AutoRai

Brandstofcel-techniek in concept FCX .
Honda wil in 2003 klaar zijn met een eerste productierijpe versie van de aandrijving die op dit moment algemeen gezien wordt als het alternatief voor de toekomst in plaats van de conventionele verbrandingsmotor of de aandrijving met elektromotor die het grote nadeel heeft van het opladen van accus van behoorlijk omvangrijk formaat en daarbij een beperkte actieradius. In lijn met bovengenoemd werkt Honda aan twee prototypes van elektrische autos met brandstofcellen. Deze zijn ontworpen om te rijden op respectievelijk waterstof en methanol. Met het oog op mogelijke toekomstige veranderingen in de brandstof-infrastructuur en om er nu reeds ervaringen ermee op te doen, vindt er uiterst intentsieve research plaats. Op de Tokyo Motorshow in oktober van dit jaar toonde Honda met haar concept FCX (Fuel Cell eXperimental) de huidige staat van ontwikkeling met brandstofcel-techniek op methanol basis. De brandstofcel-techniek werkt globaal als volgt: 1. Methanol, vermengd met water, wordt van een voorraadtank naar een brandstofomvormer gevoerd. Hier wordt waterstof gevormd. 2. Het waterstof wordt daarna vermengd met zuurstof, onttrokken aan de buitenlucht. In een cellengroep vindt dan een chemische reactie plaats, waarbij electriciteit wordt opgewekt. 3. De opgewekte electriciteit wordt gebruikt voor de aandrijving van een electromotor. Omdat onschadelijke stoffen zoals methanol, water en zuurstof worden gebruikt wordt het milieu zo min mogelijk belast.

Terug

Deel: ' Nieuwe brandstofcel-techniek in concept FCX Honda '




Lees ook