Primeur in de Audi A6: nieuwe achtcilinder-motor

(4 Maart 1999)

De V8-vijfkleppenmotor onderstreept als krachtige uitbreiding voor het model de allure van de Audi A6. De succesvolle Audi A6-familie heeft haar gelederen versterkt: Audi biedt nu in de A6 een V8-motor aan. Dit nieuwe topmodel met zijn bijzonder luxueuze uitrustingselementen vormt een consequente aanvulling op het bestaande A6-programma.

De V8-krachtbron wordt zowel in de A6 limousine als in de A6 Avant in twee versies aangeboden. De nieuwe Audi A6 4.2 quattro met 220 kW (300 pk) en de A6 3.7 met 191 kW (260 pk) die later volgt, voldoen aan de hoogste technische eisen en vallen op door hun pittige krachtsontplooiing, markante design en dynamiek.

De permanente vierwielaandrijving quattro - bij de A6 3.7 als meeruitvoering en standaard bij de Audi A6 4.2 quattro - vormt in combinatie met het elektronische stabiliteitsprogramma (ESP) en de 5-traps tiptronic een in dit marktsegment unieke, maar voor Audi kenmerkende technische combinatie die resulteert in indrukwekkende rij-eigenschappen en -veiligheid.

De nieuwe V8-motoren met vijtkleppentechniek en drietraps omschakelbaar inlaatspruitstuk maken superieure rijprestaties mogelijk. Door de wijzigingen aan de carrosserie wordt de latente kracht van de Audi A6 met V8-motor onderstreept. In combinatie met de coupélijnen en de luxueuze uitrusting vormen de Audi A6 4.2 quattro en de A6 3.7 een bijzonder verfijnde, sterk op comfort georiënteerde interpretatie van de A6.

De belangrijkste carrosserie-wijzigingen zijn het nieuwe frontdesign, de nieuwe vormgeving van de koplampen achter helder glas, extra sportief ogende wielkasten, vergrote spoorbreedte en het volledig aluminium onderstel met viermaal gelede vooras en achteras met dubbele draagarmen.

Het standaard geleverde elektronische stabiliteitsprogramma (ESP) en het krachtige remsysteem garanderen een grote rijveiligheid. De 5-traps tiptronic, leren bekleding, met hout ingelegde panelen, middenarmleuning voor, het bestuurdersinformatiesysteem en het alarmsysteem met interieurbewaking worden eveneens standaard geleverd. De Avant-uitvoeringen worden geleverd met luchtvering achter, waardoor het veergedrag vrijwel onathankelijk is van de belading. De luchtvering is inclusief niveauregelingsfunctie. De achterbank van de limousines heeft door de vormgeving het karakter van afzonderlijke zitplaatsen gekregen.

Voor goede rijeigenschappen en veel comfort zorgt het volledig aluminium onderstel in combinatie met de nieuw afgestemde schokdemperkarakteristiek. Door toepassing van aluminium remzadels is de onafgeveerde massa nog verder verminderd.

Een uniek velgenaanbod met standaard een 8J x 16 inch lichtmetalen velg en tegen meerprijs twee 8J x 17 inch lichtmetalen velgen onderstreept het krachtige voorkomen van dit model.

Zijairbags voorin, airbags voor bestuurder en bijrijder en pyrotechnische gordelspanners aan alle driepuntsgordels zijn standaard. In de leuning van de achterbank geïntegreerde zijairbags achterin zijn als meeruitvoering leverbaar.

Nieuw - als meeruitvoering - is SIDEGUARD, het hoofdairbagsysteem van Audi, dat een veiligheidsverhogende aanvulling biedt op de andere airbags en waardoor de inzittenden bij een eventuele aanrijding van opzij zowel voor- als achterin even effectief worden beschermd.

Dankzij de talrijke meeruitvoeringen, waaronder bijvoorbeeld een navigatiesysteem monitor met Tv-functie, dubbel geluidisolerend glas, zonneceldak en multifunctioneel stuurwiel, kan ieder zijn auto geheel naar eigen wens aanpassen.

De nieuwe types van de A6 met V8-motor zijn vooral bedoeld voor klanten met een bijzondere voorkeur voor prestatie en comfort, moderne normen qua mobiliteit en hoge verwachtingen ten aanzien van hun auto. Zulke klanten weten onconventioneel design, een sterk individuele uitstraling en betrouwbaarheid, kwaliteit met een zeer hoge waardevastheid en verder natuurlijk een hoge mate van actieve en passieve veiligheid, naar waarde te schatten.

De Audi A6 4.2 quattro beleeft zijn marktintroductie in Nederland begin april 1999. De consumentenprijs is vastgesteld op f 163.500,- (euro 74.193,06) voor de limousine en f 170.000,- (euro 77.142,63) voor de Avant. De A6 3.7 volgt in de herfst van dit jaar. Prijzen voor de 3.7 zijn nog niet vastgesteld.

Deel: ' Nieuwe achtcilinder-motor in Audi A6 '