Microsoft onthult technologie en nieuwe roadmap voor onbegrensde Internet-schaalbaarheid

Record benchmarkscores tonen de kracht van Windows 2000 en SQL Server aan voor snel groeiende oplossingen

Schiphol-Rijk/Brussel, 23 februari 2000 - Microsoft heeft nieuwe functionaliteiten voor schaalbaarheid van het te verschijnen Microsoft SQL Server 2000 platform bekendgemaakt. Ook heeft het bedrijf een technologie roadmap uitgestippeld die voorziet in vrijwel ongelimiteerde schaalbaarheid op het Windows 2000-platform. De onderneming publiceerde daarnaast een reeks van record benchmarkscores, inclusief een TPC-C benchmarkscore, die de kracht van het Microsoft-platform aantonen, in zowel scale-out als scale-up scenario's. De TPC-C score van 227.079 order-transacties per minuut was de hoogste score ooit op om het even welke - hardware, - besturingssysteem of - database. Deze score werd behaald met Windows 2000 en SQL Server 2000, die draaiden op 12 Compaq ProLiant-servers in een scale-out configuratie.

Bill Gates, Microsoft's Chief Software Architect: "Windows 2000 en SQL Server 2000 zijn de eerste stappen in de realisatie van onze visie op het gebied van software scale-out, van de weblaag tot de applicatielaag en verder tot in de databaselaag. De behaalde benchmarkscores tonen het succes van onze strategie aan. Deze innovaties zorgen voor een nieuwe standaard in applicatieplatforms van enterprise-niveau."

Schaalbaarheid op enterprise-niveau
De technologie roadmap begint met Windows 2000 en SQL Server 7.0. Hiermee kunnen klanten de meest geavanceerde hardware en netwerktechnologieën gebruiken voor het bouwen van grootschalige enterprise-applicaties. De volgende stap volgt later dit jaar met de lancering van SQL Server 2000. Deze zal beschikken over een nieuwe eigenschap waarmee scale-out partitionering mogelijk wordt. Gedistribueerde partities, waarmee de record TPC-C-resultaten zijn behaald, voorzien e-commerce klanten van onbegrensde schaalbaarheid, door de werklast te verdelen over meerdere, onafhankelijke SQL Servers. Klanten kunnen deze scale-out partitionering zelf evalueren wanneer SQL Server bèta 2 beschikbaar komt, in april van dit jaar.

"Compaq streeft naar de allerhoogste schaalbaarheid en betrouwbaarheid," aldus Michael Capellas, president en chief executive officer van Compaq Computer. "De behaalde benchmarkresultaten tonen aan dat Compaq-servers met Windows 2000 en SQL Server voorzien in de behoeften van de allergrootste e-business bedrijven. Wat belangrijk is, is dat deze resultaten slechts de eerste stap vormen in een reeks van innovaties. Met onze recente aankondiging dat we voor het einde van dit jaar servers met 16 of 32 Intel-processors zullen introduceren en gezien de ontwikkelingen van het Microsoft-platform, kunnen onze klanten rekenen op onbegrensde groeimogelijkheden."

Record-benchmarkscores
In samenwerking met Compaq, Hewlett-Packard en Unisys maakte Microsoft een reeks benchmarkscores bekend. Deze scores tonen de schaalbaarheid van het Windows 2000- en SQL Server 2000-platform aan voor de zwaarste enterprise line-of-business- en e-commerce-omgevingen. Het TPC-C-resultaat betreft de eerste maal dat SQL Server gebruikt is in een
'scale-out'-partitioneringsscenario. De overige vijf resultaten, die draaiden met SQL Server op één systeem, tonen de scale-up-capaciteit van Windows 2000 en SQL Server aan.

* Recordscore op alle platforms voor TPC-C-benchmark - SQL Server 2000 Enterprise Edition, draaiend op Windows 2000 Advanced Server, heeft een nieuw wereldrecord behaald in de TPC-C benchmark van de Transaction Processing Performance Council. Daarbij werd gebruik gemaakt van de in Windows 2000 ingebouwde ondersteuning voor COM+ transacties voor het controleren van de verwerking. De TPC-C is een industriestandaard test voor transactieverwerkingssystemen, die het aantal verwerkte transacties per minuut meet. Het nieuwe record van 227.079,15 ordertransacties per minuut, werd behaald op twaalf Compaq ProLiant 8500-servers, met ieder acht Intel Pentium III Xeon 550 MHz-processors. Deze systemen waren samengebonden tot één databasesysteem. De behaalde score is de hoogste die ooit is gemeten op iedere database, hardwareplatform of besturingssysteem. Dit resultaat is 67 procent hoger dan het vorige record van 135.815 tpmC, dat werd behaald op een enkelvoudig RISC/UNIX-systeem. Het is tevens een verbetering van 68 procent ten opzichte van de hoogste score die ooit met een geclusterd systeem is behaald, 135.461 tpmC. Dit betrof een RISC/UNIX-cluster met vier nodes en in totaal 96 processors. Het aantal van 227.079,15 transacties per minuut representeert een ordervolume dat 575 maal groter is dan de gecombineerde transacties van Amazon.com en eBay.

