Opel Astra Coupé: power en stijl

(1 Oktober 1999)

PERSBERICHT:

Met de introductie van de nieuwe Astra Coupé geeft Opel een vervolg aan een lange traditie van stijlvolle sportwagens. In veel opzichten mag de Astra Coupé bijvoorbeeld de opvolger van de Calibra genoemd worden. De nieuwe Opel sportcoupé combineert een stijlvol design met verfijnde techniek en - uiteraard - imposante prestaties. Daarnaast is hij eveneens verrassend veelzijdig en comfortabel. De Astra Coupé wordt begin volgend jaar in Nederland leverbaar.

In het uiterlijk van de Astra Coupé wordt letterlijk en figuurlijk de lijn doorgetrokken zoals die vorig jaar werd ingezet met de Opel Astra. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het ontwerp een compleet nieuwe dimensie meekrijgt. De fiks verlengde carrosserie, de vlakker liggende voorruit en de harmonieus doorgetrokken daklijn verlenen de Astra Coupé een sportief en tegelijkertijd gedistingeerd uiterlijk.

Van opzij gezien lijken de zijruiten van de Astra Coupé bijna uit één geheel gevormd. Dit is een gevolg van de ogenschijnlijk vrij dragende constructie aan de bovenkant en de zwart uitgevoerde B-stijlen. Het effect wordt nog eens versterkt door de in lakkleur uitgevoerde daklijsten, deurgrepen, spiegelhuizen, beschermstrips en zijskirts. Ook de fraaie lichtmetalen velgen -tot 17 inch - onderstrepen zijn sportieve uitstraling.

Stroomlijn en praktische bruikbaarheid
Overigens heeft de strakke lijn van de carrosserie ook praktische kanten. Zo draagt hij bij aan de voortreffelijke aërodynamica van de sportcoupé. Een Cw-waarde van 0.28 was tot voor kort een droomgetal. Het spreekt vanzelf dat die gunstige stroomlijnvorm zowel de prestaties als het verbruik ten goede komt.

In de vormgeving is de hand van de Italiaanse topdesigner Bertone goed zichtbaar. Bij het ontwerp is doortastend opgetreden. Met een lengte van 4.267 mm en een hoogte van 1.390 mm is de Coupé bijna 16 centimeter langer en ruim 3 centimeter lager dan bijvoorbeeld de driedeurs Astra hatchback. Een totaal andere auto dus. De lange wielbasis en breedte bleven overigens wel identiek.

De gestroomlijnde Coupé is niet alleen stijlvol, maar biedt ook een verrassend grote veelzijdigheid en - ook niet onbelangrijk veel ruimte. Zo meet de bagageruimte maar liefst 460 liter.

Rijke uitrusting
De Astra Coupé wordt in twee uitrustingsvarianten geleverd, waarbij de basisuitvoering vanzelfsprekend al bijzonder compleet is. Denk aan de sportstoelen (met geheugenfunctie), een met leer bekleed stuurwiel, elektrisch bedienbare ramen en spiegels, verwarming voor de buitenspiegels, een in delen neerklapbare achterbank en lichtmetalen wielen. Maar ook: actieve hoofdsteunen, airbags en side-airbags, ABS en TC Plus tractie controle.

Wie nog hogere eisen stelt kan ook terecht bij de 'Bertone' uitvoering. Dan wordt nog een aantal extra's toegevoegd, waaronder een high-end audiosysteem, elektronische klimaatregeling (standaard op de Turbo) en een zowel horizontaal als axiaal verstelbare stuurkolom.

Interieur ontwerp
Naast een viertal speciaal ontwikkelde carrosserietinten heeft de Astra Coupé uiteraard ook een aangepast interieur ontwerp. Buiten de speciale zitmeubels valt bijvoorbeeld het nieuwe instrumentarium op. Afhankelijk van de uitvoering met witte of donkere meters en een aluminium of chromen afwerking, op de middenconsole in combinatie met aluminium- of houtaccenten.

Er is optioneel een keuze uit vier speciale lederen interieurs, waaronder een sportieve rode variant en een combinatie van zwart leer met grijskleurige Alcantara bekleding, een noviteit in de Astra Coupé.

