AutoRai

Renault Scénic RX4 biedt combinatie van compacte monospace en troeven van een 4x4 1-3-00.
Met de Scénic RX4 is Renault de eerste Europese allround constructeur die zich met een nog niet eerder vertoond concept op de markt van de zogenaamde SUV (Sport Utility Vehicules) begeeft: een compacte monospace met vierwielaandrijving. Uiterlijk lijkt het geen traditionele 4x4, hij biedt immers het comfort, de prestaties en het rijplezier van een wegauto, maar de Scénic RX4 redt zich tegelijkertijd uitstekend op ruig terrein tijdens avontuurlijker trips. De RX4 heeft een hoog uitrustingsniveau en is leverbaar met krachtige motoren, de 2.0 16V benzinemotor en de 1.9 dCi common rail dieselmotor, die we al uit het Scénic gamma kennen.

Hoewel het segment van de traditionele 4x4 en de SUV (Sport Utility Vehicules) in 1990 nog uiterst zwak was in Europa vertegenwoordigt deze klasse inmiddels in Nederland 2,1 % van de totale markt. De forse stijging binnen dit segment is verklaarbaar vanuit de grote expansie van de SUV-markt. Deze markt ontstond in de Verenigde Staten en is thans een groeiende nichemarkt, waar de constructeurs zich richten op een publiek dat zich wil onderscheiden en in een andere auto wil rijden. Ondanks de vierwielaandrijving worden deze vrije-tijds-4x4 voor 80% in de stad gebruikt.

Vergeleken met de rest van Europa staat het concept SUV in Nederland nog in de kinderschoenen: eind 1999 vertegenwoordigt het segment ruim 13.000 autos op kenteken tegenover 26.000 in Duitsland en 48.000 in Engeland. Met de komst van de Scénic RX4 zou de 4x4-vrije-tijds markt in Nederland kunnen stijgen tot ruim 20.000 autos in 2001.

Dit volop groeiende 4x4-segment heeft een sterke impuls gekregen door de komst van een nieuw productaanbod. Met voorlopers als de Toyota RAV4 en de Suzuki Vitara is de concurrentie uiterst groot: de Honda CR-V en ook de Land Rover Freelander kwamen snel op de markt en kregen een behoorlijk aandeel in handen. Tegenwoordig deinzen ook specialistische constructeurs als BMW en Porsche er niet voor terug om te vertellen dat ze van plan zijn om binnenkort een auto voor dit segment op de markt te brengen.

De Renault Scénic RX4 vormt een nieuw product dat kan worden gepositioneerd tussen de familie van de compacte monospaces en de SUV-familie, autos bestemd voor gebruik op de weg en op ruig terrein. Met de Scénic RX4 wordt gemikt op de bezitters van de huidige Scénic en op een breed publiek dat zowel geïnteresseerd is in 4x4 modellen als breaks en sedans.

Renault zet hiermee een lange traditie van 4x4 modellen voort die in 1993 werd onderbroken toen werd gestopt met de distributie van het merk Jeep.

De buitenkant van de RX4
De Scénic RX4 ontkent zijn verwantschap met de vernieuwde Scénic niet. Alle veranderingen zijn overgenomen zoals bijvoorbeeld de motorkap met de honingraat-grille en de grote, dubbele koplampen met geïntegreerd knipperlicht. Een klein verschil vormen de achtergronden van de lampen, die zwart zijn gemaakt voor een sportievere look. De elektrisch bedienbare buitenspiegels zijn vergroot. Een brede beschermstrip beschermt de carrosseriedelen tegen deuken en krassen. Deze flankbescherming wordt, afhankelijk van de carrosseriekleur, geleverd in vier kleuren: groen, bruinrood, marineblauw en antracietgrijs. Deze kleuren passen uitstekend bij de zeven carrosseriekleuren die op de RX4 leverbaar zijn. De nieuwe imposantere en vooruitstekende bumpers vormen het verlengstuk van de flankbeschermers en geven de auto een duidelijke lijn. Voor de voorbumper is een in de bumper te integreren bull-bar verkrijgbaar, optioneel of standaard, afhankelijk van het land. De kunststof spatborden zijn wat robuuster geworden en geven de voorzijde een bredere aanblik.

De achterzijde van de auto is ingrijpend veranderd. De achterklep is vervangen door een groot zijdelings openend portier dat uit twee delen bestaat. Beide delen kunnen elektrisch worden ontgrendeld. Het reservewiel ligt niet langer in de auto maar is in het midden van het achterportier aan de buitenkant gemonteerd. Afhankelijk van de uitrusting is het reservewiel zichtbaar gemonteerd of verborgen achter een kunststof beschermkap in de kleur van de carrosserie. In beide gevallen is het wiel efficiënt beschermd tegen diefstal. Een speciaal imperiaal is verkrijgbaar als optie.

