De Porsche 911 GT3, een echte sprintkampioen

(18 Mei 1999)

Persbericht:

Een echte sprintkampioen
De nieuwe Porsche 911 GT3 is een pure sportwagen die zich zowel op de weg als op het circuit thuis voelt. In slechts 4,8 seconden sprint hij van 0 naar 100 km/u. Na nog eens 11 seconden bereikt de naald van de kilometerteller de 200 km/u. En pas bij 302 km/u komt aan de voortdurende acceleratie een eind. Rally-wereldkampioen Walter Röhrl is niet alleen enthousiast over deze topprestaties, maar ook over de superieure handelbaarheid van deze opwindende sportwagen. Bij testritten op de Nurbürgring had hij in de nieuwe GT3 slechts 7,56 minuten nodig voor een ronde op de Nordschleife. Dat is een nieuw baanrecord voor een productie-auto.

De motor: techniek van een Le Mans-winnaar
Onder de motorkap bevindt zich Porsche-autosporttechniek. De 3,6-liter motor is ontwikkeld uit de aluminium 6-cilinder boxermotor van de Le Mans-winnaar Porsche 911 GT1. De cilinderkoppen zijn gemaakt van een extreem temperatuurbestendige legering van lichtmetaal, RR350. Titanium drijfstangen brengen maximaal 370 Nm koppel over op de speciaal behandelde krukas. Via een handgeschakelde 6-versnellingsbak wordt het vermogen overgedragen aan de achterwielen. Bij 7.200 t/min levert de motor zijn maximum vermogen van 265 kW (360 pk) en pas bij 7.800 t/min komt de naald van de toerenteller in de rode zone.

Een voorbeeldig gewicht
De 911 GT3 weegt slechts 30 kilo meer dan de 911 Carrera. Als men daarbij de extra versterkingen aan de carrosserie, de transmissie, de remmen en het onderstel in overweging neemt - noodzakelijk vanwege de hogere prestaties - dan is het ledig gewicht van 1.350 kg (DIN) in verhouding tot de motorprestaties voorbeeldig. Het specifiek gewicht bedraagt 5,09 kg/kw.

Veilig en direct rijgedrag
In principe is het rijgedrag van de 911 GT3 afgestemd op een zeer sportieve, wendbare handelbaarheid. Toch blijven de reacties van de auto goed voorspelbaar en ook in het grensbereik uitstekend beheersbaar - iets dat zeker bijdraagt aan de actieve veiligheid van de GT3. Voor vergelijkbare ervaringen moet men richting autosport. Zo is de maximale dwarsversnelling in bochten - om slechts één belangrijke factor op dit gebied te noemen - van een extreem hoog niveau. Het overhellen van de carrosserie in bochten is echter uiterst gering. De stuuruitslag neemt in het gebied van de maximale dwarsversnelling slechts gering toe, maar de benodigde stuurkracht neemt evenredig toe met de dwarsversnelling. Zo heeft de bestuurder een perfect stuurgevoel en een optimale 'feedback'.

Onvergelijkbaar remvermogen
Voor de 911 GT3 werd het complete remsysteem aangepast. Aan alle vier de wielen bevinden zich grotere en versterkte vierzuiger remklauwen in monoblock-bouwwijze, met schuinslijtcompensatie. Indien nodig hebben ze goed grip op de geperforeerde en inwendig geventileerde remschijven, die in verhouding tot de 911 Carrera opnieuw groter zijn geworden. Voor en achter bedraagt de diameter 330 millimeter. Aan de vooras zorgt een geforceerde luchttoevoer voor een goede koeling van de remmen. De inspanningen van de onderzoeks- en ontwikkelingsingenieurs van Porsche hebben vruchten afgeworpen: de vertragingswaarden van de GT3 overtreffen zelfs die van de 911 Turbo (993).

Topsporter met superieure rijeigenschappen
De 911 heeft met de GT3 een nieuwe topsporter in de familie. In slechts 4,8 seconden sprint de nieuwe Porsche 911 GT3 van 0 naar 100 km/u. Na nog eens 11 seconden bereikt de naald van de kilometerteller de 200 km/u. En pas bij 302 km/u komt aan de voortdurende acceleratie een eind. Deze superieure prestaties dankt de 911 GT3 aan een 3,6-liter motor met een maximum vermogen van 265 kW (360 pk) bij 7.200 t/min en een maximum koppel van 370 Nm bij 5.000 t/min.

