Nieuwe onderzoekshandschoen beschermt naast patient ook de gebruiker

Nederlandse vinding is echte doorbraak in gevecht tegen allergische reacties door gebruik ondeugdelijke handschoenen..

SNEEK, 20120601 -- Sinds de 80-er jaren is het gebruik van medische (onderzoeks-)handschoenen explosief gestegen. Alleen al in Nederland worden er een slordige 500 miljoen stuks per jaar gebruikt. Als gevolg van latexallergie type I en stijgende grondstofprijzen werden varianten ontwikkeld zoals nitriel en vinyl. Door zg. leaching en alternatieve productiemethoden kon het eiwitgehalte in latex weliswaar sterk gereduceerd worden, echter in nitril en vinyl werden nieuwe allergenen ontdekt en lekkage-percentages gemeten van meer dan 20%!

Met het toenemende verbruik van deze alternatieve materialen stijgen dus ook langzaam maar zeker de klachten over de allergische reacties op de in deze handschoenen gebruikte chemicaliën. En zo werd het nieuwe middel op zich ook een nieuwe kwaal, die uitgroeit tot eenberoepsziekte. Bij het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten, het NCvB, kunnen ze erover meepraten. En werkgevers zijn zich inmiddels bewust aan het worden van mogelijke claims van werknemers die door contactallergie hun vak niet meer uit kunnen oefenen. Het nationale Normalisatie-instituut NEN tenslotte waarschuwt gebruikers van handschoenen goed te letten op de specificaties van de talloze fabricaten die inmiddels op de markt zijn. De strekking van haar waarschuwing: veel kaf, weinig koren…

Het Nederlandse onderzoeksbedrijf Budev in Bloemendaal ontwikkelde een technologie om tijdens de fabricage van o.a. handschoenen zowel eiwitten, allergenen als ook chemische residuen tot onmeetbare niveaus uit de handschoen te wassen, waardoor het risico op (contact-)allergie (zowel type I als type IV) sterk wordt gereduceerd. Deze technologie met de naam MPXX™ wordt inmiddels toegepast op handschoenen van het merk CLEANTEXX.

Het resultaat? De handschoenen van CLEANTEXX zijn, mede door het comfort en het gevoel met rechtde schoonste handschoenen ter wereldte noemen.

Ook mediCALL agenturen gaat deze handschoenen nu op de Nederlandse markt distribueren. De onderneming gaat de handschoenen introduceren bij onder andere (thuiszorg-)verpleegkundigen,  apothekers, pedicures, kapsalons, nagelstudio’s, de Nederlandse politiekorpsen, beveiligingsbedrijven, dierenartsen, het gevangeniswezen,  laboratoria, visserij-afslagen, dierenklinieken, de schoonmaakbranche en ambulancepersoneel.

Deel: ' Nieuwe onderzoekshandschoen beschermt naast patient ook de gebruiker '