Een sportievere en rijkere interieurinrichting
Binnen in de RX4 vinden we alle gemakken van de Scénic terug: vlakke bodemplaat, hoge rijpositie waardoor er een goed zicht op de weg is, een groot aantal opbergvakken en natuurlijk veel ruimte die bovendien handig indeelbaar is dankzij de drie losse, verwijderbare stoelen.

Het interieur is sportief en rijk. De bovenkant van het zwarte dashboard vormt een contrast met de overige panelen die in de kleur beige/grijs zijn uitgevoerd. De kleur van de vloermatten en de bekleding zijn exclusief voor dit model van de Scénic. Als optie is er ook lederen bekleding met een speciale nerf leverbaar.

Twee krachtige motoren
Naast zijn bijzondere vormgeving en buitengewone concept tracht de Scénic RX4 ook comfort en rijplezier te bieden. De nieuwe RX4 is leverbaar met twee motoren: een benzine- en een dieselversie.
* De 2.0 16V benzinemotor met variabele nokkenastiming die we al kennen van de nieuwe Scénic. Deze F4R levert een vermogen van 140 pk (101,5 kW) bij 5500 tr/min en een koppel van 188 Nm (19,2 mkg) bij 3750 tr/min,

* De nieuwe 1.9 dCi direct ingespoten dieselmotor met common rail die een vermogen levert van 105 pk (75 kW) bij 4000 tr/min en een koppel van 200 Nm (20,4 mkg) vanaf 1500 tr/min.

Bijzonder aan beide motoren is dat ze over een ruim koppel beschikken waardoor gemakkelijk kan worden geschakeld en de motor ook in de lage toerentallen soepel loopt.

Gewijzigde constructie
Voor de inbouw van de vierwielaandrijving diende de constructie op een aantal plaatsen te worden gewijzigd. Aan de voorzijde (om de bodemplaat ongemoeid te laten) is het subframe van de motor met 73 mm verlaagd ten behoeve van de montage van de aandrijfas. Het gegalvaniseerde subframe is voorzien van een gelakte beschermbalk.

Achter is de vierstaafs achtertrein vervangen door een nieuw subframe waardoor ook de bodemplaat ter hoogte van de kofferruimte moest worden gewijzigd. Daar is de ruimte voor het reservewiel vervangen door een kleine uitsparing waar de speciale krik en de wielmoersleutel in passen. Vanwege de nieuwe, zijdelings openende achterdeur dienden wijzigingen te worden aangebracht aan de carrosserie, die tevens is versterkt.

Permanente vierwielaandrijving
De belangrijkste technische innovatie is de permanente vierwielaandrijving die is ontwikkeld in samenwerking met de Oostenrijkse specialist Steyr Daimler Puch. Deze aandrijving bestaat uit een speciale versnellingsbak met twee uitgangen, een driedelige aandrijfas die tweemaal gelagerd is, een viscokoppeling, een achterdifferentieel en twee extra aandrijfassen. De uitlaatlijn is gewijzigd zodat er plaats ontstond voor de aandrijfas.

Het systeem past de verdeling van de aandrijving op iedere as permanent aan, zonder tussenkomst van de bestuurder. De vierwielaandrijving wordt geregeld door een viscokoppeling en door een elektronisch stuursysteem dat slippen voorkomt. De viscokoppeling regelt de verdeling van de aandrijving tussen de voor- en achterwielen automatisch en onmiddellijk, afhankelijk van de ondergrond. Het elektronisch antislip systeem heeft invloed op de voorwielen en zorgt voor een permanente aandrijving onder alle omstandigheden. De combinatie van deze systemen zorgt ervoor dat de Scénic RX4 zich uitstekend redt op alle mogelijke ondergronden zoals bijvoorbeeld op besneeuwde wegen.

Een versnellingsbak met dubbele uitgang
Renault heeft in samenwerking met Steyr Daimler Puch de speciale versnellingsbak met twee uitgangen ontwikkeld. Steyr Daimler Puch was hierbij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het koppelingshuis en het tandwielstelsel van de extra uitgang. Deze JC7 versnellingsbak van Renault is gebaseerd op de versnellingsbak van de tweewielaangedreven Scénic. De belangrijkste karakteristieken van deze bak werden overgenomen.

Multifunctioneel comfort en rijgedrag
De voortrein, nog steeds van het type Mac-Pherson met draagarmen, is aangepast om deze geschikt te maken voor zowel gebruik op de weg als op ruig terrein. De onderste draagarmen zijn uitgevoerd in gietijzer, de veerpoten zijn versterkt en er is een extra speciale stabilisatorstang ingebouwd. De afstelling van de schokdempers en de flexibiliteit van de vering is afgestemd op een gemengd gebruik van de Scénic RX4.

