AutoRai

10-2-2003

Nieuwe Mercedes-Benz CLK Cabriolet debuteert in Genève

Tijdens de Autosalon van Genève, begin maart, presenteert Mercedes-Benz de nieuwe Mercedes-Benz CLK Cabriolet. Precies een jaar na de première van de CLK-Klasse Coupé biedt het nieuwe model perfecte techniek, een fascinerend design en rijplezier voor vier inzittenden. Hiermee zet Mercedes-Benz zijn succesvolle traditie van vierzits cabriolets voort.

De nieuwe CLK Cabriolet is toonaangevend op het gebied van aërodynamica, met zijn uitermate gunstige luchtweerstand van 0,30 cW. Ook ten aanzien van het geluidscomfort en de kofferbakinhoud (390 liter) zet de CLK Cabriolet nieuwe maatstaven. Uiteraard is er veel aandacht besteed aan de bescherming van de inzittenden met een uitermate stevige carrosseriestructuur, standaard adaptieve airbags voor bestuurder en passagier voor, gordelspanners op alle zitplaatsen en hoofd/borst-sidebags. Deze hoofd/borst-sidebags, die een combinatie vormen van conventionele sidebags en windowbags, vervangen windowbags, die vanwege het opvouwbare dak niet in de CLK Cabriolet kunnen worden toegepast.

Dat de CLK Cabriolet comfort op hoog niveau biedt, zal weinig verbazing wekken. Niet alleen biedt het model een riante binnenruimte, ook het nieuw ontwikkelde meerlaags stoffen dak biedt optimaal bedienings- en geluidscomfort. Met een druk op de knop of via de afstandsbediening kan het dak, leverbaar in zwart, blauw of grijs, geheel automatisch worden geopend of gesloten. De smalle C-stijlen zorgen ook bij gesloten dak voor probleemloos zicht naar achteren. Dankzij de 71 mm langere carrosserie en de 25 mm langere wielbasis hebben de inzittenden in de CLK Cabriolet meer ruimte. Een verder ontwikkeld Easy-Entry-systeem vergemakkelijkt de instap achterin. Tot de standaarduitrusting behoren automatische klimaatregeling, TEMPOMAT met SPEEDTRONIC, radio, lederen bekleding, stoelverwarming en een multifunctioneel stuurwiel. Als extras zijn ondermeer leverbaar de automatische afstandsregeling DISTRONIC, het sleutelloze toegangssysteem KEYLESS-GO, het bedienings- en informatiesysteem COMAND en de spraakbediening LINGUATRONIC voor telefoon, radio en navigatie.

Voor de aandrijving kan worden gekozen uit vijf benzinemotoren, waarvan er drie nieuw zijn voor de Mercedes-Benz CLK Cabriolet. De motoren worden gekenmerkt door een significant groter vermogen, een groter koppel en minder brandstofverbruik in vergelijking met hun voorgangers. Twee achtcilindermotoren vormen de top van het programma. De CLK 500 levert 225 kW (306 pk) een toename van 20 kW (27 pk) ten opzichte van zijn voorganger en is goed voor een acceleratie van 0-100 km/u in 6,2 seconden. Niettemin verbruikt dit model zon vijf procent minder brandstof dan de vroegere V8-motor. De CLK 55 AMG wordt aangedreven door een 270 kW (367 pk) sterke V8-motor, die afkomstig is van AMG, het merk dat garant staat voor extra sportieve prestaties.

Er zijn twee zescilindermotoren: de nieuwe, stille 2,6 litermotor met 125 kW (170 pk) en de beproefde V6-motor van de CLK 320 Cabriolet 160 kW (218 pk), die in het programma blijft. De viercilindermotor is voorzien van het TWINPULSE-systeem, dat verschillende technologieën zoals compressor, inlaadluchtkoeling, balansassen en variabel verstelbare nokkenassen combineert. Dit leidt niet alleen tot betere prestaties, maar ook tot een lager brandstofverbruik. Zo verbruikt de nieuwe CLK 200 KOMPRESSOR met zijn 120 kW (163 pk) niet meer dan 8,8 liter brandstof per 100 km (NEFZ-norm).

Zoekwoorden:

Deel: ' Nieuwe Mercedes-Benz CLK Cabriolet debuteert in Genève '




Lees ook