Nieuwe opstellingen-methode helpt bij opvoedkwesties

BENNEKOM, 20131128 -- Op een snelle en eenvoudige manier inzicht krijgen in de zichtbare én onbewuste verhoudingen binnen een gezin. Dat is wat Marianne Langemeijer weet te bereiken met haar methode ‘Individuele Opvoedopstellingen’. Deze methode beschrijft ze in haar gelijknamige boek. Kennis van onderliggende dynamieken die een rol spelen bij opvoedvragen is een must voor elke professional die met kinderen en ouders werkt, en boeiende en begrijpelijke informatie voor bewuste ouders.

Wanneer er in een gezin opvoedkwesties spelen, is soms lastig te achterhalen wat er werkelijk aan de hand is. Opvoedprogramma’s werken niet of gedeeltelijk en blijken vooral symptoombestrijding: de onderliggende dynamiek in het gezin wordt niet aangepakt, waardoor het probleem blijft sudderen.

Op gevoel
Marianne Langemeijer, holistisch oudercoach, richt zich met haar methode op het werkelijke, onderliggende probleem. In tegenstelling tot de gebruikelijke familie-opstellingen -waarbij vaak een groot gezelschap nodig is om de verschillende familieleden te representeren- werkt Marianne bij voorkeur met één ouder. Deze legt de gezinsleden, verbeeld door vloertegels, op gevoel neer in een ruimte. Al gauw blijken dan verbanden en dynamieken naar de oppervlakte te komen, die normaal verborgen blijven.

Deze persoonlijke aanpak blijkt erg krachtig te werken. Onbewuste emoties, patronen en/of lasten uit het verleden worden zichtbaar. Door deze emoties te erkennen, er te laten zijn en eventueel ‘terug te geven’ aan degene bij wie ze werkelijk horen, wordt de angel uit een opvoedvraagstuk gehaald. Niet voor niets gebruikt Marianne het motto: ‘Ouders en kinderen van gebonden naar verbonden’.

In haar boek Individuele Opvoedopstellingen, dat is uitgegeven door Scrivo Media uit Bennekom, beschrijft Marianne op duidelijke en toegankelijke wijze hoe de methode werkt. Deze wordt uitgelegd met behulp van duidelijke illustraties en aansprekende casussen. Met een voorwoord van Charlotte Visch.

Individuele Opvoedopstellingen - Marianne Langemeijer. ISBN 978-94-91687-08-2 Prijs: 19,95

Deel: ' Nieuwe opstellingen-methode helpt bij opvoedkwesties '