De achtertrein verschilt geheel van de tweewielaangedreven versie. De achterwielen werken hier onafhankelijk van elkaar. De vierstaafs achtertrein is vervangen door getrokken draagarmen, veerpoten en schokdempers. Al deze onderdelen zijn bevestigd op een gegalvaniseerd subframe. Hierop zijn tevens de onderdelen van de vierwielaandrijvig gemonteerd: de viscokoppeling, de achteras en de aandrijfassen.

Vanwege zijn met 210 mm verhoogde vrije hoogte en de grote schokdemperuitslag kan de Scénic RX4 zich op alle mogelijke terreinen begeven. Hij is daardoor goedgekeurd voor off-road gebruik.

De grote wielen (16 inch) zijn voorzien van XPC-banden van Michelin (215/65/16H). Deze banden zijn zowel geschikt voor gebruik op de weg als voor gebruik op ruig terrein. Het remsysteem is uitgerust met ABS en elektronische remkrachtverdeling EBV op de achterwielen. Het remsysteem bestaat uit 4 schijfremmen met een diameter van 280 mm voor en 265 mm achter.

De RX4 is 175 kg zwaarder dan de tweewielaangedreven versie. Dit extra gewicht is te wijten aan de toevoeging van mechanische onderdelen, versterking van de constructie en aan de inbouw van meer uitrustingen. Net als de andere Scénic wordt de RX4 ook geproduceerd in de fabriek Georges Besse in Douai. Hier worden momenteel 1800 Scénics per dag geproduceerd.

De uitrusting van een luxe sedan
Deze nieuwe RX4 is voorzien van veel comfort en luxe. Hij wordt aangeboden als een compact gamma met slechts twee uitrustingsniveaus.

De Scénic RX4 heeft standaard de volgende uitrustingen:

Veiligheid:

* ABS+EBV

* Antislip systeem op de voorwielen

* SRP gecombineerd met gordelspanners en airbags voor bestuurder en passagier

* Hoofd/thorax zij-airbags

* Hoofdsteunen voor die dicht tegen het hoofd en in hoogte kunnen worden afgesteld

* 3 hoofdsteunen achter

* SRP-veiligheidsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzers
* Op de buitenste plaatsen achter 3-puntsgordels met spankrachtbegrenzers

* ISOFIX systeem voor een kinderzitje op de buitenste plaatsen achter

Comfort :

* Airco pakket met gekoeld opbergvak

* Stoffen bekleding CROSS

* Getinte ruiten

* Boordcomputer met 7 functies (bij versie 2.0 16V)
* Radio 6000 K7 RDS met code en bedieningsatelliet op het stuur, 6 speakers

* Stuurbekrachtiging en in de hoogte verstelbaar stuur met 3 spaken
* Centrale portiervergrendeling met FM-afstandsbediening + automatische portiervergrendeling tijdens het rijden
* Startblokkering met variable code

* Elektrische ruitbediening voor

* Elektrische bedienbare zijspiegels

* Bull-bar die in de voorbumper is ingebouwd

Afhankelijk van het uitrustingsniveau kan de Scénic RX4 bovendien optioneel of standaard worden uitgerust met het volgende:
* Lichtmetalen velgen INCA

* Zwarte lederen bekleding

* Het 3-spaaks stuur en de versnellingspookhoes met leder bekleed
* De beschermkap van het reservewiel in carrosseriekleur
* Het dubbele glazen, elektrische schuif- en kanteldak
* Bull-bar die in de voorbumper is ingebouwd
* Radio 6000 K7 RDS met code en bedieningsatelliet op het stuur, 6 speakers

* Elektronisch geregelde airconditioning

* Radio 6000 met CD-speler.

* Carminat Navigation GPS

* Koplampsproeiers

* Elektrisch bedienbare achterruiten

* Armleuning in het midden naast de bestuurdersstoel
* Metallic, parelmoer of gewone lak.

De Scénic RX4 is verkrijgbaar in 7 kleuren: bleu roy, gris boréal, rouge cuivre, vert abysse, gypse, vert steppe of vertigo.

De kleuren bleu roy, vert abysse en rouge cuivre krijgen kunststof beschermstrips in een kleur die past bij de carrosseriekleur.

De introductie van de Scénic RX4 is gepland op de Autosalon van Val dIsère in mei 2000. Nederland volgt dan in juni 2000. De basisversie met benzinemotor (2.0 16V) zal als eerste beschikbaar zijn tegen een prijs die waarschijnlijk tussen de NLG 57.000 en 60.000 komt te liggen.

De dieselversie, met de 1.9 dCi zal beschikbaar zijn in de tweede helft van 2000.

Deel: ' Nieuwe Renault Scénic RX4 '




Lees ook