2.0-liter Turbo
Voor de sportcoupé is een passende motorenlijn gekozen. Drie state-of-the-art ECOTEC krachtbronnen, om precies te zijn. De meest in het oog springende versie is misschien nog de 140 kW/190 pk sterke 2.0-liter turbomotor. Hij is op basis van de bestaande vrij aanzuigende 2.0-liter ECOTEC krachtbron ontwikkeld en staat borg voor een topsnelheid van 240 kilometer per uur. Zelfs op de Duitse Autobahn is dat een imposante waarde, die eerder aan exotische sportwagens doet denken.
Ook de acceleratie is imposant. De sprint van stilstand naar honderd legt de Astra Coupé, voorzien van de 2.0-liter turbomotor, bijvoorbeeld af in 7,2 seconden. 'Power en stijl' is het devies. De sportcoupé is immers niet alleen heel snel, maar rijdt ook zeer ontspannen. Zo reageert de turbomotor soepel
en heel direct op de instructies van het gaspedaal. De maximale trekkracht van 250 Nm haalt hij al bij 2.000 toeren.

Een ander kenmerkend gegeven is het voor zo'n gespierde motor zeer lage gemiddelde verbruik. Dat bedraagt volgens de realistische nieuwe MVEG -norm 8,9 liter op 100 kilometer. Om dat allemaal mogelijk te maken is opnieuw gebruik gemaakt van de sterke basis die de tweeliter biedt, maar moesten de ontwikkelingstechnici in alle andere opzichten heel diep gaan. Het complete in- en uitlaatsysteem, de turbotechniek, het motormanagement met het elektronische gaspedaal, de zuigers en zelfs de motorophanging zijn compleet nieuw ontwikkeld. Door de toepassing van balansassen loopt de motor nog soepeler en verfijnder.

Nieuwe generatie 2.2-motor: efficiënt en onderhoudsvrij Ook met de geheel nieuw ontwikkelde 2.2-liter motor (108 kW/147 pk) en de 1.8-liter (85 kW/115 pk) heeft de Coupé natuurlijk al veel in huis.

Met zijn 108 kW/147 pk en een trekkracht van 203 Nm staat ook de Opel Astra Coupé 2.2 borg voor soevereine prestaties. Zijn topsnelheid bedraagt
220 kilometer per uur. De sprint naar honderd legt hij in een imposante 8,5
seconden af. Het gemiddelde verbruik van de 2.2-liter bedraagt 8,2 liter op
100 kilometer.

Overigens is de grote 2.2-liter verrassend genoeg een compleet nieuwe krachtbron. Deze nieuwe generatie 2.2 krijgt ook weer trillingdempende balansassen mee.
Verder berust iedere overeenkomst zogezegd op toeval. Sterker nog: de nieuweling legt de basis voor de motorengeneratie van de 21e eeuw, waarbij zowel het motorblok als de cilinderkop uit lichtmetaal zijn vervaardigd. De 16-kleppen ECOTEC motor maakt deel uit van een wereldwijd toe te passen motorengeneratie, die de middenklasse range van 1.8- tot 2.2-liter gaat overspannen. Hij is in toekomstige toepassingen ook geschikt voor turbogebruik, directe brandstofinspuiting en variabele kleptiming. Op de Amerikaanse markt wordt hij sinds begin dit jaar al toepast. De motor rolt daar in Tonawanda (in de staat New York) van de band. Begin 2001 zal de nieuwe Astra motor ook in de Opel fabriek in Kaiserslautern worden gebouwd.

Een ander belangrijk gegeven: de nieuwe krachtbron voldoet door zijn geavanceerde techniek nu al aan de milieunormen zoals die in 2005 van kracht worden. Tevens beschikt hij ook al over het diagnose systeem dat op datzelfde moment verplicht wordt. Het ligt voor de hand dat de stap vooruit daar juist mee samenhangt. De lat wordt nu eenmaal steeds hoger gelegd.

