Nieuwe standaard voor het 'Networked Data Center'

E10000 Sun Microsystems heeft in het kader van haar datacenter.com-model de tot nu toe snelste en hoogst schaalbare Symmetric Multi-processing-systemen aangekondigd. Op basis van de nieuwe 400 MHz UltraSPARC II-processor en de 100 MHz Gigaplane-XB Crossbar of de standaard Gigaplane interconnect, bieden de high-end Sun Enterprise10000-servers en de Enterprise 3500 - 6500-servers, tezamen met de StorEdge-productenlijn voor opslag, een veelomvattende oplossing die traditionele mainframekwaliteit combineert met de grote flexibiliteit van het Internet.

De Sun Enterprise-servers zijn vanaf nu schaalbaar van 400 mainframe MIPS (million instructions per seconds) bij de Enterprise 3500 tot 3000 MIPS bij de Enterprise 10000. Deze prestaties zijn vooral van belang voor zowel traditionele datacentertoepassingen, bedrijfskritische Online Transaction Processing (OLTP), Enterprise Resource Planning (ERP), Datawarehousing en high-Performance Computing, als voor Internetdiensten.

"Nu het Internet een steeds overtuigender rol gaat spelen, neemt de druk op IT-afdelingen toe om informatie en netwerkapplicaties breed beschikbaar te stellen. En dat alles op basis van voorspelbare schaalbaarheid en efficiënt beheer", zegt John Shoemaker, Vice-President en General Manager van Sun's Enterprise Desktop & Server Group. "Onze productlijn biedt hen de mogelijkheid de IT-infrastructuur in te richten volgens het datacenter.com-model, zodat voldaan kan worden aan de toenemende vraag naar informatie, naar groeimogelijkheden en naar hoge beschikbaarheid voor eindgebruikers en leveranciers."

Flexibiliteit

De Enterprise 10000 is speciaal ontwikkeld met het oog op die toenemende vraag. Uitgerust met de nieuwe 400 MHz UltraSPARC II-processor en de 100 MHz Gigaplane-XB-crossbar interconnect, kan deze opgedeeld worden tot maximaal acht Dynamic System Domains die op elk moment geherconfigureerd, gedeeld of verwijderd kunnen worden. Zo kunnen intensieve applicaties voor datawarehousing, OLTP of data-analyse toegepast worden op een enkele server. Sun biedt als enige UNIX-leverancier een dergelijk product.

De Enterprise 10000 biedt een uitgebreide reeks aan Reliability, Availability & Serviceability-features en is daarmee de best beheerbare en meest flexibele oplossing van dit moment. Dankzij onder meer Full Hot Swap Support, Dynamic Reconfiguring, Board & Component Redundancy en System Service Processor Monitoring beschikken gebruikers van de Enterprise 10000 over een zeer hoge up time van het systeem. De server is te configureren voor een beschikbaarheid van 99.95 procent bij een enkele node. Andere leverancier halen dat percentage uitsluitend bij geclusterde systemen.

Midrange

De midrange-serverproductenlijn ñ die bestaat uit de Enterprise 3500, 4500, 5500 en 6500 - is nu ook uitgerust met de 400 MHz UltraSPARC II-processor en de 100 MHz Gigaplane interconnect en vormt daarmee een economisch verantwoorde oplossing voor ERP-toepassingen, datawarehousing en e-Commerce.

Deze midrange servers zijn tevens de eerste in hun soort die Dynamic Reconfiguration en Alternate Pathing bieden, waarmee on line herconfiguratie en onderhoud mogelijk zijn. De systemen bevatten verder 'hot swappable'-componenten en bieden onder meer Automatic System Recovery, Remote Monitoring en CPU Power Control.

copyright © 1999 sun microsystems nederland bv, amersfoort. alle rechten voorbehouden.

Deel: ' Nieuwe standaard voor 'Networked Data Center' '