Nieuwe feedbackmethode vraagt alleen naar kwaliteiten


Feed Forward op 48 kwaliteiten van excellente leiders en managers

HILVERSUM, 20150409 -- Uit nieuwe wetenschappelijke inzichten blijkt dat ons brein slecht reageert op negatieve feedback. Toch maken nog veel organisaties gebruik van traditionele feedbackmethoden, waarin de nadruk ligt op de slechte eigenschappen van werknemers. Direction uit Hilversum lanceert vandaag de Feed Forward Analyse, een breinvriendelijke test waarin de nadruk bewust ligt op de kwaliteiten van mensen. "Mensen complimenteren is de manier om mensen te laten groeien en ze nieuwe vaardigheden aan te leren."

Feedback geven is big business. Bijna alle grote organisaties huren bedrijven in om bij hen feedbackinterventies te organiseren. Bij veel van die interventies wordt de nadruk gelegd op de minder goede eigenschappen van personen. Recent onderzoek laat echter zien dat ons brein angstig reageert op negatieve feedback.

"Mensen kunnen door feedback in een raar standje terecht komen, ze blokkeren of maken averechtse bewegingen waardoor de feedback niet binnenkomt", zegt Muriel Schrikkema, als partner van Direction (https://www.leiderschapontwikkelen.nl/de-meetlat/feed-forward-analyse/) verantwoordelijk voor trainingen en coaching rond leiderschap.

48 kwaliteiten staan centraal

In de door Schrikkema ontwikkelde Feed Forward Analyse™ staan juist de kwaliteiten van personen centraal. Deelnemers aan de test scoren zichzelf op 48 kwaliteiten die bepalend zijn voor het succes van excellente managers en leiders en laten ook respondenten uit hun directe omgeving een selectie maken uit de kwaliteiten die het beste bij hen passen.

Daaruit ontstaat een ranglijst van kwaliteiten die mensen op de geanalyseerde persoon van toepassing vinden. "En dat levert echt concrete handvatten op", zegt Schrikkema. "Je kunt aan de hand van deze lijst gaan nadenken over hoe je de geselecteerde kwaliteiten nog effectiever en succesvoller kunt inzetten. Dat werkt veel beter dan wanneer je met kwaliteiten aan de slag moet gaan die helemaal niet bij je passen."

De eerste deelnemers aan de Feed Forward Analyse reageren positief: “Dit is voor mij een bevestiging van hoe ik in elkaar zit en acteer en geeft me inzicht in hoe ik mijn eigen kwaliteiten nog effectiever kan inzetten”, zegt een manager. Een directeur: “De analyse is zeer gebruikersvriendelijk. Het voelt als een warm bad en het mooiste is dat er iets uitkomt waarvan je voelt dat je er aan moet werken om verder te komen."

Direction Europe BV (opgericht in 1999) is een trainings- en adviesbureau gespecialiseerd in thema’s rond diversiteit, prestatieverbetering en high performance leiderschap. In december 2007 heeft Direction, samen met Dr. André de Waal, het gerenommeerde HPO Center opgestart. In juli 2014 is Direction gestart met het ontwikkelen de online Feed Forward Analyse op basis van de 48 kwaliteiten van excellente leiders en managers. Deze test is vanaf vandaag beschikbaar in het Nederlands en Engels. Kijk voor meer informatie op https://www.feedforwardanalyse.nl.


Deel: ' Nieuwe feedbackmethode vraagt alleen naar kwaliteiten '




Lees ook