De techniek
De 138 kilo wegende krachtbron onderscheidt zich ook door zijn onderhoudsarme karakter. Of liever gezegd: onderhoudsvrije karakter. Behalve nieuwe olie - overigens ook met zeer lange intervallen - behoeft de 2.2-liter krachtbron in principe geen onderhoudsbeurt. Zelfs de bougies gaan levenslang mee. Dat onderhoudsvrije karakter is onder andere mogelijk geworden door zijn techniek met twee door een ketting aangedreven bovenliggende nokkenassen. Maar ook de 'roller' bediening van de kleppen (op hun beurt met naaldlagers) en de hydraulisch ingestelde klepspeling helpen dan mee. De 2.2-litermotor heeft directe ontsteking met een individuele bobine boven elke bougie. Het motormanagement stuurt de ontsteking, de inspuiting en de gasklep (drive by wire) aan. Samen met de snel opwarmende eerste katalysator, een tweede hoofdkatalysator en een recirculatiesysteem zorgt dat zoals gezegd ook voor zeer schone uitlaatgassen. Er zijn overigens twee lambda sensoren aan boord om dat alles te controleren.
Opvallend detail is dat de motor dwars in de auto staat, maar wel met de uitlaten naar achteren. Ook dat verkort de opwarmtijd van de katalysatoren, die zo snel mogelijk op hun starttemperatuur van 300 tot 350 graden moeten komen.

1.8 al heel vlot
In al dat motorische geweld zou je de 1.8-16V bijna over het hoofd zien. Dat zou beslist niet terecht zijn. Ook de basiskrachtbron doet het namelijk al heel indrukwekkend. Met zijn 85 kW/115 pk en een koppel van 170 Nm zorgt de 1.8 voor levendige prestaties en uiteraard een nog lager verbruik. Met een top van 205 kilometer per uur en een sprint naar honderd in 9,5 seconden levert de 1.8 aanzienlijke prestaties. Gecombineerd met een gemiddeld verbruik van 7,8 liter per 100 kilometer en een zeer milieuvriendelijk karakter (D4) wordt duidelijk dat letterlijk alle uitvoeringen van de Astra Coupé hun mannetje staan. De 1.8 was natuurlijk al een van de meest verfijnde motoren in zijn klasse en blijft dat in deze nieuwe vorm.

Ondersteltechniek bijpassend verfijnd
Uiteraard wordt het zelf-stabiliserende DSA (Dynamic safety) onderstel in alle opzichten aangepast aan de indrukwekkende prestaties van de Astra Coupé. En dan gaat het niet alleen over de toepassing van brede sportbanden en de afstelling van vering en demping. Alle Coupés krijgen naast ABS ook de geavanceerde TC Plus traction control mee. De elektronische stabiliteits-regeling ESP is als extra leverbaar.

Het spreekt vanzelf dat het onderstel op maat gesneden is. Vergeleken met de andere Astra's valt bijvoorbeeld op dat hij zo'n 2 centimeter is verlaagd. Zowel de vering als de dempers en de stabilisatoren hebben een meer dynamische afstemming. Niet te verwarren met het begrip 'hard'. De Coupé stuurt strak en direct, maar blijft tegelijkertijd verrassend comfortabel.

De Turbo beschikt om voor de hand liggende redenen over een nog krachtiger remsysteem met vier inwendig geventileerde schijven. Hierdoor is
de vertraging uitstekend voor elkaar is en blijft ook onder extreme omstandigheden gewaarborgd.
Dat geldt zeker ook voor de andere Coupés, die gebruik maken van de remtechniek van de Astra 2.0 16V. Eveneens schijven rondom dus. Samen met ABS en TC Plus zorgt dat voor een zeer vertrouwenwekkend karakter. De TC Plus is zo gebouwd dat hij elektronisch ingrijpt wanneer de grip marginaal dreigt te worden. Het als extra leverbare ESP gaat nog een stapje verder en kan op geavanceerde wijze actief ingrijpen op de remwerking van de individuele wielen en het motorvermogen. Zodanig dat de auto als het ware in de juiste koers wordt terug gedwongen. Met of zonder ESP: samen met de toch al bijzonder stabiele DSA-techniek van het onderste levert het een voorbeeldige dynamiek en een hoog veiligheidsniveau op.

Productie bij Bertone
De Astra Coupé heeft nog een extra exclusief tintje. Hij wordt namelijk gebouwd bij Bertone. De naam van het fameuze designhuis siert de flanken van de auto trouwens ook. Voor de productie is een nieuwe fabriek gebouwd bij Turijn, met de modernst mogelijke productiefaciliteiten, die topkwaliteit garanderen.

Opel rekent op een productie van ongeveer 30.000 Astra Coupés per jaar. De levering van de nieuwe sportcoupé start in het voorjaar van 2000.

Deel: ' Nieuwe Opel Astra Coupé '




Lees ook