Cisco introduceert intelligente netwerkservices voor e-business en nieuwe oplossingen voor verkeersclassificatie en netwerkbeleid

Nieuwe producten vormen raamwerk voor Cisco's Content Networking-initiatief

Amsterdam, 4 november 1999 - Cisco Systems annonceert nieuwe oplossingen voor verkeersclassificatie en netwerkbeleid alsmede intelligente netwerkservices, die noodzakelijk zijn voor e-business toepassingen. Deze nieuwe producten en eigenschappen maken onderdeel uit van het eveneens geannonceerde Cisco Content Networking-initiatief, en bestaan uit de volgende onderdelen.

* Mechanismen voor netwerkclassificatie: Network-Based Application Recognition (NBAR) en de Multimedia Conference Manager
* Intelligente netwerkservices: multi-node load-balancing, de Cisco Cache Engine 500 Series en Cisco IOS-software versie 12
* Policy-management: de Cisco Quality of Service (QoS) Policy Manager 1.1

Cisco Content Networking is een dynamisch raamwerk voor netwerken, dat vereist is voor het toepassen van elektronische handelsapplicaties zoals e-commerce, management van de toeleverkanalen en klantenservice. Een succesvolle toepassing van een e-commerce-applicatie vereist bijvoorbeeld een netwerkoplossing die intelligente netwerkservices, zoals Quality of Service (QoS), op een gesynchroniseerde manier integreert met beveiliging, server load balancing en caching.

Mechanismen voor netwerkclassificatie: netwerkgebaseerde applicatieherkenning
Network-Based Application Recognition (NBAR) is een nieuwe classificatie-engine, die onderdeel uitmaakt van Cisco IOS-software. NBAR kan netwerktoepassingen dynamisch herkennen en stelt Cisco-apparatuur in staat om een intelligent QoS-beleid te voeren. NBAR beschikt over de intelligentie om bedrijfskritische applicaties te onderscheiden van minder belangrijke toepassingen. Deze functie vereist een diepgaande inspectie van het dataverkeer; hiertoe wordt gebruik gemaakt van de informatie in de lagen vier tot en met zeven van het ISO-model. Zo kan netwerkapparatuur die voorzien is van NBAR bijvoorbeeld een onderscheid maken tussen webverkeer dat voor bedrijfskritische toepassingen wordt gebruikt, zoals de invoer van orders, en 'gewoon' webverkeer. Dit stelt gebruikers in de gelegenheid om bedrijfskritische toepassingen met minimale vertraging te benaderen - zonder kostbare upgrades van de WAN-link en zonder dat de toegang tot minder belangrijke toepassingen wordt afgesneden.

Naast deze eigen ontwikkelingen werkt Cisco ook actief samen met partners op het gebied van kritische transacties en sessies binnen ERP-toepassingen (enterprise resource planning), zoals van Oracle, SAP of PeopleSoft, en op het gebied van toepassingen die gebruikmaken van de Independent Computing Architecture (ICA) van Citrix Systems. In dit laatste geval biedt de combinatie van een Cisco-netwerk en NBAR bedrijven de hoogst mogelijke prestatieniveaus voor zakelijke toepassingen, doordat zij ICA-verkeer kunnen classificeren en prioriseren. Zo zal bijvoorbeeld een Citrix print- of batch-job, die minder gevoelig voor vertraging is, anders worden behandeld dan een Citrix scherm-update, die een hogere prioriteit voor de eindgebruiker geniet.

Mechanismen voor netwerkclassificatie: Cisco Multimedia Conference Manager De Cisco Multimedia Conference Manager (MCM) biedt 'inhoudgevoelige' en intelligente mogelijkheden om een netwerkbeleid voor IP-gebaseerde videoconferenties te voeren. Dit resulteert in een hoge kwaliteit van H.323 videoconferenties over LAN's en WAN's, terwijl andere toepassingen tegelijkertijd over deze netwerkinfrastructuren kunnen draaien.

Door een IP-voorkeursclassificatie of RSVP-bandbreedtereservering aan conferentie-streams toe te kennen, biedt de MCM Proxy de Quality of Service en de routeconnecties op basis van door de gebruiker gespecificeerde parameters; daarnaast wordt een adresvertaling uitgevoerd om de H.323 endpoint-beveiliging in stand te houden. Daarnaast werken de MCM gatekeeper en de proxy samen om gebruikers te registreren en te autoriseren, om het bestemmingsadres te bepalen, videoverbindingen te routeren en het juiste beleid voor bandbreedtemanagement toe te passen, teneinde de doorvoersnelheid en functionaliteit van Cisco multiservice IP-netwerken te optimaliseren.

