Nieuwe beroepsorganisatie helpt kunstenaars door de crisis

DRACHTEN, 20130403 -- De Stichting BOK (Beroeps Organisatie Kunstenaars) is een nieuwe beroepsorganisatie voor beeldende kunstenaars. BOK is opgericht uit ongenoegen over de wijze waarop de belangen van professionele kunstenaars momenteel worden behartigd. De bestaande organisaties tonen veel te weinig initiatieven die de kunstenaar helpen nu het nodig is. Acties van deze organisaties tegen de bezuinigingen op kunst en cultuur hebben te weinig uitgehaald. Subsidies zijn afgeschaft, CBK's vallen om, kunstuitlenen stoppen er mee en zelfs (zelf)censuur slaat toe. Iedereen staat er bij en kijkt er naar. Kunst en cultuur is een teken van beschaving en die beschaving wordt nu ernstig bedreigd door het afkalvende politieke draagvlak voor de kunsten. Nederland en vooral "Den Haag" moet zich schamen. BOK vecht voor de kunst en wil beeldende kunstenaars op actieve en vooral positieve wijze helpen de crisis te doorstaan.

Wie zich bij BOK wil aansluiten moet ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel, een kunstopleiding hebben afgerond of zich als autodidact hebben bewezen. De organisatie, die is opgericht door kunstenaar Henk Hofstra, marketeer Frits Habing en econoom Jan Groen, heeft als doel de professionele kunstenaar te helpen in zijn ondernemerschap. Het is een stichting zonder winstoogmerk, zonder politieke binding en geheel onafhankelijk.

Belangen van kunstenaars

Kunstenaars worden door BOK actief ondersteund in hun ondernemerschap. Voor leden is er een gratis juridische en sociale helpdesk, een belastingservice, zijn er leveringsvoorwaarden en standaardcontracten beschikbaar en kunnen er verzekeringen worden afgesloten met flinke kortingen

BOK heeft een uitgebreide website waar het laatste kunstnieuws op staat en waar exposities op worden bijgehouden en een prikbord voor berichten van en voor kunstenaars (zoals inschrijvingen voor kunstopdrachten). Het is allemaal te zien op de site www.boknet.nl

Bedrijfsleven omarmt BOK

Al meer dan vijfentwintig bedrijven en instanties hebben zich aangesloten bij BOK en ondersteunen het initiatief van harte. Onder hen zijn zestien bedrijven in kunstenaarsbenodigdheden. Kunstenaars die zijn aangesloten bij BOK krijgen hier flinke kortingen. Deze bedrijven zijn verspreid over geheel Nederland, van Groningen tot Maastricht.

Positief

De insteek van BOK is positief kritisch. Het is prachtig als politici de kunstsector ondersteunen, maar als kunstenaar kun je daar niet altijd van op aan. Het ene kabinet is nu eenmaal meer kunstminded dan het andere en over vier jaar kan alles weer anders zijn. BOK klaagt daarom niet over zware tijden, maar wil kansen pakken, het bedrijfsleven enthousiasmeren en de negatieve spiraal doorbreken.

BOK in cijfers

Voor BOK werken twee freelancers en drie vrijwilligers. Kunstenaars betalen een jaarlijkse bijdrage van 50 euro. Al in de eerste paar maanden hebben zich meer dan 150 kunstenaars aangesloten en dat aantal neemt per week toe met gemiddeld 10 kunstenaars.

Deel: ' Nieuwe beroepsorganisatie helpt kunstenaars door de crisis '