Nieuwe AO: Rovers, onze elektronische afgezanten verkennen het zonnestelsel van het verleden, heden en de toekomst.

Ze zijn iets dommer, minder flexibel, maar vl taaier dan mensen: Rovers. In de ruimtevaart staat het woord rover als afkorting voor robotic mover. Maar het betekent in het Engels natuurlijk ook piraat, zwerver, voortrekker, padvinder. En dat is precies wat rovers in de ruimte doen: zonder vrees voorgaan waar wij, hun kwetsbare scheppers van vlees en bloed, het voorlopig nog moeten laten afweten. Rovers kunnen zich voortbewegen op wielen, op ski's, op poten of zelfs als slangen. In theorie althans. En in de omgeving van een laboratorium. Maar in de praktijk van de ruimtevaart tot nu toe verplaatsen zij zich uitsluitend op wielen. Als onze elektronische afgezanten spelen zij een voortrekkersrol bij de verkenning van het zonnestelsel in verleden, heden en toekomst. Ja, ook in de toekomst: waar mensen straks ook mogen gaan, kunnen onbemande rovers hun betrouwbare assistenten zijn om het vuile of gevaarlijke werk op te knappen.

Deze AO-uitgave geeft een overzicht van de maan- en Marslanders die in de periode vanaf 1970 tot nu zijn gelanceerd en hun lotgevallen. Auteur is de bekende ruimtevaartjournalist Piet Smolders. Hij publiceert al bijna 50 jaar over sterrenkunde en ruimtevaart, waaronder ruim evenveel AO's.

Piet Smolders behoort tot het keurkorps van AO-auteurs. Bovendien heeft hij meer AO's geschreven dan wie ook. Alle hebben te maken met sterrenkunde en ruimtevaart en alle komen tegemoet aan de weetgierigheid naar het buitenaardse van velen. Daarbij sluiten ze aan op de generatie- noch geslachtgebonden eigenschap van tal van mensen: het plezier van de jongensboekachtige avontuurlijkheid.

Het AO 'Rovers in de ruimte' (AO 2868) is te bestellen voor 3,25 excl. verzendkosten bij AO, via de website: www.actueleonderwerpen.nl of bel 0320-286962. Of bestel de digitale uitgave van dit AO voor 1,95 (hier worden geen verzendkosten bij gerekend). Abonnees van de AO-reeks krijgen de uitgave automatisch thuisgestuurd.

IVIO Uitgeverij B.V.
IVIO Uitgeverij brengt sinds 1936 de populair-educatieve Actuele Onderwerpen reeks uit, met als doel hoogwaardige, exclusieve informatie op een objectieve en toegankelijke wijze voor een breed publiek te ontsluiten. Abonnees ontvangen elke twee weken een uitgave over een actueel onderwerp.

Kijk ook op onze website voor andere uitgaven of abonnementen: www.actueleonderwerpen.nl

Deel: ' Nieuwe AO uitgave Rovers in de ruimte '