UITGEVERIJ STRENGHOLT

Nieuwe Radionieuwsdienst in Nederland

Naarden, 18 januari '00

De twee grootste regionale radionieuwsdiensten gaan hun krachten bundelen en zullen gezamenlijk verdergaan onder de naam Audio Nieuws Radio Services b.v. (ANRS).

Deze nieuwe Radionieuwsdienst is een fusie tussen ANRS b.v. (een onderneming van uitgeverij Strengholt b.v. te Naarden en (new) media brokers te Loosdrecht) en de Centrale Nieuws Service b.v. (CNS) te Den Haag. Gerro Vonk, directeur van CNS: 'De fusie tussen beide ondernemingen creëert de meest flexibele en klantgerichte radionieuwsleverancier van Nederland. Door de veel bredere financiële basis zal de nieuwe onderneming zich ook gaan richten op nieuwe toepassingen voor internet. Ook krijgt ANRS door deze fusie een zeer uitgebreide journalistieke redactie.'

ANRS verzorgt reeds voor een aantal regionale radiostations de nieuwsvoorziening. Er is onlangs ook een nieuwsservice ontwikkeld voor de lokale omroepen. Tevens voorziet ANRS de gesproken weerberichten voor de tv-zender, 'Het ANWB weer en verkeer'. CNS verzorgde nieuws voor regionale commerciële zenders rondom de grote steden. Carel Reisch, een van de oprichters van ANRS: 'Naast de landelijke radiomarkt bestaat er op de regionale en lokale radiomarkt een grote behoefte aan gedifferentieerd nieuws. Deze unieke nieuwssoftware stelt onze klanten in staat om met behulp van een profiel 'nieuws op maat' uit te zenden. De nieuwsbulletins kunnen we in vrijwel alle media-typen aanbieden, bijvoorbeeld met bijbehorende tekst en/of met het beeldmateriaal'.

De ANRS-nieuwsbulletins zijn, of zullen binnenkort te beluisteren zijn op: Happy Radio - Amsterdam, CITY FM - Amsterdam, SUN FM - Zuid Holland, Stadsradio Den Haag, Stadsradio Rotterdam en op R.O.G. Radio in Groningen. Binnenkort zullen tevens de belangrijkste stations in de provincies Noord-Brabant en Gelderland van 'ANRS nieuws' voorzien worden. De verwachting is dat het aantal afnemers op korte termijn meer dan verdubbeld zal worden.

ANRS heeft een zeer geavanceerd systeem ontwikkeld waardoor ieder individueel radiostation inhoudelijk een volledig op zijn wens aangepaste (gesproken) nieuwsbulletins automatisch toegezonden krijgt. De afnemers hebben talloze keuzemogelijkheden uit de actuele nieuwsberichten van regionale, nationale en internationale aard, alsmede entertainmentnieuws, sportnieuws, human-interest berichten en overige relevante berichten die ANRS tot haar beschikking heeft. Middels profielomschrijvingen kan automatisch bepaald worden welke berichten in welke volgorde en in welke aantallen het nieuwsbulletin vormen. De nieuwsbulletins hebben tevens hun eigen vormgeving, zoals intro, tunes etc. Gerritjan van der Velde directeur van de Happy Radio groep: 'Door onze eigen vormgeving, intro en format toe te passen, klinkt het nieuws alsof wij onze eigen nieuwsredactie in Amsterdam hebben zitten.'

Nieuwe Internettoepassing
Bij de distributie speelt internet een belangrijke rol. De audiofiles worden o.a. via het Internet verzonden en kunnen door een gewone multimedia PC uitgezonden worden. De uitgebreide 'Nieuws op maat service' kan naast gesproken woord in audiofiles tevens de teksten leveren aan telefoonproviders, kabelkranten Internetportals en
-communities en dergelijke. Radiozenders die (ook) via internet uitzenden, behoren tot de doelgroep. Een recent onderzoek van het Amerikaanse luistercijfer onderzoekbureau Arbitron wijst uit dat dit een grote vlucht zal nemen.

Niet voor publicatie:
Voor meer informatie ANRS, Hofstede 'Oud Bussem', postbus, 338, 1400 AH Bussum. Telefoon 035-695 8590, Carel Reisch, email: info@anrs.nl

18 jan 00 11:28

Deel: ' Nieuwe Radionieuwsdienst in Nederland '