Gemeente Hilversum

Nieuws van het gemeentebestuur

Nieuwe huisstijl gemeente Hilversum

De gemeente Hilversum heeft sinds enkele dagen officieel een nieuwe huisstijl. Eén jaar voor het begin van het nieuwe millennium zijn alle gemeentelijke brieven, huis-aan-huisberichten, folders en brochures in een nieuw jasje gestoken. Ook de gemeentepagina, de kabelkrant en de website zien er voortaan anders uit. Tegen de tijd dat het nieuwe millennium is begonnen, moeten ook andere uitingen van de gemeente, zoals de mededelingsborden langs de weg, eveneens een nieuw aanzien hebben.

Uitstraling
De nieuwe huisstijl is de 'vlag', het symbool van de gemeente, vindt Gert-Jan Wendrich, hoofd inkoop. "Medewerkers, of het nu om een bedrijf of een overheidsinstelling gaat, hebben er behoefte aan om zich met hun werk te kunnen identificeren. Een uniforme huisstijl kan meehelpen het gevoel te versterken dat we allemaal voor één en dezelfde organisatie werken. Nu ontbreekt dat gevoel bij sommigen nog. Dat komt natuurlijk ook wel omdat we niet samen op één locatie zitten. Toen de ABN-AMRO samen ging en er een nieuw logo kwam, was de helft van het personeel helemaal niet over dat logo te spreken. Drie jaar later bleek nagenoeg iedere medewerker zich met het logo en hun bedrijf te identificeren. De ABN-AMRO was hún bank geworden. "

Modern
Veel gemeenten in Nederland zijn bezig met het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl of hebben er sinds kort een. Dat past ook in een tijd waarin gemeenten zichzelf vragen stellen over hoe zij intern functioneren en zich heroriënteren op hun plaats in de samenleving. In Hilversum is dat niet anders. Gert-Jan Wendrich: "Wij hebben het oude symbool van de boekweitkorrels behouden. Ton van Velsen, de ontwerper van de huisstijl, heeft dat symbool gemoderniseerd en aangepast en grijpt terug op kleuren zoals je die hier in de stad en omgeving aantreft. Hij spreekt van het Goois kleurenpalet. Het is een eigentijds ontwerp geworden. Toch straalt het uit dat we niet volledig met het verleden willen breken en dat we vasthouden aan wat we al zo lang belangrijk vonden, jonge monumenten, media en de stad in het groen. De nieuwe huisstijl is méér dan alleen een ander plaatje en een nieuw kleurtje."

Millenniumtest
Het zal nog wel even duren voordat iedereen in Hilversum aan de nieuwe huisstijl gewend is geraakt. Bij andere bedrijven en instellingen vroeg de gewenning ook enige tijd. En het duurt nog wel even voordat het echt gemeentebreed ingevoerd is. Voor Gert-Jan Wendrich zijn de echt hectische tijden voor even voorbij. Het adviseren over de huisstijl, het overleggen met alle gemeentelijke diensten, het regelen van de centrale inkoop, de keuze van de papiersoorten, de Europese aanbesteding, kortom er kwam in relatief korte tijd veel op hem en zijn medewerkers af. En nog is de klus niet helemaal geklaard, maar zijn streefdatum om op 1 januari met nieuwe enveloppen en briefpapier voor de dag te komen, heeft hij gehaald. Als geen ander beseft hij maar al te goed wat anderen doormaken die nu pas aan de millenniumtest beginnen.

Deel: ' Nieuwe huisstijl gemeente Hilversum '