Gemeente Hilversum

Gebouw Cullinan biedt plaats aan 18 appartementen en kantoren

Op de plaats, waar voorheen een metaalwaren-fabriekje jarenlang onder meer dubbelwandige theepotten produceerde, verrijst nieuwbouw waarbij metalen opnieuw een rol van betekenis spelen. Het bouwproject Cullinan aan de Oude Torenstraat zal zich vooral manifesteren door de in koper uitgevoerde gevel en in mindere mate door de zinken dakopbouw.

Naast het gebouw dat de ABN/AMRO-bank en de Gemeentelijke Sociale Dienst delen, verrijst een gebouw dat plaats biedt aan achttien driekamer-appartementen en zo’n 2100 m2 kantoorruimte. Metalen speelden ook een rol in de voorbereidingsperiode. Nadat ter plekke de loop van de binnenring was bepaald en chroomfabriek en enkele oude woningen waren gesloopt, stuitten betrokkenen op de vervuiling van zware metalen in de bouwgrond. Na een ingrijpende bodemsanering kon aannemer BK Bouw uit Bussum vorig najaar daadwerkelijk aan de slag.

Inmiddels zijn de bouwvakkers zover gevorderd dat hun werkzaamheden zich op maaiveldniveau afspelen.

Voor de exploitatie van het project zijn twee partijen aangetrokken. Johan Matser voor de woningen en Kroymans voor de kantoorruimte.

Het gebouw is ontworpen door Mecanoo Architecten te Delft. Het gebouw volgt met een holle gevel de bocht in de Oude Torenstraat. Aan die zijde komen de kantoren in vier lagen. Deze ruimten zijn uitermate geschikt voor bedrijven die in de zakelijke dienstverlening actief zijn, zoals accountants, banken, verzekeraars een advocaten. Makelaars De Koster c.s. start omstreeks februari/maart van dit jaar met de verhuur van die kantoorruimte.

De achttien driekamer-woningen (ƒ 375.000,- tot ƒ 450.000,-) zijn inmiddels allemaal verkocht. Ook al was er weliswaar geen sprake van bijzondere toewijzingscriteria, het makelaarskantoor kan met genoegen vaststellen dat meer dan zestig procent van de kopers Hilversumse doorstromers zijn.

Kantoor- en woongedeelte zijn gescheiden door een tussenruimte, die plaats biedt aan een lift en mogelijkheden voor een binnentuin. De woningen zijn bereikbaar via gaanderijen. Het woongedeelte wordt uitgevoerd in drie lagen, elk met zes appartementen.

Ondergronds komen 36 parkeerplaatsen.

De naamgeving van het gebouw - Cullinan naar de grote diamant in de Britse kroonjuwelen - heeft een historische achtergrond. Ooit was op de bouwplaats aan de Oude Torenstraat een bedrijf gevestigd waar diamanten werden bewerkt.

Volgens de planning wordt het gebouw in het vierde kwartaal van dit jaar opgeleverd. Of dat tijdstip gehaald wordt, zal mede afhangen van de weersomstandigheden.

Deel: ' Nieuwbouw Cullinan Hilversum 18 appartementen en kantoren '