Nieuwe armondersteuning voor gehandicapten

Microgravity Products op Supportbeurs in Utrechtse Jaarbeurs

ROTTERDAM, 20080414 -- Van 16 tot en met 19 april 2008 vindt in de Jaarbeurs Utrecht de Supportbeurs plaats, een tweejaarlijks terugkerend evenement voor mensen met een handicap. Tijdens deze beurs presenteert het Rotterdamse bedrijf Microgravity Products een nieuwe armondersteuning voor mensen met weinig spierkracht, de Armon. Met behulp van de Armon wordt het voor veel mensen weer mogelijk om zelfstandig te eten, te drinken en hun armen te bewegen.

De Armon is een armondersteuning voor mensen met weinig spierkracht, bijvoorbeeld ten gevolge van een spierziekte of een dwarslaesie. Voor hen is het vaak niet mogelijk om de armen zelfstandig te bewegen, omdat zij daar de kracht voor missen. Alledaagse dingen als een hand geven, een bril opzetten, en eten of drinken, zijn voor hen helemaal niet alledaags. Met behulp van de Armon wordt het gewicht van de arm van de gebruiker volledig gecompenseerd. Het lijkt alsof de arm zweeft. Hierdoor kost het de gebruiker bijna geen kracht en energie om de arm te bewegen.

De Armon is bijzonder omdat deze armondersteuning alleen het gewicht van de gebruiker compenseert. Het is de gebruiker zelf die de bewegingen maakt. Hierdoor zijn de bewegingen natuurlijk en snel. De gebruiker kan zelf instellen hoeveel gewicht gecompenseerd moet worden. Als er een kop koffie opgetild moet worden, kan de Armon ook het extra gewicht van dat kopje compenseren.

De gebruiker kan zelfstandig in en uit de Armon komen. Mocht de gebruiker tijdelijk geen ondersteuning willen, dan kan de Armon volledig uitgezet worden. Ook is het zeer gemakkelijk om de armondersteuning van de rolstoel af te halen.

De Armon is ontwikkeld naar aanleiding van een duidelijke vraag uit de markt. De directeur van Microgravity Products, Peter Mastenbroek, heeft een dochter met een spierziekte. Aangezien het voor zijn dochter Bianca steeds moeilijker werd om zelfstandig te eten, besloot hij dat daar een oplossing voor moest komen. In samenwerking met de Technische Universiteit Delft en zijn dochter ontwikkelde Mastenbroek de Armon: een gepatenteerd product dat niet alleen een uitkomst is voor zijn dochter, maar dat veel gehandicapten kan ondersteunen.

`Nu ik de Armon heb, ben ik veel zelfstandiger. Ik kan weer eten en drinken, mijn haar kammen, mijn bril opzetten, mijn portemonnee aangeven in de winkel, noem maar op. Ik kan hem geen minuut meer missen!' zegt Bianca Mastenbroek met een grote glimlach.

`Functionaliteit is natuurlijk het allerbelangrijkste,' zegt Bianca Mastenbroek. `Maar een hulpmiddel moet er ook goed uitzien. Dat heb ik mijn vader meerdere malen voorgehouden. Als een hulpmiddel zo groot of lelijk is dat je eerst het hulpmiddel ziet en daarna pas degene die het gebruikt, is er een grote kans dat het in de kast beland. De Armon ziet er fantastisch uit. Hij valt bijna niet op.' Voor de gebruikers die het wel leuk vinden om een opvallend hulpmiddel te hebben, kan de Armon in verschillende kleuren gespoten worden. Zelfs in de kleuren van de favoriete voetbalclub.

Tijdens de Supportbeurs is het voor gebruikers mogelijk om de Armon uit te proberen. Het hulpmiddel wordt volledig vergoed door de zorgverzekeraars. Meer informatie is te vinden op: www.mginside.info

Deel: ' Nieuwe arm-ondersteuning voor gehandicapten '