Fiat Punto: scherpe prijs voor succesnummer

(2 September 1999)

PERSBERICHT:

Met de persintroductie van de Punto voor de 21e eeuw zorgde Fiat enkele weken geleden al voor bijzonder groot nieuws in de autowereld. Het gaat immers over één van de absolute bestsellers op de Europese markt. Zo'n anderhalf jaar geleden stond hij zelfs nog helemaal boven aan de verkooplij sten.
Nu de auto binnenkort ook aan het koperspubliek wordt voorgesteld, komt daar een indien mogelijk nog aardiger nieuwtje bij: de nieuwe generatie Punto wordt namelijk op vrijwel hetzelfde prijspeil geïntroduceerd als zijn voorganger een aantal jaren geleden. Om precies te zijn 22.995 gulden.
Wie de nieuwe Italiaan eens op zijn gemak bekijkt, zal al snel opmerken dat hij daarmee ongekend veel waar voor zijn geld biedt. Daarmee staan alle seinen op groen om de Punto wederom tot een waar succesnummer te maken.

Ook de vertrouwde Punto doet het nog steeds voortreffelijk. Het karakteristieke Italiaanse design en het veelzijdige concept zijn nog steeds actueel. Toch staat er nu een compleet nieuwe Fiat Punto klaar voor markt-introductie. Waarom? Noblesse oblige, zeggen de Fransen in zo'n geval. Adel verplicht. De tijd staat niet stil. Dat geldt niet alleen voor de stand van de techniek, maar ook de extreem hoge eisen die de kopers tegenwoordig aan een auto stellen. Ook als het een compacte gezinsauto betreft.
Daarom krijgt de populaire Italiaan een opvolger die weer helemaal voldoet aan de meest moderne eisen. Zijn design, de motoren en transmissies, de veiligheidstechniek, het onderstel en uiteraard ook allerlei elektronische snufjes plaatsen de nieuwe Punto met beide benen in de komende eeuw. Overigens zal de kenner tussen al die verfijnde techniek en aandacht voor eigentijds design zeker ook dat ene nostalgisch tintje opvallen: om het 100-jarig bestaan van Fiat te onderstrepen, krijgt de auto als eerste Fiat een nieuw blauw merkteken. In feite een eigentijdse versie van het logo dat in de jaren '20 op Fiats te vinden was.

Nuova Punto
Laten we de 'Nuova Punto' eens nader bekijken. Het eerste wat dan opvalt, is het uiterst geslaagde ontwerp van de nieuwe modellen. Scherp gesneden, zeer modern, een tikje gedurfd ook, maar tegelijkertijd heel herkenbaar als nieuwe generatie Fiat Punto. Hij heeft ondanks zijn compleet nieuwe design en techniek dus ook iets vertrouwds over zich. Overigens worden er net als voorheen twee carrosserie-varianten aangeboden: een extra dynamisch getinte driedeurs en een vijfdeurs waarin het accent net iets meer ligt op élégance en een ruimtelijk effect. Dat klinkt heel alledaags, maar in dit geval zit er toch een heel verhaal achter. De auto's verschillen namelijk zo enorm dat je bijna van twee modellen kunt spreken. En dan hebben we het niet alleen in de uiterlijke verschillen, zoals de voorpartij, maar vooral ook de aangepaste lijn van de achterkant. Bij de driedeurs net even sportiever en in de vijfdeurs versie wat boller en verder naar achteren doorgetrokken. Zodat hij ook echt meer bagage- en interieurruimte biedt.

Uiteraard is ook dat interieur compleet opnieuw ontworpen. We spreken immers over een van bandenprofiel tot dakranden nieuwe auto. Naast een kwalitatief hoogstaande inrichting, vallen ook speelse accenten op. Uiteraard is voor uitstekende stoelen gezorgd. In de voor een auto van dit formaat opmerkelijk comfortabele en ruime cabine springt de zeer volwassen uitrusting in het oog.

Ruimte
Je mag rustig zeggen dat de nieuwe Punto ondanks zijn compacte buitenafmetingen in menig opzicht heel goed kan concurreren met auto's uit een hoger segment. Zowel als je naar de rijeigenschappen kijkt, als waar het zijn ruimte-aanbod aangaat. Ondanks zijn handig compacte buitenmaten - ideaal in de stad en bij het parkeren -biedt de nieuwe Punto meer zitruimte dan welke auto in zijn klasse dan ook. En meet de bagageruimte in de vijfdeurs toch een opvallend forse 297 liter. De 'Nuova Punto' klimt bij wijze van spreken weer een trede in de autowereld.

Overigens is dat al eerder genoemde onderscheid in karakter tussen de drie- en de vijfdeurs ook in het interieur doorgevoerd. Welke uitvoering de koper ook kiest: stijl en klasse blijft het devies. Veel van zijn techniek verwacht je eerder in een luxe middenklasse model. Denk aan de toepassing van een verfijnde en energiebesparende elektrische stuurbekrachtiging, die via een schakelaar zelfs in meerdere standen kan worden gezet. Zodat parkeren desgewenst letterlijk met een paar vingers gaat. En je op de snelweg toch dat lekker sportieve gevoel in de besturing houdt.

