in Ingolstadt

(10 Februari 2000)

PERSBERICHT:

Audi opende recent een nieuw windtunnelcentrum met twee innovatieve testinstallaties: een akoestische en een thermische. Het doel van de tests in deze windtunnels is de luchtstroming rond de carrosserie en door de motorruimte te optimaliseren. Audi-rijders zullen hiervan op verschillende manieren profiteren:
geoptimaliseerde aërodynamische eigenschappen verbeteren niet alleen het comfort voor inzittenden, maar dragen tevens bij tot zuiniger en milieuvriendelijker brandstofverbruik. Beide testinstallaties kunnen ook door externe klanten worden gebruikt.

De aëro-akoestische testinstallatie van Audi met een 47 meter lang buisvormig gedeelte is groot, maar zeer stil. Op dit moment is de installatie tweevoudig wereldrecordhouder: het is niet alleen de stilste, maar ook de snelste autowindtunnel ter wereld. De krachtige propeller met een vermogen van 2600 kilowatt kan windsnelheden tot 300 km/u opwekken. Het meten van de op- en neerwaartse krachten en de luchtweerstand gaat even gemakkelijk als onderzoek aan luchtstromings- en geluidskarakteristieken van het interieur. Een wereldprimeur op het gebied van de ontwikkeling van personenwagens is het gebruik van onder het testvoertuig geplaatste lopende banden waarmee bewegingen kunnen worden gesimuleerd in relatie tot eigenschappen van het wegdek. Met dit systeem hoopt Audi zijn technische leiderschapspositie op het terrein van het aërodynamische carrosserie-ontwerp verder te versterken en tegelijkertijd het windgeruis rondom de auto verder te beperken.

De belangrijkste taak van de thermische windtunnel is om de luchtstroming door de motorruimte en langs de koelsystemen te optimaliseren. Hier kunnen indien nodig nieuwe motoren en componenten onder extreme condities worden getest. De vloer van de testinstallatie kan tot 60 0C worden verwarmd, zodat hiermee de specifieke condities in tropische gebieden kunnen worden gesimuleerd. De transparante vloer biedt tevens de mogelijkheid om de luchtstroom direct binnen de motorruimte en onder de carrosseriebodem te observeren. Met de speciale roldynamometer kunnen de thermodynamische condities bij auto's met permanente vierwielaandrijving worden onderzocht.

Zoekwoorden:

Deel: ' Nieuw windtunnelcentrum Audi in Ingolstadt '