ORTHOGEN GENTECHNOLOGIE GMBH

Nieuwe behandelingsmethode tegen reuma en artrose

Een nieuwe, eenvoudige behandelingsmethode tegen reuma en arthrose

Düsseldorf, 3 Februari 1999 - Elke beweging doet pijn, elke stap is een martelgang. Bij bijna 10 van de bevolking knarst en kraakt het in de gewrichen. De oorzaak: arthrose. De lichaamseigene signaalstof interleukine-1 (IL-1) vreet het bot en kraakbeen aan, waardoor langzaam knie-, pols- en handgewrichten kapot gaan. De firma Orthogen uit Düsseldorf heeft nu met de Orthokine spuit een nieuwe, eenvoudige methode ontwikkeld, waarmee deze ziekte gestopt kan worden.

Øk kon amper nog de trap op~, zegt de 61-jarige Inie Leenders uit Panningen. Øk heb me aan de leuning omhoog moeten slepen, ik kon niet meer van de pijn~. Weliswaar verzachten cortison injekties een tijd lang de pijn, echt genezen doen de injekties niet en op den duur gaat zelfs de werking verloren. Hoop op een langdurige genezing is er voor mevrouw Leenders sinds december .97: het wetenschappelijk team van de firma Orthogen ontwikkelde een eigen methode, om het schadelijke IL-1 in de gewrichten uit te schakelen. Mevrouw Leenders probeerde de methode en binnen enkele dagen was ze van haar pijn af.

~De therapie is eenvoudig en zeker, omdat het lichaam zelf zijn eigen geneesmiddel produceert~, zegt Peter Wehling, de orthopeed in Düsseldorf, die als eerste de methode toepaste. Bij deze therapievorm neemt de arts een patient bloed af. Dit bloed blijft dan in een spuit, de Orthokine spuit. De binnenwand van deze spuit is bekleed met een stof, die de cellen in het bloed stimuleert een bepaald eiwit, het IL-1ra eiwit (interleukin-1 receptor antagonist), in grote hoeveelheden te produceren. Dit eiwit remt specifiek de vernietigende werking van het IL-1. Na 24 uur worden de bloedcellen van het serum gescheiden en kan het serum, wat nu een grote hoeveelheid IL-1ra eiwit bevat, in de zieke gewrichten ingespoten worden. Bij sommige patienten werkt de therapie binnen enkele uren, bij andere patienten zijn een aantal injekties nodig om de pijn te stillen.

De Orthokin spuit past volledig in het concept van Orthogen, een van de jonge gentechnologie firma.s uit de Bioregio Nordrhein-Westfalen. Orthogen ontwikkelt met behulp van moderne biologische inzichten nieuwe orthopedische behandelingsmethoden. Dat het lichaam over stoffen beschikt, die de werking van het IL-1 te remmen, was al bekend. Dat deze stoffen reuma en arthose kunnen remmen, is in verschillende dierexperimenten aangetoond. Orthogen zet nu deze stof in verschillende therapievormen in. yns hoofdprojekt is de ontwikkeling van een gentherapie die op de beschermende werking van het IL-1ra gebaseerd is~ aldus Hans Meijer, moleculaire bioloog bij Orthogen, ~maar het kan nog jaren duren, voordat we daarmee daadwerkelijk patienten kunnen helpen. Dus gingen we op zoek naar een methode, die direkt ingezet kan worden. ~Na een intensieve ontwikkelings- en testphase zijn nu al meer dan 500 patienten in Düsseldorf met succes behandeld. Momenteel wordt de methode alleen nog in Düsseldorf toegepast, maar Orthogen hoopt dat einde 1999 de Orthokin spuit algemeen verkrijgbaar zal zijn.

Deel: ' Nieuwe behandelingsmethode tegen reuma en artrose '