Verfijnd
Maar ook de combinatie van airbags en side-airbags - in de meeste versies - is alles behalve gebruikelijk in dit segment van de markt. Net als ABS, montage van driepuntsgordels op alle vijf de zitplaatsen (HGT) en een klimaatsysteem dat zijn gelijke niet kent. Dat geldt net zo voor de hoogwaardige geluidsinstallatie met de mogelijkheid van een cd-wisselaar. Stoelen met geheugenfunctie. Elektrisch bedienbare ruiten die ook met de sleutel uit het slot nog functioneren. Zelfdenkende ruitenwissers. En bijvoorbeeld een vertragingsschakeling op de verlichting. In tijd instelbaar zelfs. Een veilig gevoel bij in- en uitstappen in donkere ruimtes. Of bijvoorbeeld bij het openen van de eigen voordeur '5 avonds in het duister.
Uiteraard voldoet de Punto ook op het gebied van de boordelektronica, communicatie - ook GSM-voorbereiding - en informatie aan de modernste eisen. Zo zijn in samenwerking met Blaupunkt twee maatwerk oplossingen in het dashboard ontwikkeld. Ook een cd-wisselaar en uiteraard satellietnavigatie behoren tot de mogelijkheden.

Rust
Ook in niet direct zichtbare opzichten neemt de Italiaan een fikse stap vooruit. Zo merk je meteen dat er veel werk is gemaakt van de geluidsisolatie. De rust in het interieur zorgt dat je extra ontspannen kunt rijden. Als in een veel grotere en kostbaarder auto. In feite gaat die boodschap op voor alle aspecten van de nieuwe Punto.

Motorisch slaat de Punto bijvoorbeeld wegen in die tot nu toe alleen door luxe reis- -en sportauto's werden betreden. Zo is hij als eerste auto in deze klasse leverbaar met de enorm sterke en zuinige 1.9
-liter JTD common-rail turbodieselmotor. Uiteraard in een aangepaste versie. Enorm soepel, stil en zuinig. Wie had dat kort geleden nog durven voorspellen?

Minstens even uitzonderlijk is de mogelijkheid de Punto te bestellen met een elektronisch geregelde automatisch werkende versnellingsbak. Waar ook nog een Nederlands tintje aan zit, want hij is gebouwd op basis van continu variabele techniek. Het resultaat is imposant en neemt alle kritische geluiden over 'de automaat' in een klap weg. Hij combineert een laag verbruik en veel rijcomfort met een verrassend dynamisch karakter.
De Punto 1.2-16V, want daar hebben we het dan over, is er zelfs naar keuze in een 6- en 7 versnellingsuitvoering. Dat vergt uiteraard enige uitleg. De versnellingsbak kan namelijk niet alleen in een volautomatische stand worden gebruikt maar ook sequentieel schakelen. Met de hand dus.
Zo kun je bijvoorbeeld op een mooie bochtige weg als in een volbloed sportwagen schakelen door het pookje een tikje voor- of achteruit te geven. Waarbij je flitsend snel voor de volgende versnelling kiest. Overigens komt er ook een Punto Sporting met een normale handgeschakelde 6-versnellingsbak.

Aanbod
Bij de nieuwe Punto is maatwerk troef. Er zijn maar liefst 17 verschillende versies leverbaar. Waarbij de prijslijst zoals gezegd al bij 22.995 gulden begint. Overigens inclusief zaken als twee airbags en de radio. In de nog veelzijdiger vijfdeurs uitvoering is dat nog altijd slechts 23.995 gulden.
Naast de drie- en vijfdeurs kun je als koper bijvoorbeeld kiezen uit vijf motoren (1.2, 1.2-1 6V,1 .8-16V, 1 .9D en de 1.9 JTD). Waarbij de basismotor trouwens al borg staat voor heel vlotte prestaties. Ook wat dat betreft, is de 'instap prijs' dus zeker heel serieus te nemen. Uiteraard spant de HGT 1.8-16V met zijn 130 paardenkrachten wat prestaties betreft de kroon. Maar ook bij de 1.2-16V in combinatie met de geavanceerde automatisch of sequentieel te gebruiken versnellingsbak mag je op uiterst dynamische rijeigenschappen rekenen.

Kortom: zowel technisch als op het gebied van dynamiek en rijcomfort is de nieuwe Punto iets heel bijzonders. Toch blijven de kosten binnen de perken. Een goed voorbeeld is de Punto Speed Gear, die met zijn 80 pk sterke 16-kleppenmotor, de geavanceerde automaat en in de zeer luxe en compleet uitgevoerde ELX-versie toch maar net boven de 30 mille komt. De Punto 1.9 JTD ELX brengt comfortabel dieselen met de modernst mogelijke techniek binnen het bereik van de gewone automobilist. Die het allemaal niet kan declareren. Wat overigens niet wegneemt dat zakelijk gebruik hem ook op het lijf is geschreven.

De nieuwe Punto is vanaf 9 september leverbaar. Waarna Fiat met vertrouwen de toekomst tegemoet ziet, want de doelstellingen zijn niet gering. Met de Punto moet Fiat gewoon weer naar de nummer één positie in Europa. Zoals ook zijn voorganger die liet noteren. Het spreekt vanzelf dat ons land daarbij ook een deuntje mee gaat blazen. De Punto is in Nederland een bijzonder populaire auto. Dit jaar mikt Fiat Auto Nederland op 2400 verkopen plus 6000 van het huidige type. Waarbij - vanwege de gelijktijdige lancering in heel Europa - de beschikbaarheid van de nieuwe Punto's de beperkende factor is. Volgend jaar moet dat aantal dan uitgroeien tot 10.000 verkochte Punto's.

Deel: ' Nieuwe Fiat Punto '




Lees ook