Nieuw: de Audi A8 Lang 4.2 quattro

(10 September 1999)

PERSBERICHT:

Het succesverhaal van de Audi A8 begon in 1994. Vernieuwende concepten zoals het Audi Space Frame (ASF), de aluminium carrosserie, V8-motoren met vijf kleppen per cilinder en quattro permanente vierwielaandrijving completeerden de tijdloze maar eigentijdse vormgeving van de Audi A8 en hebben de unieke positie van Audi ten opzichte van de concurrentie onderstreept.

Door de introductie van een nieuwe versie met lange wielbasis brengt Audi nu een bijzonder luxueuze Audi A8 uit. Aanvankelijk zal deze wagen leverbaar zijn met een krachtige 4,2 liter vijfkleppen V8-motor die 228 kW (310 pk) levert, met quattro permanente vierwielaandrijving en standaard met vijftraps tiptronic. De A8 Lang wordt in het vierde kwartaal van dit jaar op de Nederlandse markt verwacht. De prijzen zijn nog niet bekend.

Met zijn geavanceerde technologie, exclusieve interieur, uitgebreide standaarduitrusting en bijzonder royale ruimte achterin biedt de Audi A8 Lang een ideale, luxueuze en elegante wijze van personenvervoer.

Design
De goed geproportioneerde, krachtige sportieve vormgeving van de Audi A8 boet niets in aan elegantie, ondanks het feit dat de totale lengte van de A8 Lang 5.164 millimeter bedraagt. Met zijn heldere, gestrekte lijnen brengt ook het design van de A8 Lang duidelijk de kenmerken tot uiting die zo eigen zijn aan de Audi A8: dynamiek en souplesse.

Voor de A8 Lang is de wielbasis van de Audi A8 met 130 mm verlengd. De toename van de carrosserielengte is geïntegreerd tussen de B- en D-stijlen. De achterportieren die eveneens 130 mm langer zijn, sluiten harmonisch aan op de lijnvoering van de zijkanten. Het in- en uitstappen is nu nog comfortabeler.

Uitrusting
De achterpassagiers profiteren van de 70 mm extra beenruimte die in de Audi A8 Lang beschikbaar is, zeer comfortabel en vooral bij lange ritten bijzonder prettig. Als de passagiersstoel in zijn voorste stand wordt gezet, heeft de passagier op de achterbank aan die kant van de wagen de meer dan royale knieruimte van 350 mm.

In vergelijking met de normale Audi A8 biedt de A8 Lang achterin bovendien extra hoofdruimte. Om dit te bereiken is de achterbank van de A8 Lang ten opzichte van de achteras 60 mm verder naar voren geplaatst. Ook de arm- en schouderruimte voor de inzittenden is toegenomen.

De Audi A8 Lang wordt standaard geleverd met Valconaleren bekleding. Deze leersoort is befaamd om zijn zachtheid en sterk vochtabsorberende eigenschappen. De passagiers genieten een optimaal zitcomfort, waar zij ook zitten.

Het 'Comfort'-zitpakket behoort ook tot de standaard uitrusting van de A8 Lang. De zachter beklede zitplaatsen achterin hebben meer geprononceerde contouren gekregen en bieden de passagiers op de achterbank een summum aan zitcomfort. De functionele specificatie van het 'Comfort'-zitpakket omvat onder andere zitplaatsverwarming voor en achter, elektrisch verstelbare stoelen met memoryfunctie voor de bestuurdersstoel en elektrisch verstelbare lendensteunen voor en achter. Afzonderlijke elektrisch verstelbare achterzitplaatsen zijn als meeruitvoering leverbaar.

Als aanvulling hierop kan quattro GmbH aan de meest individuele uitrustingseisen voldoen. Een kantoorpakket is momenteel in voorbereiding. Het omvat een klaptafel (met handbediening, semi-automatisch of volautomatisch) aan de achterzijde van de passagiersstoel, TV met VHS-videospeler voor de achterpassagiers en een koelbox en minibar achterin. De verwachte marktintroductie van dit pakket is eerste kwartaal 2000.

Aluminium lichtgewicht concept
De Audi A8 is de enige wagen in het premium segment met het Audi Space Frame (ASF) en een aluminium carrosserie. Met ingang van modeljaar 2000 hebben nu alle types Audi A8 bovendien een aluminium onderstel dat vanzelfsprekend ook is toegepast voor de A8 Lang.

Aluminium heeft vele voordelen. Door het gebruik ervan worden de natuurlijke hulpbronnen van de aarde gespaard. Aluminium heeft uitstekende eigenschappen voor recycling. Bij gebruik van gerecycled aluminium in het productieproces valt de energiebalans als geheel voor een Audi A8 Lang al meteen vanaf de eerste kilometers goedkoper uit dan die voor een wagen met een traditionele stalen carrosserie. Bij gebruik van uitsluitend nieuw geproduceerd aluminium valt de energiebalans positief uit vanaf het moment waarop de auto ongeveer 60.000 kilometer heeft gereden. Het lagere gewicht beperkt eveneens het brandstofverbruik. In vergelijking met de gelijkwaardige conventionele stalen carrosserie is de aluminium constructie meer dan 100 kg lichter. Dit komt overeen met een vermindering van het brandstofgebruik van 1 liter op 100 km.

Het concept van de lichtgewicht aluminium constructie biedt eigenaars van de Audi A8 Lang de mogelijkheid om een wagen uit het premiumsegment te rijden en tegelijkertijd hun milieubewustheid te tonen.

