De nieuwe Opel Zafira

(1 April 1999)

PERSBERICHT:

In de loop van dit voorjaar verschijnt de nieuwe compacte ruimtewagen van Opel in de showrooms. Een strak gelijnde, verrassend handzame auto die toch comfortabel plaats biedt aan zeven personen en hun bagage. Met zijn in deze klasse niet eerder vertoonde veelzijdigheid zet de Zafira nieuwe mijlpalen. Sterker nog: het is in de autowereld een te vaak gehoorde kreet, maar dit is nu eens echt een model dat een nieuw marktsegment opent.

Dat is niet in de laatste plaats terug te voeren op het uiterst slimme FLEX7 systeem dat Opel voor de zitmeubelen ontwikkelde. Waardoor de bestuurder (zonder hulp!) in staat is om de ruimtewagen in luttele seconden te transformeren van een zeven- in een vijf-, vier-, drie- of tweepersoons auto. Met bijbehorend groot bagagevolume. En daarbij hoeft nooit een stoel uit de auto verwijderd te worden. Wel zo aangenaam, want zelfs bij handzaam geconstrueerde uitneembare stoelen praat je al gauw over veertien à vijftien kilogram gewicht. Een heel gesjouw. En waar laat je zo'n stoel vervolgens?

In de auto gezeten, is het nauwelijks voorstelbaar dat hij maar 4.32 meter lang is. De ruimtewinst wordt dan ook gevonden in zijn intelligente concept, de opstelling van de stoelen, een forse breedte van 1.74 meter en vooral de hoogte van 1.68 meter. Dat is niet alleen te merken aan de verbluffend grote zitruimte, maar zeker ook de rij-eigenschappen. Door toepassing van veel lichtgewicht materialen, de beproefde DSA ondersteltechniek (Dynamic Safety Chassis) en een ultramoderne elektro-hydraulisch bekrachtigde stuurinrichting is de voorwielaangedreven 'zevenzitter' bijzonder kwiek in het gebruik, zelfs in de stad makkelijk te manoeuvre ren en vooral ook zeer veilig.

De kwaliteiten van de carrosserie verdienen aparte vermelding. Zo heeft het volledig gegalvaniseerde plaatwerk een twaalf jaar durende anti doorroest garantie. Minstens even opvallend is de extreem lage luchtweerstand van de Zafira. Met een Cw-waarde van 0.33 de meest aërodynamisch optimale auto in de ruimtewagen klasse.

Overigens kan de koper bij de Zafira uit twee uitrustingsniveaus kiezen: de Comfort en de Elegance. Welk comfortniveau hij ook kiest, de Zafira is altijd een heel praktische auto. Veel lichter dat de klassieke MPV's.
Zijn gewicht, het handzame formaat, de 2.70 meter lange wielbasis en natuurlijk ook de prestaties van beide motoren (de 1.6- en 1.8-liter ECOTEC
zestienkleppers met respectievelijk 74 kW/l00 pk en 85 kW/l15 pk) zorgen voor rij-eigenschappen die eerder doen denken aan een dynamisch sedan- of hatchbackmodel. Overigens wordt de Zafira eind dit jaar ook leverbaar met de 60 kW/82 pk 2.0 Dl 16V turbodieselmotor. Andere krachtbronnen volgen iets later.

Het strakke, heldere design van de Zafira onderstreept de functionaliteit en elegantie van de nieuwe Opel. Maar het ligt voor de hand dat hij vooral de aandacht zal trekken door de niet eerder vertoonde variabiliteit van het interieur. Waarmee Opel echt geheel nieuwe wegen inslaat.
Een ruimteauto die voor de meest veeleisende rijders nog wel beschikbaar blijft in zijn (ruim vijf meter) lange en maximaal voor acht personen geschikte versie als Chevrolet Trans Sport. Waarmee de filosofie van elkaar aanvullende modellenlijnen eens te meer gestalte krijgt. Zoals dat eerder al bijzonder succesrijk gebeurde in het luxe off-road segment. Waar de Frontera uitstekend scoort en de V6 versie een groot deel voor zijn rekening neemt.

