De nieuwe Suzuki Grand Vitara Metal Top

(26 Maart 1999)

PERSBERICHT:

De Grand Vitara Metal Top straalt dynamiek uit. De compact ogende driedeurscarrosserie oogt stoer en sportief. Deze nieuwe uitvoering, die eind vorig jaar zijn Europese première beleefde tijdens de British International Motor Show in Birmingham, sluit daarom perfect aan bij Suzuki's gamma van smaakvolle en handzame 4x4 vrijetijdsauto's.

Bij de Metal Top etaleert Suzuki andermaal zijn decennialange ervaring in de ontwikkeling van aantrekkelijk gevormde 4x4's. Auto's die passen bij een eigen, vlotte levensstijl met een hang naar avontuur. Herkenbaar als een Suzuki vormt het Metal Top model een goede aanvulling op de eerder gelanceerde en meer op ruimte gerichte Grand Vitara vijfdeurs.

De Grand Vitara Metal Top komt voor de dag als een sterke, oorspronkelijke 4x4. Met zijn moderne en strakke vormen toont hij direct dat stad en snelweg net zo goed zijn werkterrein zijn als de onverharde paden. De auto is flexibel genoeg voor woon-werkverkeer en alledaags gebruik, terwijl hij anderzijds modder, stof en barre weersomstandigheden totaal niet schuwt. En echte alleskunner, waarvan de specifieke kwaliteiten tijdens het rijden goed tot uiting komen.

Echte 4x4
Dankzij een solide van de carrosserie gescheiden ladderchassis en door een aparte schakelbak voor twee- of vierwielaandrijving is de Metal Top een echte 4x4. In die zin dat hij goede rijeigenschappen op het asfalt combineert met kracht onder zware omstandigheden in het terrein en tijdens slechte weersomstandigheden. Schroefveren met een lange veerweg dragen daaraan een flinke dosis bij.

De 2,0 liter viercilindermotor biedt veel trekkracht en vermogen. Hiermee is de Grand Vitara in staat tot het afleggen van grote afstanden met een pittige kruissnelheid en tot een ware ontdekkingstocht door onherbergzaam gebied. Ongeacht of dat gebeurt met de handgeschakelde vijfbak of de viertraps automatische transmissie. De Grand Vitara Metal Top heeft Suzuki's nieuwe Drive Select 4x4 systeem. Tot snelheden van 100 km/uur valt moeiteloos te schakelen tussen twee- en vierwielaandrijving. De Grand Vitara Metal Top 2.0 staat in de prijslijst voor 39.995 gulden. In combinatie met automatische transmissie kost de nieuwkomer 43.350 gulden.

Suzukis erfgoed
Welbeschouwd is de Grand Vitara Metal Top een nazaat van de LJ8O, waarmee Suzuki ruim twintig jaar geleden in Europa de trend zette voor een handzame, op recreatief gebruik gerichte 4x4. De LJ verscheen in 1978. In dat jaar startte in ons land B.V. NIMAG met de import van Suzuki-automobielen. Vier jaar later kwam de praktische, plezierige en betaalbare SJ-serie. Sinds 1988 zet de Vitara de trend voort, nu geholpen door de Grand Vitara.

Zowel in drie- als in vijfdeursuitvoering heeft de Suzuki Vitara over de hele wereld prijzen in de wacht gesleept. In Groot-Brittannië werd hij in '89 uitgeroepen tot 'Car of the Year' door het populaire autoblad 'What Car?'. Motorwelt van de Duitse ADAC bestempelde de Vitara als meest betrouwbare auto in '92, '93 en '96. In 1997 was de Suzuki de best verkochte 4x4 in Europa. De Suzuki Jimny heeft in Japan de 1998 Good Design Award gewonnen, uitgereikt door de Industrial Promotion Organisation (IPO) vanwege het onderscheidende ontwerp en de hoogstaande kwaliteit van de constructie en de gebruikte materialen. De Jimny biedt volgens de IPO zeer veel waar voor z'n geld.

Innovatief
Met de Grand Vitara en de Jimny toont Suzuki zijn innovatieve denken. Het zijn auto's met een eigen 4x4-stijl, die inspelen op de voorkeur en eisen van een groot publiek. De Grand Vitara en dus ook de nieuwe Metal Top staat voor kracht en uitstraling: de ideale afstandsridder voor zowel het asfalt als het terrein. De compactere Jimny weerspiegelt vooral rijplezier en een daarbij passende levensstijl dankzij de vormgeving en de techniek die mensen verwachten van een 4x4.

Deel: ' Nieuwe Suzuki Grand Vitara Metal Top '