Gemeente Tilburg

20-7-99

Nieuwe dienstregeling stadsdienst per 29 augustus

Vanaf 29 augustus a.s. tot 1 januari 2000 gaan de stadsbussen volgens een nieuwe dienstregeling rijden. Hiermee heeft het college van B&W vandaag ingestemd.

Vanaf 29 augustus zijn de belangrijke onderdelen uit de nieuwe dienstregeling:
· Uitbreiding van het openbaar vervoer in Reeshof; · Inzet van een extra bus om stipter en betrouwbaarder te kunnen rijden;
· Meer aandacht aan informatievoorziening in het openbaar vervoer; · Opname van lijn 49 naar Berkel Enschot en Udenhout in de stadsdienstregeling;
· Gedeeltelijk nieuw busmaterieel.

Lijnen 47 en 48 naar Reeshof
De belangrijkste wijzigingen in het lijnennet naar Reeshof zijn: · Doortrekken van de buslijn naar de nieuwste uitbreidingswijken Dalem Noord en de Leeuwerik, zodat de huidige tijdelijke kleine busvoorziening kan vervallen;
· Op zaterdag wordt tussen 10.00 en 17.30 uur de frequentie van lijn 48 naar Reeshof verhoogd van een halfuurdienst naar een kwartierdienst;
· Lijn 48 gaat in de avonduren en in het weekend rijden op het traject Centraal Station - Reeshof. In de huidige situatie rijdt lijn 48 tijdens deze perioden niet en rijdt lijn 47een gecombineerde route van lijn 47/48;
· Bij vier halten van lijn 47 (Ossendrechtstraat, Lombardijenlaan, Ridderkerksingel en Renkumlaan/Ruimelsingel) wordt in de daluren een halfuursdienst geboden en in de overige uren een kwartierdienst.

Knelpunten dienstregeling
De BBA geeft aan dat het naleven van de dienstregeling steeds moeilijker is door de toename van het (auto)verkeer en de invoering van 30 km/u gebieden (drempels e.d.). De rijtijdproblemen worden opgelost door het inzetten van een extra bus.

Lijn 49 naar Berkel Enschot - Udenhout gehandhaafd Het aantal reizigers op de lijn naar Berkel Enschot en Udenhout is in 1998 sterk toegenomen. Op werkdagen is de stijging ten opzichte van 1996: 21%. Op zaterdagen is het gebruik zelfs met 180 % gestegen en op zondag met 61%. Deze sterke stijging wordt onder meer veroorzaakt door de piekactie en door een wijziging van de streeklijn 139 per mei 1998. Een groot aantal doorgaande ritten Tilburg - Den Bosch via Udenhout is komen te vervallen en is vervangen door lokale ritten Udenhout - Tilburg (v.v). Door deze wijziging wordt een betere aansluiting gegeven op de treinen in Tilburg en wordt, door het kortere traject, een betrouwbaardere dienstuitvoering geboden.
Lijn 49 wordt nu opgenomen in de nieuwe stadsdienstregeling.

Busmaterieel
De bussen in Tilburg worden steeds stiller en schoner. Meer dan de helft van de bussen gebruikt inmiddels als brandstof LPG. Vanaf september 1999 zet de BBA ook zeven lagevloerbussen in. Per 1 januari 2000 gaat de busroute van de Heuvelring. Deze maatregel wordt nog uitgewerkt in een nieuw lijnennet. In september 1999 wordt het dienstregelingsplan voor het jaar 2000 aangeboden aan het college.

Deel: ' Nieuwe dienstregeling stadsdienst Tilburg '