Spectaculaire Astra Coupé voor nieuw toerwagenkampioenschap

(14 Oktober 1999)

PERSBERICHT:


- Achterwielaandrijving

- V8 motor van 450 pk

- Goedkope raceklasse

Een spectaculaire toerwagen op basis van de nieuwe Opel Astra Coupé is door Opel tijdens de IAA in Frankfurt officieel aan het publiek voorgesteld. Deze nieuwe toerwagen, waarvan een 450 pk sterke motor de achterwielen aandrijft, zou volgend jaar al actief kunnen zijn in een nieuwe raceklasse. Deze nieuw op te zetten klasse, met nieuwe reglementen, zou ervoor moeten zorgen dat de kosten binnen betaalbare grenzen blijven. Dit initiatief is vorig jaar door het Opel Performance Center gelanceerd, met de introductie van een eerste DTM-versie van de Astra Coupé.

Met deze nieuwe toerwagen willen wij vorm geven aan de toekomst van de toerwagensport, waardoor de komende eeuw nieuwe wegen in de autosport kunnen worden bewandeld en bereden. Ons doel bestaat uit spectaculaire, motorisch krachtige auto's, die fascinerende autosport garanderen en veel kijkers, langs de baan en voor de beeldbuis, tot geestdrift kunnen brengen', verklaart Opel's autosportmanager Volker Strycek.

De 450 pk sterke 4-liter achtcilindermotor in de Astra Coupé komt uit het huis
Oldsmobile, waar hij in basisvorm de Oldsmobile Aurora aandrijft. Een raceversie wordt al gebruikt in de Indy Racing League. Het Opel Performance
Center zal de Amerikaanse krachtbron doorontwikkelen voor de inzet op de
Europese circuits.

Door de exacte omschrijving van de constructiedelen en het uitbannen van elektronische voorzieningen voor de aandrijving in het nieuwe DTM reglement worden de kosten in de hand gehouden. Tot de standaard componenten behoren onder andere de versnellingsbak, het remsysteem, de achterspoiler evenals de vlakke onderkant en de diffuser achter. Deze toerwagen van de toekomst -met een totaalgewicht van minstens 1.050 kilo, waarvan 165 kilo voor de motor- zal zijn voorzien van uitgebreide veiligheidsmaatregelen waaronder crashboxen rondom.

Er wordt in Duitsland al maandenlang gediscussieerd over het DTM 2000, dat al aardige contouren aanneemt. 'Deze serie staat open voor alle autofabrikanten en teams. We werken nauw samen met de Duitse Autosport Federatie als overkoepelend orgaan en de gesprekken verlopen zeer constructief en doelgericht', aldus Strycek. 'Voor het eerste seizoen staan al 8 tot 10 races op het programma'.

Het DTM was enige jaren terug uiterst succesvol, met miljoenen toeschouwers op de tribunes en aan de buis. Waarbij Opel de laatste DTM-titel met de Calibra in de wacht sleepte. 'We hopen met ons initiatief die opwindende autosporttijden weer te laten herleven,' hoopt Volker Strycek, zelf een niet onverdienstelijk coureur.

Zoekwoorden:

Deel: ' Nieuwe Astra Coupé voor toerwagenkampioenschap '




Lees ook