Nieuwe Jaar 2000-hulpmiddelen en -informatie van Microsoft helpen klanten bij de voorbereidingen voor het jaar 2000

Start van een nieuwe fase in het Microsoft Jaar 2000 Programma

Schiphol-Rijk/Brussel, 12 januari 1999 - Microsoft heeft een uitgebreide reeks nieuwe hulpmiddelen en informatiebronnen aangekondigd om klanten te helpen bij het plannen en implementeren van Jaar 2000-programma's. Hiermee kunnen klanten nu eenvoudig de status van de Jaar 2000-bestendigheid van hun producten controleren en informatie en advies vinden met betrekking tot patches en upgrades. Deze nieuwe hulpmiddelen luiden een nieuwe fase in van Microsoft's Jaar 2000-bestendigheidsprogramma, die tot nu toe vooral was gericht op het testen van producten.

"Microsoft heeft zich verplicht om haar klanten te helpen bij de voorbereiding op het jaar 2000", zegt Bob Herbold, executive vice president en chief operating officer van Microsoft. "Tot op heden hebben we meer dan
1.600 producten getest en de overgrote meerderheid (93 procent) is Jaar
2000-bestendig of is bestendig met uitzondering van enkele minimale kwesties. Dankzij dit testproces en de informatie en hulpmiddelen die wij bieden, kunnen klanten hun Microsoft-omgevingen Jaar 2000-bestendig maken."

Microsoft's beleid is erop gericht dat alle toekomstige producten volledig Jaar 2000-bestendig zullen zijn. Om klanten te ondersteunen met recente, maar niet de nieuwste versies van Microsoft-producten, zal Microsoft de Jaar
2000-bestendigheid van vele populaire producten handhaven tot 1 januari
2001. Dit geldt zelfs wanneer er nieuwere versies beschikbaar komen. Producten die onder dit nieuwe beleid vallen, zijn ondermeer:

* Besturingssystemen: Windows NT 4.0, Windows NT 3.51, Windows 98 en Windows 95 (inclusief Internet Explorer 4.x);
* Serverapplicaties: SQL Server 6.5 en 7.0, Microsoft Exchange 5.5, Site Server 3.0, SNA Server 4.0, Systems Management Server 1.2, Proxy Server
2.0 en Internet Information Server 4.0;
* Kantoorapplicaties: Office 97 (Microsoft Word, Microsoft Excel, Access, Outlook en PowerPoint), Office 95* en Works 4.0-4.5a;
* Tools: De ontwikkelomgevingen Visual C++ 6.0, Visual Basic 6.0, de database-ontwikkelomgeving FoxPro 6.0, de Java-ontwikkelomgeving Visual J++
6.0 en het versiebeheersysteem Visual SourceSafe 6.0.

* De Jaar 2000-bestendigheidsstatus van Office 95 zal 'compliant with minor issues' blijven.

Hulpmiddelen luiden een nieuwe fase in voor het Microsoft Jaar 2000 Programma
Onder de nieuwe Jaar 2000-hulpmiddelen bevindt zich software die gebruikers informeert omtrent de status van de Jaar 2000-bestendigheid van Microsoft's belangrijkste producten, een driemaandelijkse Y2K Resource CD met hulpprogramma's en informatie, software die automatisch Excel-spreadsheets analyseert en aanpast, alsmede een uitbreiding van de functionaliteit van Systems Management Server.

Tot de nieuwe hulpmiddelen van Microsoft behoren:

* Microsoft Y2K Product Analyzer - De nieuwe Microsoft Y2K Product Analyzer scant de harddisk van de gebruiker en stelt een complete lijst samen van de geïnstalleerde Microsoft-producten. Deze lijst wordt vervolgens vergeleken met de Jaar 2000-bestendigheidsinformatie van Microsoft, waarbij wordt aangegeven voor welke producten de gebruiker een gratis software-update kan downloaden, inclusief het bijbehorende web-adres. De Product Analyzer is geheel gratis en zal dit kwartaal beschikbaar komen op de web site van Microsoft en op de Resource CD. Deze zal naar verwachting eind januari beschikbaar komen en is te bestellen via de web site en het Microsoft Information Center.

