Hewlett-Packard persbericht

NIEUWE TECHNOLOGIE HP ZET PAPIEREN INFORMATIE OM IN DIGITALE VORM

Amstelveen, 9 februari 1999 - Hewlett-Packard brengt de HP CapShare-technologie, een in eigen beheer ontwikkelde technologie om papieren informatie razendsnel en nauwkeurig om te zetten in digitale vorm. De informatie kan zo snel worden opgeslagen en gedeeld met anderen. De geavanceerde technologie kan direct worden opgenomen in een scala aan draagbare informatie-apparatuur.

HP CapShare-technologie maakt het mogelijk om met een klein, handzaam apparaat drukwerk - inclusief afbeeldingen - en handgeschreven tekst uiterst nauwkeurig om te zetten in digitaal formaat. Het kan daarbij onder andere gaan om kranten, tijdschriften, visitekaartjes, memo's en bonnetjes. Met één streek over het papier scant de CapShare apparatuur het beeld in zwart-wit en slaat het digitaal op. HP CapShare werkt volkomen onafhankelijk van een PC. In totaal kost het vastleggen van een beeld slechts zes seconden.

Positiecodering en beeldbewerking
De HP CapShare-technologie maakt gebruik van een combinatie van geavanceerde positiecodering en beeldverwerking. De nieuwe opto-elektronische encoders en contact image sensors (CIS) geeft CapShare-apparatuur de unieke combinatie van gebruiksgemak en nauwkeurigheid.

Eén beweging
Bij het gebruik van traditionele technologieën om vanaf papier beelden digitaal vast te leggen, wordt van de gebruiker verwacht dat hij of zij uiterst nauwkeurig te werk gaat. HP CapShare legt de informatie vast met één beweging 'vanuit de losse pols' over het papier. De beeldverwerkingstechnologie van HP CapShare bepaalt het pad dat de CIS heeft afgelegd over het papier. De verschillende beeldbanen worden vervolgens naast elkaar gelegd en naadloos verbonden. Zo ontstaat een compleet gereconstrueerd beeld. Het beeld wordt vervolgens gecomprimeerd en opgeslagen.

Combineren van gegevens
De kracht van de HP CapShare-technologie ligt in de mogelijkheid de simultaan verzamelde beeld- en positiegegevens te combineren gedurende het 'scan'proces. Aangezien het beeld vertroebelt als de CIS niet in een rechte lijn over het papier gaat, meten twee speciale opto-elektronische 'navigators' de positie en de draaiing van de CIS tijdens de beweging. Deze informatie bepaalt wanneer de CIS-data worden opgeslagen in een beeldbuffer en hoe de gegevens worden verwerkt om vertroebeling te voorkomen.

Zijn de documenten groter dan de CIS dan maakt de gebruiker een constante 'vegende' beweging over het papier. De 'naden' van de verschillende gescande beelden worden aan elkaar gelegd op basis van de navigator-data en beeldkenmerken die twee stroken met elkaar delen aan hun respectievelijke randen. Zo ontstaat één naadloos beeld met een kwaliteit die vergelijkbaar is met een fotokopie.

Meer informatie over de HP CapShare-technologie is te vinden op https://www.capshare.hp.com.

HP's divisie Portable Capture and Communication Operation ontwikkelt eenvoudige, laagdrempelige informatie-apparatuur waarmee iedereen eenvoudig en effectief met elkaar kan communiceren.

Hewlett-Packard levert één van de breedste productportfolios op het gebied van informatie-technologie. Naast computersystemen heeft HP software, randapparatuur, complete Internet- en intranetoplossingen, communicatieproducten en test- en meetapparatuur. Met 124.600 werknemers en een omzet van circa 47 miljard dollar is het bedrijf één van de grootste computerleveranciers ter wereld. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. Over 1998 bedroeg de omzet van Hewlett-Packard Nederland B.V. circa 2 miljard gulden.

Telefoonnummer voor eindgebruikers voor vragen over producten, aanvragen van documentatie en informatie over verkooppunten: 020 - 547 66 66.

Adobe is een handelsmerk van Adobe Systems Incorporated. JetSend is een handelsmerk van Hewlett-Packard Company.

Dit bericht is in het Engels beschikbaar via: NewsDesk

Deel: ' Nieuwe technologie HP maakt papieren informatie digitaal '