Hewlett-Packard persbericht

NIEUWE N-KLASSE SERVER VAN HP BREEKT WERELDRECORDS

HP 9000 N-klasse Enterprise Server blijkt snelste middenklasse computersysteem voor Supply Chain Management, e-commerce en technische toepassingen.

Amstelveen, 16 april 1999 - De HP 9000 N-klasse Enterprise Server breekt al direct na zijn introductie wereldrecords. Er zijn tests gedaan met Java-applicaties, instrumenten voor de optimalisatie van Integrated Supply Chains en technische toepassingen. Daaruit blijkt dat de nieuwe server alle vergelijkbare middenklasse systemen veruit overtreft.

Op het gebied van Integrated Supply Chain Management is getest met CPLEX van ILOG. Dat is één van de 'zwaarste' computerapplicaties die momenteel binnen de top-500-bedrijven dagelijks wordt gebruikt voor de optimalisatie van de productie. De N-klasse server boekte daarbij als eerste computersysteem ter wereld met één processor een verwerkingssnelheid van tien miljoen operaties per seconde (één gigaflop).

Als Internetserver bediende de N-klasse server tegelijkertijd 3.000 bezoekers. Voor deze test is gebruikgemaakt van Ariba's ORMS, een 100% Java-applicatie voor e-commerce. De nieuwe server bracht de Total Cost of Ownership significant terug terwijl - dankzij HP WebQoS - een beschikbaarheid van 24 uur gedurende zeven dagen per week werd gerealiseerd.

Onder VolanoMark 2.1.2 verwerkt de nieuwe server tot 11.928 Internetberichten per seconde. Het vorige record op dit gebied lag op 5.642 berichten per seconde, dus minder dan de helft. Een andere voor Internet-applicaties belangrijke benchmark, is de SPECjvm. Daarmee worden de prestaties van de Java Virtual Machine op een systeem vastgesteld. De N-klasse server van HP liet tijdens deze test een prestatie zien van 30,91 SPECjvm. Dat is 50% méér dan ooit over vergelijkbare UNIX-systemen is gerapporteerd.

Ook in technische applicaties blijkt de nieuwe server superieur. Een standaard simulatieprobleem is met FLUENT software op de server in 246 minuten opgelost. Eerdere records met hetzelfde probleem lagen op respectievelijk 493 en 535 minuten.

Meer informatie over de HP 9000 N-klasse Enterprise Servers is te vinden op Internetpagina https://www.hp.com/go/nclass. Hewlett-Packard levert één van de breedste productportfolio's op het gebied van informatie-technologie. Naast computersystemen heeft HP software, randapparatuur, complete Internet- en intranetoplossingen, communicatieproducten en test- en meetapparatuur. Met 122.800 werknemers en een omzet van circa 47 miljard dollar is het bedrijf één van de grootste computerleveranciers ter wereld. In Nederland heeft HP vijf vestigingen, waar zo'n 3000 mensen werken. Over 1998 bedroeg de omzet van Hewlett-Packard Nederland B.V. circa 2 miljard gulden.

Dit bericht is in het Engels beschikbaar via: NewsDesk

Java is in de Verenigde Staten een geregistreerd handelsmerk van Sun Microsystems, Inc. UNIX is een geregistreerd handelsmerk van The Open Group.

Deel: ' Nieuwe N-klasse server van HP breekt wereldrecords '