De Zafira staat beslist zijn mannetje. Dankzij het 'FLEX7' systeem biedt de auto drie zitrijen met respectievelijk twee, drie en twee zitplaatsen. Waarbij de techniek van de achterste twee bijzonder slim is uitgevoerd.
De achterbank verdwijnt na een druk op de knop bovenop de rugleuningen en het omlaag drukken van de hoofdsteunen met een eenvoudige handgreep in de bodem. Letterlijk. Want er ontstaat een geheel vlakke laadvloer met plaats voor een fikse berg bagage.

Maar daarmee heb je de mogelijkheden nog lang niet gehad. De middenrij kan namelijk ook nog over een afstand van zo'n 20 centimeter worden verschoven, met als gevolg een genereuze beenruimte en toch een forse 490 liter bagageruimte... of een nog altijd uitstekende zitruimte in combinatie met een recordwaarde van 640 liter bagageruimte. Tot raamhoogte gemeten, wel te verstaan. In feite kan er dus nog veel meer achterin worden geladen.

Nog niet voldoende plek? Lange objecten te vervoeren? Ook geen probleem De achterstoelen zijn namelijk asymmetrisch neerklapbaar (60:40). Staat er echt een 'kleine verhuizing' voor de deur, dan is het zelfs mogelijk de hele zitbank naar voren te schuiven en tegen de voorstoelen verticaal om te klappen. In deze opstelling biedt de Zafira maximaal 1.700 liter ruimte (tot het dak). Daar zal menig gebruiker van bedrijfsauto's zich zelfs even verbaasd bij achter de oren krabben.
Ook het formaat van de toegangsdeur - 102 cm breed - en het zogenaamde 'black box' volume van 1.200 liter (een meetmethode met de meest veeleisende vorm van belading, een grote doos) zijn van recordniveau.

Vanzelfsprekend beschikt de Zafira over een zeer uitgebreide veiligheidstechniek. Denk aan de gepatenteerde veiligheidspedalen, ABS, twee volwaardige airbags, gordelspanners voorin, driepuntsgordels voor de 'buitenste' zitplaatsen (zes dus) en verstelbare hoofdsteunen op alle zeven de stoelen. Zijdelingse airbags zijn als extra leverbaar.

Ook het begrip dynamiek staat bij de Zafira met hoofdletters geschreven. Met de 1.6-16V (74 kW/l00 pk) biedt de zevenpersoons Opel al heel verdienstelijke prestaties. Denk aan een top van maar liefst 176 kilometer per
uur en een sprint naar honderd in een vlotte 13,5 seconden. Het verbruik onderstreept het Europese karakter van de Zafira: gemiddeld 8,5 liter op 100 kilometer (1:11,8).
De 1.8-16V is nog rapper. Hij sprint in 12 seconden van stilstand naar 100 kilometer per uur en haalt een imposante top van 184 kilometer per uur. Overigens voldoet de ECOTEC-motor aan de strengste milieunormen van dit moment, de Duitse D4 test. De 1.8-16V is ook leverbaar met een moderne elektronisch geregelde vierversnellingsautomaat.

De Zafira wordt in Bochum geproduceerd. Een ultramoderne fabriek, waarin Opel de afgelopen jaren miljarden heeft geïnvesteerd. Inmiddels is de productie op gang gekomen. Zo rond augustus moeten daar 900 Zafira's per dag van de band rollen. In de loop van dit jaar worden er 145.000 gebouwd, terwijl Opel voor het eerste volledige jaar - 2000 dus - op zo'n 200.000 mikt.

De marketing experts van Opel voorspellen dat het compacte ruimtewagen segment in de komende jaren het snelst groeiende deel van de markt is. Vorig jaar werden er in Europa al 280.000 MPV-achtige auto's verkocht, dat is 2 procent van het totaal. Opel verwacht dat het aantal rond 2005 op zo'n 10 procent van alle registraties zal liggen. Waarbij de Zafira dus een hoofdrol speelt.

Deel: ' Nieuwe Opel Zafira '