De nieuwe Golf Volkswagen Variant

(10 Mei 1999)

PERSBERICHT:

Met de van de vierde Golf-generatie afgeleide Golf Variant introduceert Volkswagen nu ook in de klasse van de compacte stationwagens een kwaliteits- en afwerkingsniveau dat nieuwe maatstaven zet. De volledig verzinkte en bovengemiddeld torsiestijve carrosserie alsmede het hoge veiligheidsniveau onderstrepen ook in de Variant-uitvoering de - inmiddels van de 3- en 5-deurs Golf bekende - hoogwaardige uitstraling.

De 4397 millimeter lange Golf Variant is in verhouding tot zijn voorganger 64 mm langer geworden. De breedte nam met 40 millimeter toe tot 1735 millimeter. De wielbasis is 40 mm langer en meet nu 2515 millimeter. Het front van de Golf Variant wordt gekenmerkt door de reeds van de Golf hatchback bekende ovale koplampen met helder lampglas.

Achter de grote achterklep biedt de nieuwe Golf Variant uitgebreide gebruiksmogelijkheden. De royale bagageruimte heeft standaard een inhoud van 460 liter. Door het neerklappen van de achterbank ontstaat zelfs een volume van 1470 liter.
Met deze capaciteiten profileert de Golf Variant zich als een optimale, compacte familie-combi. Temeer daar de Golf Variant naast de royale bagageruimte ook een ruim interieur, praktische gebruiksmogelijkheden en een hoog afwerkingsniveau biedt. Op de voor families minstens zo belangrijke economische aspecten speelt de nieuwe Golf Variant in met een veelzijdig motorenprogramma. Allereerst is dat de 1,4 liter basismotor met een vermogen van 55 kW/75 pk. Een hoog koppel is slechts een van de kenmerken van de 1,6 liter grote viercilinder met een vermogen van 74 kW/100 pk. De 2,0 liter sterke benzinemotor heeft een vermogen van 85 kW/115 pk.

Daarnaast is de Golf Variant direct met een bijzonder zuinig alternatief leverbaar: de 1,9 TDI met een vermogen van 66 kW/90 pk. Parallel daaraan is de Golf Variant naar keuze ook leverbaar met drie direct ingespoten dieselmotoren. Bijzonder economische bestuurders kiezen bijvoorbeeld de 1,9 liter grote en 50 kW/68 pk sterke SDI. Naast de al genoemde 66 kW/90 pk sterke TDI is ook een krachtiger versie met 81 kW/ 110 pk verkrijgbaar. Vanaf de zomer zal het programma bovendien worden uitgebreid met een 85 kW/115 pk sterke TDI met pompverstuiver-techniek.

Vanaf medio dit jaar zal de Golf Variant ook leverbaar zijn met de reeds uit de Golf 3- en 5-deurs bekende '4MOTION' vierwielaandrijving.

Net als de Golf is ook de nieuwe Golf Variant verkrijgbaar in vier uitrustingsniveaus. Naast de basisversie kunnen de klanten kiezen uit de uitvoeringen 'Trendline', 'Comfortline' en Highline.

De Golf Variant onderscheidt zich door een omvangrijke standaarduitvoering, die onder meer de volgende elementen omvat:
- Airbags voor bestuurder en voorpassagier

- Zij-airbags in de rugleuning van de voorstoelen
- Schijfremmen rondom, vóór geventileerd

- ABS met elektronische remkrachtverdeling

- Stuurbekrachtiging

- Warmtewerend glas

- Stuurwiel in hoogte en lengte verstelbaar
- Traploos in hoogte verstelbare bestuurdersstoel
- Twee hoofdsteunen achterin

- ISOFIX-kinderzitjesbevestiging

- Instrumentenverlichting met blauwe doorlichttechniek
- Stof- en pollenfilter

- Van binnen ontgrendelbare tankdopdeksel

- Dakantenne

- Volwaardig reservewiel

- Sjorogen in de bagageruimte

- Gedeeld neerklapbare achterbank (zitting en rugleuning) met middenarmsteun

- Afdekking van de bagageruimte

- Dakreling

- Centrale portiervergrendeling

Naar wens, tegen meerprijs, zijn voor de Golf Variant verder nog talrijke extra's af-fabriek verkrijgbaar.

Deel: ' Nieuwe Golf Volkswagen Variant '