* Y2K Resource CD - Klanten kunnen zich gratis abonneren op deze driemaandelijkse CD-ROM. De eerste versie, die begin februari beschikbaar is, bevat productgidsen, white papers en jaar 2000-informatie. In de uitgave van het tweede kwartaal zal de CD tevens testgereedschappen bevatten en informatie over de wijze waarop klanten hun Jaar
2000-bestendigheidsprogramma end-to-end kunnen aanpakken, inclusief hardware, besturingssysteem, applicaties, documenten, bedrijfseigen programmacode en data-interfaces. Klanten kunnen zich op deze CD abonneren via de Jaar 2000 web site http://www.microsoft.com/benelux/year2k/.
* Microsoft Excel Y2K Plug-Ins - Microsoft heeft drie datummigratie plug-ins ontwikkeld voor Microsoft Excel 97 voor Windows. Deze plug-ins helpen bij het aanpassen van data in Excel-worksheets, bij het overstappen van eerdere versies van Excel of voor het controleren van workbooks voor het jaar 2000. De Excel plug-ins zijn te vinden op de web site van Microsoft: http://support.microsoft.com/support/kb/ articles/Q176/9/43.asp
* .De Date Fix Wizard - Met deze wizard kunnen gebruikers het datumformaat van tweecijferige jaartallen snel en gemakkelijk aanpassen, of opeenvolgende data zo aanpassen dat ze binnen een opgegeven bereik vallen.
* De Date Migration Wizard - Deze wizard zoekt en wijzigt specifieke datumsoorten in workbooks die zijn gecreëerd met eerdere versies van Excel. Daarbij gaat het om data waarin tweecijferige jaartallen tussen 20 en 29 zijn gebruikt.

* De Date Watch Wizard - Deze wizard controleert ingevoerde gegevens op jaar-gevoelige data en datumformaten.
* Microsoft Systems Management Server 2.0 - De aanstaande versie van Microsoft Systems Management Server bevat nieuwe functies voor het analyseren en oplossen van jaar 2000-kwesties. Dit betreft ondermeer een database-engine die beschikt over de eigenschappen van de losse Microsoft Y2K Product Analyzer (zie hierboven), uitgebreid en aangepast voor gebruik in een grote bedrijfsomgeving. Deze is in staat om via het netwerk Microsoft-software te identificeren die een update vereisen en informeert de systeembeheerder over het betreffende web-adres. Systeembeheerders kunnen de database van Systems Management Server aanpassen met Jaar-2000 bestendigheidsinformatie van andere leveranciers. Systems Management Server beschikt tevens over faciliteiten om een hardware-inventaris samen te stellen en deze te controleren op Jaar 2000-bestendigheid. Daarnaast is het mogelijk om via het netwerk software te distribueren en de installatie van nieuwe software te controleren, om zo de installatie van niet-bestendige software te voorkomen. Systems Management Server 2.0 wordt begin dit jaar verwacht.

Hoewel deze hulpmiddelen zeer waardevol zijn voor bedrijven die de Jaar
2000-status van hun Microsoft-producten willen controleren, zullen klanten tevens de status van hun hardware, documenten, bedrijfseigen programmacode en data-interfaces moeten controleren. Microsoft heeft inmiddels een lijst opgesteld van ruim 120 leveranciers van hulpprogramma's die klanten daarbij verder kunnen helpen. Uitgebreide informatie over deze leverancier en de hulpprogramma's die zij bieden is te vinden op: http://www.microsoft.com/technet/topics/ year2k/tools/tools.htm.

Toegang tot belangrijke Jaar 2000-informatie Nieuwe, uitgebreide informatiebronnen helpen klanten bij het maken van beslissingen rondom het jaar 2000. Dit betreft onder andere een nieuwe e-mail abonnementservice die tweewekelijks de laatste Jaar 2000-informatie biedt en een e-mail adres waar klanten snel antwoord kunnen krijgen op vragen rondom het Jaar 2000. Ook is de web site aangepast waardoor klanten in staat zijn om informatie rondom Jaar 2000-bestendigheid te downloaden. U kunt zich registreren op de TechNet Flash via: http://www.microsoft.com/benelux/year2k/

Microsoft biedt onder andere de volgende informatiebronnen:
* Y2K Informatie listserver - Klanten die vaker informatie willen ontvangen dan via de driemaandelijkse Y2K Resource CD, kunnen zich gratis aanmelden voor een e-mail abonnementservice. Deze verstuurt iedere twee weken een e-mail mailing met de laatste informatie omtrent Microsoft-producten, programma's en het jaar 2000. Klanten kunnen zich opgeven via de Microsoft web site.

* Y2K informatieaanvraag - Microsoft zal een nieuwe functie toevoegen aan haar web site voor klanten die vragen hebben rondom Jaar
2000-bestendigheid. Dit zal te vinden zijn op: http://www.microsoft.com/y2k/.

