Nieuwe Lexus LS430

(12 Januari 2000)

PERSBERICHT:

Op de Detroit Motor Show zal hij deze maand voor het eerst getoond worden en aan het eind van het jaar wordt hij leverbaar: de nieuwe LS430 van Lexus. Het betreft de derde generatie van het absolute topmodel van dit prestigieuze merk. En daar waar de vorige LS400-modellen op het gebied van comfort, luxe en ruimte al alom bewondering oogsten, gaat de LS430 weer een stap verder.

De LS400, door velen vaak gekenschetst als dé standaard op het gebied van kwaliteit, prestaties en rijcomfort, niet in de laatste plaats door het opmerkelijk lage geluidsniveau. Vergeleken met de huidige LS400, biedt de LS430 nog meer ruimte in het interieur, een nieuwe 4,3 liter V8-motor, een nog hogere graad van passieve en actieve veiligheid, nog meer luxe en nog betere rijkwaliteiten. Voor dit laatste is een verder verfijnde wielophanging verantwoordelijk. En uiteraard kenmerkt de nieuwe LS430 zich allereerst door een nieuwe carrosserie.

Tien keer preciezer
Alhoewel er zeker stijlkenmerken van de huidige LS400 behouden blijven, kenmerkt de nieuwe LS430 zich duidelijk door een nog gespierder uiterlijk. De carrosserie heeft een
luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,25, de laagste waarde van alle huidige personenauto's op de markt. Deze extreem goede stroomlijn leidt ertoe dat het woord 'rijwind' niet eens meer in de vocabulaire van de inzittenden hoeft voor te komen; de LS430 is zelfs nog stiller dan z'n toonaangevende voorgangers. Daarnaast heeft Lexus door de lage luchtweerstand kans gezien het brandstofverbruik van de auto op het actuele niveau te houden, ondanks de grotere inhoud van de V8-motor en het hogere prestatiepotentieel. Interessant is verder dat voor de ontwikkeling van de LS430 gebruik is gemaakt van een supercomputer, die met een gevoeligheid tot op een 1/1000-ste van een millimeter zo'n tien keer preciezer is dan de hiervoor gebruikelijke computers. Het gevolg is dat het plaatwerk nog nauwkeuriger geproduceerd kan worden en de afwerkingskwaliteit nog verder verbeterd is. De lengte van de auto is met 4.995 mm overigens gelijk gebleven; het is de langere wielbasis (+75 mm), die tot een nog ruimer interieur leidt.

Intelligente techniek
Al sinds de introductie van het eerste model in 1989, is de Lexus LS400 standaard uitgerust met een V8-motor. Bij de LS430 is het slagvolume vergroot tot 4,3 liter. Gekoppeld aan een computergestuurde, vijftraps automatische transmissie, levert deze een vermogen van 290 paardenkrachten. Mede door gebruik te maken van de intelligente techniek van de variabele kleptiming, heeft Lexus bovendien kans gezien over een breder toerengebied een nog grotere trekkracht te bereiken, waardoor de auto onder alle rij-omstandigheden een nog betere respons geeft. Daarnaast wordt in de LS430 voor het eerst een voorziening toegepast, die afhankelijk van de rij-omstandigheden de gasklep bedient en dat niet alleen op basis van de stand van het gaspedaal. Ook afhankelijk van de snelheid van de auto. en het toerental van de motor, zal deze unit de gasklep automatisch verder openen, wanneer er bijvoorbeeld heuvelopwaarts wordt gereden. Dit heeft een hoger comfort tot gevolg, omdat de bestuurder het gaspedaal niet steeds hoeft in te drukken om een actuele snelheid aan te houden.

De Lexus LS430 zal nieuwe normen zetten in het segment van de zogeheten 'executive limousines', dat lijdt geen twijfel. Zoals gezegd, zal de auto dit najaar z'n debuut op de Nederlandse markt maken en pas dan zal er meer bekend zijn over de exacte prestaties, het uitrustingsniveau en niet in de laatste plaats, de prijs.

Deel: ' Nieuwe Lexus LS430 op Detroit Motor Show '




Lees ook