Motor en aandrijving
De Audi A8 Lang wordt in eerste instantie aangeboden met een krachtige 4,2 liter V8-motor met vijfkleppen techniek met een vermogen van 228 kW (310 pk) en quattro aandrijving. De standaard geleverde tiptronic versnellingsbak biedt de bestuurder de mogelijkheid om te kiezen tussen het sportieve handmatig schakelen en het meer ontspannen comfort van de automaat.

Met de V8 trekt de wagen in slechts 7 seconden op vanuit stilstand tot 100 km/u, de topsnelheid wordt bereikt bij 250 km/u (begrensd). De permanente vierwielaandrijving quattro staat garant voor een maximum aan rijdynamische eigenschappen en actieve veiligheid. Het totale gemiddelde brandstofverbruik volgens 93/116/EG is 13,0 liter per 100 km.

De V8-motor heeft vele uitmuntende technische kenmerken zoals vijf kleppen per cilinder, nokkenasverstelling, kleppenmechanisme met roltuimelaars met hydraulische klepspelingcompensatie en een drietraps omschakelbaar inlaatspruitstuk. De bestuurder merkt van deze geavanceerde technologie dat het rijgenot, de veiligheid, het vermogen en de zuinigheid nog verder zijn toegenomen. Het royale koppel, zelfs bij lage toerentallen, stelt de bestuurder in staat om ongeacht de rijcondities soepel te accelereren en ook bij hoge toerentallen reageert de wagen nog steeds soepel en spontaan op het gaspedaal.

De permanente vierwielaandrijving quattro staat niet alleen garant voor een eersteklas tractie maar ook voor uitstekende rijdynamische eigenschappen en veiligheid. De technologie is gebaseerd op een simpele natuurkundige wet: bij gelijke omstandigheden (banden, temperatuur, wegdek enz.) kan elk wiel in totaal slechts een bepaalde kracht overbrengen. Deze is opgebouwd uit een voorwaartse trekkracht en onder een hoek (dwars op de rijrichting) inwerkende krachten. Bij quattro is de voortstuwende kracht over alle vier de wielen verdeeld. Met andere woorden: in vergelijking met andere wagens waarbij slechts twee wielen worden aangedreven, hoeft bij vergelijkbare omstandigheden elk aangedreven wiel slechts de helft van de gebruikelijke aandrijfkracht op het wegdek over te brengen. Daardoor kunnen meer dwars gerichte krachten op de wielen worden overgebracht. De hanteerbaarheid van een quattro is langer neutraal bij het nemen van bochten en de stabiliteitslimiet wordt later bereikt dan bij een wagen met twee aangedreven wielen. Tegelijkertijd wordt de koersvastheid bij rechtuit rijden verbeterd en de zijwindgevoeligheid duidelijk gereduceerd.

Zoals bij alle types van de Audi A8 omvat de standaard uitrusting voor de A8 Lang het Elektronisch Stabiliteitsprogramma (ESP). De combinatie van ESP met quattro- aandrijving heeft duidelijke voordelen. Omdat een wagen met quattro-aandrijving de stabiliteitslimiet later bereikt dan een wagen met aandrijving op slechts één as, hoeft het ESP-systeem pas in een veel later stadium in actie te komen.

Bescherming van de inzittenden
De passieve veiligheid van de inzittenden is gebaseerd op het stijve Audi Space Frame (ASF) met stabiele veiligheidskooi voor de inzittenden, voorgeprogrammeerde kreukelzones voor en achter en zeer effectieve bescherming tegen aanrijdingen in de flank. De ASF-constructie kan bij een aanrijding aanzienlijk meer energie opnemen dan een stalen constructie van hetzelfde gewicht.

Uiteraard behoren driepuntsgordels met gordelspanners en een trekkrachtbegrenzing op alle zitplaatsen tot de standaarduitrusting. Hierdoor is gegarandeerd dat de inzittenden de snelheidsvermindering van de wagen als een geleidelijk proces ervaren en wordt mede voorkomen dat door de veiligheidsgordels extreme krachten wordt uitgeoefend.

De standaard veiligheidsuitrusting voor de inzittenden wordt door acht airbags afgerond. Fullsize airbags en zijairbags voor bestuurder en passagier, zijairbags voor de achterpassagiers en SIDEGUARD.

SIDEGUARD is geïntegreerd in de hemelbekleding zonder dat daardoor de hoofdruimte in het interieur wordt verminderd. Het systeem wordt geactiveerd door de airbagsensoren en dekt de zijruiten en de A-stijlen effectief af. SIDEGUARD komt van het dak omlaag tot de onderrand van de ruiten. Het gedeelte daaronder wordt door de zijairbags afgedekt.

Uit onderzoek is gebleken dat 65 procent van alle frontale botsingen nooit geheel frontaal zijn, maar net iets uit het midden. Zelfs als inzittenden hun veiligheidsgordels dragen, bestaat er altijd nog het risico dat hun hoofden in aanraking komen met de harde A-stijlen van de carrosserie. SIDEGUARD is een effectief middel om dit te voorkomen. Na te zijn geactiveerd, blijft SIDEGUARD ongeveer 5 seconden in opgeblazen toestand. Hierdoor wordt de beschermende werking vergroot voor het geval de wagen over de kop zou slaan. Daarna wordt het gas afgezogen om te zorgen dat de inzittenden uit de wagen kunnen ontsnappen en om te voorkomen dat reddingsoperaties op wat voor manier dan ook worden belemmerd.

Deel: ' Nieuwe Audi A8 Lang 4.2 quattro '