* Jaar 2000-briefings - Als deel van haar driemaandelijkse TechNet-briefings voor IT-professionals, biedt Microsoft specifieke technische sessies die zich richten op de wijze waarop organisaties van iedere grootte Jaar 2000-programma's kunnen implementeren. Deze sessies zullen tevens informatie bieden over de wijze waarop hulpmiddelen, diensten en producten, zoals Microsoft Systems Management Server, kunnen worden gebruikt bij het uitvoeren van deze programma's. Deze gratis TechNet-briefings worden over de gehele wereld gehouden. Meer informatie is te vinden op de TechNet web site: http://www.microsoft.com/benelux/ events/technet/.

* Uitgebreide ondersteuning op de web site - Naast de nieuwe hulpmiddelen en informatie die zijn toegevoegd aan de Microsoft Year 2000 web site, is de site zelf uitgebreid met intelligente zoekfuncties en een nieuwe download-database. Hiermee kunnen klanten sneller en gemakkelijker de materialen downloaden die zij nodig hebben voor hun Jaar 2000-programma's. Van de Year 2000 web site zijn inmiddels meer dan 10 miljoen pagina's opgehaald met informatie over Microsoft-producten en het jaar 2000.

Ondersteuning voor partners
De nieuwe Jaar 2000-hulpprogramma's en informatie zullen tevens beschikbaar worden gesteld aan de verschillende partnerorganisaties die op Microsoft-technologie gebaseerde oplossingen ontwikkelen, ondersteunen, leveren en implementeren via het Microsoft Certified Solution Provider (MSCP) programma en Microsoft Direct Access. MCSPs zullen toegang krijgen tot Jaar 2000-hulpmiddelen via mailings en de MCSP web site. Value-added providers die niet deelnemen aan het MCSP-programma kunnen de Jaar
2000-hulpmiddelen verkrijgen via de Microsoft Direct Access web site (http://www.microsoft.com/directaccess/) en via de Direct Access kwartaalbriefings.

Behalve het aanbieden van hulpmiddelen en technische informatie over Jaar
2000-kwesties, voorziet Microsoft VAPs en MCSPs tevens van informatie om hun Jaar 2000-gerelateerde consultancydiensten te ondersteunen. Op de Microsoft Direct Access web site bevindt zich het Year 2000 Resource Center (http://www.microsoft.com/ directaccess/y2k/). Daarop zijn iedere maand artikelen te vinden van Jaar 2000-experts, een Jaar 2000-discussiegroep en Jaar 2000 Consulting Workbook dat MCSPs en VAPs helpt bij het aanbieden van Jaar 2000-gerelateerde consultancydiensten.

Microsoft Benelux
Microsoft Benelux heeft op haar web site een Nederlands/Franstalig Jaar 2000 Resource Center geopend, waar alle beschikbare informatie omtrent Microsoft-producten en het jaar 2000 te vinden is: http://www.microsoft.com/benelux/year2k/. Behalve informatie zijn daar tevens gratis Jaar 2000-updates te vinden voor een aantal Nederlands-, Engels- en Franstalige Microsoft-producten.

In oktober van dit jaar heeft Microsoft in de Benelux het Office 97 Plus!-pack geïntroduceerd. Dit euro-millennium pakket bevat diverse aanvullingen, updates en hulpmiddelen die sinds de introductie van Office 97
- in maart 1997 - zijn verschenen. Voorbeelden zijn een Jaar
2000-testprogramma voor PC's en een data-migratiewizard voor Excel-werkbladen. Tevens bevat het Office 97 Plus!-pack fonts, upgrades en een euro-conversiemacro voor Excel, waarmee organisaties zich kunnen voorbereiden op de invoering van de euro (?). Microsoft
Sinds de oprichting in 1975 heeft Microsoft zich ten doel gesteld om voor de PC software te creëren die mensen waardevolle mogelijkheden biedt, zowel thuis als op het werk en op school. Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis', is nu geïntegreerd met Internet, hetgeen het bereik van de PC en haar gebruikers verruimt. Als 's werelds grootste softwareleverancier levert het bedrijf innovatieve producten die doorlopend worden afgestemd op de behoeften van de klant. Het productaanbod omvat besturingssystemen, server-applicaties, applicaties voor zakelijk en privé-gebruik en tools voor het ontwikkelen van bedrijfsbrede zakelijke en Internet-applicaties. Microsoft biedt tevens online diensten, geeft personal computerboeken uit en levert hardware, waaronder toetsenborden en muizen. De producten van Microsoft zijn geschikt voor vrijwel alle PC's, beschikbaar in meer dan dertig talen en worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Deel: ' Nieuwe Jaar 2000-hulpmiddelen en -informatie van Microsoft '