Het hart van de GT3 is gebaseerd op de watergekoelde 6-cilinder boxermotor van de Le Mans-winnaar 911 GT1. Want wat zich onder de zwaarste race-beproevingen heeft bewezen, garandeert ook in een productie-sportwagen een optimale betrouwbaarheid. Voorbeelden hiervan zijn onder andere een speciale oppervlakte-coating van de krukas en de toepassing van hoogwaardige materialen, zoals titanium voor de drijfstangen. Deze verbindingsstukken tussen zuigers en krukas worden met hoogstaande techniek vervaardigd. Alleen zo is een optimale sterkte te behalen die ook bij hoge toerentallen (maximum toerental GT3: 7.800 t/min) is gegarandeerd en die de voor racemotoren noodzakelijke toerenreserves (tot circa 9.000 t/min) mogelijk maakt.

Transmissie
Bij de Porsche 911 GT3 wordt het motorvermogen uitsluitend via een handgeschakelde zesversnellingsbak aan de wielen overgebracht een ontwikkeling die is gebaseerd op de transmissie uit de 911 GT2 (993). Alle zes overbrengingen zijn aangepast aan het toeren- en prestatieniveau van de GT3-motor en natuurlijk aan de auto zelf.

Om aan de eisen van de autosport te kunnen voldoen, is bij de constructie van de transmissie veel aandacht besteed aan aspecten als het eenvoudig wijzigen van de verschillende overbrengingsverhoudingen voor de aanpassing aan verschillende circuits; en het snel vervangen van onderdelen (bijvoorbeeld synchromesh-ringen), die bij autosport-toepassingen aanzienlijk sneller slijten dan in het normale wegverkeer.

Onderstel en remmen
Het onderstel van de GT3 is zowel afgestemd op een sportief rijgedrag en uitstekende handelbaarheid als op een optimale actieve veiligheid. Het van de 911 Carrera overgenomen onderstelconcept is daarbij constructief aangepast aan de specifieke eisen voor toepassing in de autosport, zoals hogere prestaties en nog betere handelbaarheid. Daarbij horen naast de zwaardere eisen aan de voor- en achteras onder andere de verlaging van het zwaartepunt van de auto met zo'n 30 millimeter, verstelbare stabilisatoren en een met raceveren vergelijkbaar veersysteem, alsmede een uitbreiding van het verstelbereik van de asgeometrieën voor de toepassing van racebanden.

In principe komt het remsysteem overeen met het systeem uit de 911 Carrera. Het is echter in de afmetingen en in enkele constructieve bijzonderheden geoptimaliseerd. Het ABS bleef daarentegen onveranderd. Aan de voor- en de achteras zijn grotere en versterkte vierzuiger remklauwen toegepast. Monoblock-bouwwijze en schuinslijtcompensatie zijn enkele andere kenmerken. De grip op de geperforeerde en inwendig geventileerde remschijven met een diameter van 330 millimeter is fenomenaal. Daarmee overtreft de GT3 zelfs de vertragingswaarden van de 911 Turbo (993).

Exterieur en uitrusting
Ten opzichte van de 911 Carrera heeft de GT3 slechts enkele, optisch geringe retouches ondergaan. In het oog vallen vooral het nieuwe front, de uitgebouwde spatborden, een vaste achterspoiler, de rode remklauwen, en de 18-inch lichtmetalen velgen in Sport-design. Voor staat de 911 GT3 standaard op 225/40 ZR 18-banden, achter is de banden maat 285/30 ZR 18.

Cockpit
Met leder beklede kunststof kuipstoelen vervangen in de GT3 de bekende 911-stoelen. Deze garanderen niet alleen een optimale zijdelingse steun, maar tegelijkertijd ook een uitstekend rijcomfort op lange trajecten en gemakkelijk in- en uitstappen. Ook het lederen 3-spaaks stuurwiel oogt sportief. Het kan 40 mm in lengte worden versteld en biedt de bestuurder daarmee een optimale, ergonomische zitpositie. Airbags voor bestuurder en voorpassagier én zij-airbags zijn uiteraard standaard, evenals elektrische raambediening, startblokkering met transponder, centrale portiervergrendeling met radiografische afstandsbediening en alarmsysteem. Naar wens, zonder meerprijs, wordt de GT3 geleverd met de radiocassettespeler CR22 en een automatisch geregelde airconditioning inclusief actief koolstoffilter.

De nieuwe 911 GT3 is ook in een Clubsport-variant leverbaar. Deze uitrusting is speciaal ontwikkeld om zonder omvangrijke ombouwwerkzaamheden te kunnen voldoen aan de eisen voor deelname aan autosport-evenementen. Een bijzonder kenmerk is de vast met de carrosserie verbonden rolkooi, die in vergelijking met de vroegere 911 Carrera RS-modellen ook is gekoppeld aan de bevestigingspunten voor de veerbenen achter. Dit resulteert in nog meer stabiliteit.

Deel: ' Nieuwe Porsche 911 GT3 '




Lees ook