High performance en hightech in klassieke belijning, de nieuwe BMW Z8

(22 Juli 1999)

PERSBERICHT:

Een lange motorkap, fors gedimensioneerde wielen en luchtinlaten opzij. Wie de carrosserie van de nieuwe open sportwagen van BMW bekijkt, wordt herinnerd aan tijden van weleer. De lijnvoering doet denken aan die van de legendarische BMW 507, een van de mooiste automobielen aller tijden. Van deze door Albrecht Graf Goertz ontworpen klassieker zijn slechts 252 exemplaren gebouwd.

Niet minder exclusief is de BMW Z8, een hommage aan de 507 uit de jaren '50. Het bijna een halve eeuw later realiseren van een nieuwe droomauto was mogelijk dankzij de gedrevenheid van ontwerpers en ingenieurs met een passie voor bijzondere automobielen. Van BMW kregen zij alle vrijheid om een 'emotioneel geladen tweezitter' te bouwen, een pure rijmachine. Het resultaat is een sportwagen met allure, soepel en krachtig tegelijk.

De basis voor het design van de Z8 wordt gevormd door de klassieke roadster-elementen van BMW: een lange motorkap, korte overhangen en een nauwsluitende cockpit. De soepele lijnvoering van de voorste wielkasten loopt via de brede portieren vloeiend over naar de korte, krachtige achtersteven. De kieuwen in de voorschermen zijn bij BMW al lange tijd traditie.

Ook van voren is de Z8 een markante BMW geworden: zijn brede nieren en kleine, ronde Xenon-koplampen achter glazen stroomlijnpanelen accentueren de traditionele kenmerken van BMW. Ronduit imposant is het achteraanzicht: een markant achtersteven waarin de licht aflopende carrosserielijnen samenvloeien met daaronder de diffusor en twee uitlaatpijpen van gepolijst edelstaal.
Een hardtop behoort tot de standaarduitrusting van de BMW Z8.

Het interieur van de BMW Z8 is een voorbeeld van de geslaagde synthese uit sportiviteit en luxe. De vele, vaak verrassende details die zelfs in deze klasse nog lang niet vanzelfsprekend zijn, getuigen van de drive van BMW.

Overwegend aluminium
Als 'ruggengraat' voor de Z8 maakten de ingenieurs van BMW gebruik van een nieuwe techniek: een aluminium spaceframe met structuurbeplating. Het plaatwerk van de elegante sportwagen is dan ook overwegend van aluminium, de bumpers zijn echter vervaardigd uit polyurethaan. Het aluminium spaceframe met grote profieldiameters verbindt een licht gewicht met grote stijfheid bij een uitstekend vervormingsgedrag in crashtests.

Zoals we van BMW mogen verwachten gaat ook onder de carrosserielijn van de Z8 weer veel innovatieve technologie schuil. De in Dingolfing en München gebouwde sportwagen is uitgerust met de high performance V8 motor die vorig jaar werd geïntroduceerd in de nieuwe M5.

Uit een cilinderinhoud van vijf liter haalt deze krachtbron, die al vanaf het begin is ontwikkeld voor toepassing in twee automobielconcepten, 400 pk (292 kW) bij 6.600 t/min. en een koppel van maar liefst 500 Nm.

De van de M modellen van BMW bekende variabele verstelling van de nokkenassen (dubbel Vanos) alsmede afzonderlijke gaskleppen nu voor het eerst elektronisch gestuurd - zorgen voor een hoog koppel dat al vanuit de lagere toerentalregionen vrijwel geheel ter beschikking staat. Dat alles vanzelfsprekend met een optimale verbranding waarbij zo min mogelijk schadelijke stoffen vrijkomen. Om de beste tractie onder alle omstandigheden te kunnen garanderen is de motor ten opzichte van de vooras relatief ver naar achteren geplaatst.

De tot de verbeelding sprekende M Power wordt door een handgeschakelde zesversnellingsbak via de achteras - feilloos gecontroleerd door DSC III - op de wielen gezet.

Het gevolg is dat de standaard sprint vanuit stilstand naar 100 km/h binnen 5 seconden een feit is. Tussensprints in ongeacht welke versnelling zijn eveneens kwesties van luttele seconden. En zoals gebruikelijk bij BMW wordt ook bij de Z8 de acceleratie bij 250 km/h elektronisch afgeregeld. De negatieve acceleratie, zoals technici het remmen wel noemen, is wellicht nog indrukwekkender. Er zijn slechts 2,5 seconden nodig om de Z8 vanaf 100 km/h moeiteloos tot stilstand te brengen.

En wat het onderste betreft: ook hier is rijkelijk gebruik gemaakt van aluminium. Aan de voorzijde is een geheel nieuw ontwikkelde veerbeen vooras met exact tandheugelstuurhuis ingezet, achter zorgt een integraal-as voor exacte geleiding van alle dwars- en langskrachten.

Speciaal voor de Z8 ontworpen 18' lichtmetalen wielen ronden het onderste af. Het contact met de weg, tenslotte, wordt verzorgd door hogesnelheids-banden met noodloopeigenschappen in de afmetingen 245/45 R 18 W voor en 275/40 R 18 W achter.

Met een nieuw, eigen concept treedt de BMW Z8 toe tot de kleine kring fascinerende supersportwagens. Deze exclusieve, in kleine series gebouwde automobiel wordt door BMW op de IM te Frankfurt in september 1999 voor het eerst aan het grote publiek getoond.

Deel: ' Nieuwe BMW Z8 hightech en performance in klassieke jas '




Lees ook