Provincie Drenthe

Persuitnodiging Persuitnodiging Persuitnodiging

Assen, 3 augustus 1999
Persberichtnummer 99-139

Op 4 augustus 1999 onthult gedeputeerde Johan Dijks tijdens een vaartocht over het Noord-Willemskanaal een nieuw bord bij de provinciegrens. Bij aankomst in sluis de Punt geeft hij het startsein voor een onderzoek onder recreatievaarders in Drenthe over de brug- en sluisbediening op zondag.

Nieuwe grensborden
Als eerste in Nederland plaatst de provincie Drenthe deze maand bij dertig grensovergangen langs doorgaande wegen en vaarverbingingen borden onder de normale provinciegrensborden. Bij het binnenkomen van de provincie zien de (vaar)weggebruikers straks een verwijzing naar de website van de provincie Drenthe, www.drenthe.nl. Met de aanduiding van de digitale provincie willen GS hun activiteiten op het gebied van nieuwe media benadrukken. Het college wil in de toekomst toe naar een "digitale" standaard in plaats van drukwerk. Een voorbeeld daarvan is het informatiesysteem op de website waar binnenkort alle Drentse statenleden gebruik van maken. Met dit stateninformatiesysteem (SIS) behoort het verzenden van dikke stapels papier, die de statenleden wekelijks nodig hebben voor de politieke besluitvorming, tot het verleden.

Onderzoek naar zondagsbediening van bruggen en sluizen Dit jaar sluit de provincie een driejarig experiment af met brug- en sluisbediening op zondag in het hoogseizoen. Dit najaar wordt bekeken of de bruggen in de zomermaanden blijvend op zondag worden bediend. Bij de overwegingen wil de provincie de bevindingen van haar "klanten" meenemen. De provincie hoopt met een enquête onder de vaartoeristen een goed beeld te krijgen van de behoefte aan zondagsbediening.

Renovatie en nieuwbouw sluis De Punt
Tijdens de vaartocht licht gedeputeerde Dijks ook de renovatieplannen voor sluis De Punt toe. Het elektronische bedieningsmechanisme van de sluis wordt waarschijnlijk nog dit jaar vervangen door een hydraulisch mechanisme. De nieuwe techniek is beter voor het milieu. Ook krijgt het sluisterrein een nieuw, modern vormgegeven bedieningshuis, waarvan een maquette te zien is. De nieuwe vormgeving wordt de standaard voor het hele Noord-Willemskanaal.

Opstappen vaartocht
U bent van harte uitgenodigd om mee te varen met de 'Ms Drenthe'. De boot vaart af om 10.30 uur bij de Meerwegbrug in Haren. U bereikt de brug als u op de A28 afslag Haren neemt en linksaf gaat richting Paterswolde. Direct na het viaduct (A28) komt u over de Meerwegbrug en ligt links van de brug een aanlegsteiger. Bij aankomst in De Punt staat een pendelauto klaar voor vervoer terug naar Haren.

Deel: ' Nieuwe grensborden provincie Drenthe '