Intelligente netwerkservices: multi-node load-balancing De explosieve groei van de Internet-economie en van op IP gebaseerde ERP-toepassingen stelt steeds hogere eisen aan de continue beschikbaarheid van bedrijfskritische data, die zijn opgeslagen op Unix-, Windows NT- en IBM-servers. Cisco MultiNode Load Balancing (MNLB) is ontworpen om hieraan tegemoet te komen en is bestemd voor de websites van grote bedrijven en Internet- serviceaanbieders en voor IBM Parallel Sysplex-datacentra, waar bedrijfszekerheid en schaalbaarheid voor e-commerce en zakelijke Internet-toepassingen primaire vereisten zijn.

MNLB is een load-balancing oplossing voor IP-servers, die de werklast over elk mogelijk aantal switches of routers distribueert. Hierdoor zijn een zeer hoge beschikbaarheid, schaalbaarheid en prestaties mogelijk voor servertoepassingen. MNLB bestaat uit software die draait op Cisco LocalDirector, switches, routers en applicatieserverplatforms. Cisco's DistributedDirector en LocalDirector werken samen met switches en routers, om de werklast wereldwijd en lokaal over de servers te verdelen, teneinde de aflevering van informatie te optimaliseren.

Intelligente netwerkservices: Cisco Cache Engine 500 Series Cisco's lopende acquisitie van Tasmania Network Systems, een toonaangevende ontwikkelaar van softwaretechnologieën voor netwerk-caching, zal resulteren in additionele snelle caching-technologie voor integratie in de Cisco Cache Engine 500 Series productlijn. De Cisco Cache Engine 500 Series producten zijn geannonceerd in september 1999 en bestaan uit netwerkelementen die de toegang tot informatie versnellen, de kosten van WAN-bandbreedte verminderen en de schaalbaarheid van websites doen toenemen. Dit geschiedt door frequent geraadpleegde informatie transparant in een cache op te slaan. De Cisco Cache Engine 500 Series producten zijn ontworpen en worden beheerd zoals netwerkproducten en passen zich dynamisch aan het netwerk aan door middel van bypass-technologie en Cisco's toonaangevende Web Cache Communication Protocol v2 (WCCPv2).

Policy-management: Cisco QoS Policy Manager 1.1
De Cisco QoS Policy Manager (QPM) 1.1 is voorzien van verbeterde functionaliteit om het netwerkbeleid te beheren. Deze manager maakt Content Networking voor zakelijke Internet-toepassingen mogelijk over LAN en WAN beleidsdomeinen. Cisco QPM 1.1 beschikt over een gecentraliseerde beleidscontrole. Dit komt vooral van pas tijdens de planning van nieuwe netwerkservices, zoals vertragingsgevoelige spraak-over-IP en veel bandbreedte vereisende multimedia, terwijl daarnaast het verkeer naar en van ERP-applicaties beschermd wordt.

Cisco QPM 1.1 is voorzien van de nieuwe NBAR-mogelijkheden en breidt daardoor het classificatiebeleid uit naar applicaties (die op inhoud worden beoordeeld), Webadressen en dynamische protocollen. Hierdoor wordt een intelligente classificatie van een brede reeks bedrijfskritische toepassingen mogelijk. Cisco QPM 1.1 vergroot ook de QoS beleidscontrole in campusomgevingen, door gedifferentieerde services over het hele netwerk te ondersteunen. Deze zijn vereist om de integratie van data, spraak en video op een gemeenschappelijke netwerkinfrastructuur mogelijk te maken.

Prijzen en beschikbaarheid
NBAR is beschikbaar voor de Cisco 7100 en 7200 platforms en vormt een onderdeel van Cisco IOS-software versie 12.0(5)XE2. De Cisco MCM is een Cisco IOS-image dat als upgrade kan worden aangeschaft (vanaf 2.300 dollar), of als volledig pakket (vanaf 3.100 dollar). De MNLB voor Cisco LocalDirector kent een adviesprijs van 5.000 dollar. Prijzen voor de Cisco Cache Engine 500 Series lopen uiteen van 4.995 tot 45.000 dollar. Cisco QPM
1.1 kost 9.995 dollar. Alle producten zijn per direct beschikbaar.

Over Cisco Systems
Cisco Systems, Inc (NASDAQ: CSCO) is wereldwijd marktleider op het gebied van netwerkoplossingen voor Internet. Het hoofdkantoor is gevestigd in San Jose, Californië. In Nederland is Cisco gevestigd in Amsterdam. Cisco heeft meer dan 18.700 werknemers en realiseerde in boekjaar 1999 een totale omzet van 12,15 miljard dollar. Nieuws en informatie is beschikbaar op https://www.cisco.com of https://www.cisco.nl

Deel: ' Nieuwe producten voor Cisco's Content Networking-initiatief '