Gemeente Grootegast


Vanaf 1 oktober nieuwe procedure bij aanvraag reisdocumenten
Vanaf 1 oktober a.s. gelden er nieuwe regels voor paspoorten en identiteitskaarten. Zo moet u voortaan een aantal dagen wachten op een nieuw reisdocument. Bovendien gelden er andere regels voor het bijschrijven van kinderen.
Even wachten...
Paspoorten en identiteitskaarten worden -voor een betere beveiliging- vanaf 1 oktober op een centrale plaats in Nederland van uw persoonlijke gegevens voorzien. U krijgt uw nieuwe reis- document daarom niet meteen mee van de gemeente. Na een aantal dagen kunt u het ophalen. Reken op een week, dan bent u op tijd. Wat heeft u nodig?
Een nieuw reisdocument moet u persoonlijk aanvragen. U moet daarvoor uw huidige reisdo-
cument meenemen en één recente pasfoto van goede kwaliteit. Deze foto moet recht van voren zijn genomen, dus niet van opzij. Kinderen tot 18 jaar die een paspoort willen aanvragen, hebben toestemming nodig van beide ouders (of degene die het gezag over het kind heeft). Hetzelfde geldt voor kinderen tot 12 jaar die een identiteitskaart willen aanvragen.
Kinderen bijschrijven
Kinderen van elke leeftijd mogen een eigen paspoort hebben. Tot en met 15 jaar kunt u ze als ouder ook laten bijschrijven in uw eigen paspoort. Om de identiteit van kinderen beter te kunnen controleren, moet u in het vervolg bij het aanvragen van een bijschrijving uw kind en een pasfoto van het kind (recht van voren genomen) meenemen. Ook blijft toestemming van de andere ouder vereist. Kinderen bijschrijven.....even wachten....
Ook voor het bijschrijven van kinderen geldt voortaan een wachttijd van een aantal dagen. Reken op een week, dan bent u op tijd. Het kind hoeft niet mee om het paspoort (met bij-
schrijving) af te halen.
Spoedprocedure
U kunt een beroep doen op de spoedprocedure voor een nieuw reisdocument of de bijschrijving van kinderen. In de regel kunt u het document dan ophalen op de eerstvolgende werkdag. Hieraan zijn extra kosten verbonden. In de eerste week van oktober worden er geen reisdocumenten verstrekt, dat is de zogenaamde "week van de windstilte" en houdt verband met de overgang naar het nieuwe systeem. Als u besluit een nieuw reisdocument aan te schaffen dan kunt u dat het beste doen voor 25 september of na 5 oktober a.s. Wees dus op tijd.
Vermissing reisdocument
Bij vermissing van uw huidige paspoort of identiteitskaart moet u daarvan aangifte doen bij de politie en wordt er proces-verbaal opgemaakt. Dit proces-verbaal moet u meenemen als u een nieuw reisdocument wilt aanvragen. Er worden bij vermissing naast de kosten van het reisdocument extra administratiekosten in rekening gebracht. Tarieven:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om met ingang van 1 oktober a.s. de volgende tarieven vast te stellen:
paspoort 16- 18,15 (f. 40,-) (nu f. 42,75)
paspoort 16+ 33,38 (-. 73,55) (nu -. 85,50)
zakenpaspoort 37,28 (-. 82,15) (nu -.101,85
faciliteitenpaspoort 33,35 (-. 73,50) (nu -. 85,50) Nederlandse Identiteitskaart 23,60 (-. 52,--) (nu -. 39,60) bijschrijven kind (direct bij aanvraag) 6,81 (-. 15,-) (nu kosteloos) bijschrijven kind (bestaand paspoort) 15,88 (-. 35,-) (nu -. 12,-) toeslag spoedaanvraag 33,38 (-. 73,55) (nu n.v.t.) toeslag spoedaanvraag per bijschrijving kind 14,52 (-. 35,-) (nu n.v.t.)
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het bureau Bevolking van de gemeente tel. 695795.

Deel: ' Nieuwe procedure aanvraag reisdocumenten gemeente Grootegast '




Lees ook