* Hoogste SAP R/3 Sales and Distribution (SD) 4.0 B benchmarkresultaten op Windows - Microsoft heeft een aanzienlijke prestatiewinst gedemonstreerd met de SAP R/3 SD standaard-applicatiebenchmark. Deze meet het maximaal aantal gelijktijdige gebruikers dat door een systeem ondersteund kan worden met een reactietijd van minder dan twee seconden. Twee nieuwe resultaten ? behaald met SQL Server 2000 Enterprise Edition en Windows 2000 Advanced Server - hebben nieuwe records gesteld op het Windows-platform. Op Compaq-servers werd een score behaald van 6.700 gelijktijdige SD-benchmarkgebruikers; op Unisys-servers werd een score behaald van 6.600 SD-benchmarkgebruikers.

* Het Compaq-resultaat wed behaald op een enkelvoudige Compaq ProLiant 8000 databaseserver met acht Intel Pentium III Xeon 550 MHz-processors, 701 GB diskruimte, 4 GB geheugen en 26 applicatieservers die met elkaar verbonden waren via Compaq's ServerNet-technologie. De gemiddelde reactietijd voor dialoogvensters was 1,99 seconde, en het behaalde aantal volledig verwerkte regel-items was 670.670 per uur. Vijfentwintig applicatieservers waren geconfigureerd met acht Pentium III Xeon 550 MHz-processors en 2 GB geheugen, terwijl één applicatieserver beschikte over vier Pentium III Xeon 500 MHz-processors. De CPU-belasting was 98 procent voor de databaseserver en gemiddeld 61 procent voor de applicatieservers. Het Unisys-resultaat werd behaald op een enkelvoudige Unisys e-@ction Optimized Server for SAP met acht Intel Pentium III Xeon 550 MHz-processors, 444 GB aan diskruimte, 4 GB geheugen en 28 applicatieservers, onderling verbonden via een Giganet cLAN servernetwerk. De gemiddelde reactietijd voor dialoogvensters was 1,97 seconde en er werd een doorvoersnelheid behaald van 661.670 volledig verwerkte regel-items per uur. De achtentwintig applicatieservers waren geconfigureerd met acht Pentium III Xeon 550 MHz-processors en 2 GB geheugen. De CPU-belasting voor de databaseserver was 97 procent en gemiddeld 60 procent voor de applicatieservers. Deze scores zijn, respectievelijk, 37 en 35 procent beter dan het oude record op het Windows-platform, van 4.900 SD-benchmarkgebruikers, dat op naam stond van een concurrerende database op een vrijwel identieke hardwareconfiguratie (uitgebreide informatie over deze benchmarks is te vinden op http://www.sap.com/solutions/technology/pdf/50020428.pdf. De integratie van de ServerNet- en cLAN-technologieën in deze configuraties onderstreept Microsofts streven om geavanceerde, krachtige cluster-interconnecttechnologieën te ondersteunen.
* Hoogste score PeopleSoft HRMS-benchmark - SQL Server 7.0 Enterprise Edition en Windows 2000 Advanced Server hebben een nieuw record behaald op de Human Resources Management System (HRMS) -benchmark van PeopleSoft. Deze meet het maximale aantal gebruikers dat door het systeem kan worden bediend met een reactietijd van minder dan drie seconden. De benchmarkscore van 21.000 gelijktijdige HRMS-gebruikers, werd behaald op een Compaq ProLiant 8000-databaseserver met acht Intel Pentium III Xeon-processors. Dit is de hoogste score ooit behaald en is 22 procent beter dan de beste score die ooit is behaald door concurrerende databases.

* Hoogste score PeopleSoft Financials-benchmarks - SQL Server 7 Enterprise Edition en Windows 2000 Advanced Server hebben tevens een nieuw record behaald op de PeopleSoft Financials-benchmark. Deze meet het maximale aantal gebruiker dat door het systeem kan worden bediend met een reactietijd van minder dan drie seconden. De benchmarkscore van 4,600 gelijktijdige gebruikers werd behaald op een Compaq ProLiant 8000-databaseserver met acht Intel Pentium III Xeon 550 MHz-processors. Dit is de hoogste score ooit behaald, is twee procent beter dan de vorige recordscore die werd behaald met SQL Server 7.0 en Windows NT Server 4.0, en 15 procent beter dan het beste resultaat dat ooit is behaald op het RISC/UNIX-platform.
* Hoogste score CRM-systemen op Windows - Met Pivotal eRelationship 2000, op SQL Server 7.0 en Windows 2000 Advanced Server, is een nieuw record behaald met customer relationship management (CRM) -systemen op het Windows-plaform. Deze benchmark toonde aan dat Pivotal eRelationship 2000 kan schalen tot 20.000 gelijktijdige benchmark-gebruikers, met een reactietijd van minder dan één seconde voor 95 procent van alle gebruikers. Dit resultaat werd behaald op een Compaq ProLiant 8000-databaseserver met acht Intel Pentium III Xeon 550 MHz-processors. Pivotal eRelationship 2000 is een op Windows DNA gebaseerde applicatie, ontwikkeld voor e-business relatiebeheer. De benchmark is uitgevoerd met productiewerkbelastingen van Pivotal.
* Hoogste score TPC-H-benchmark op Windows - SQL Server 2000 Enterprise Edition en Windows 2000 Advanced Server hebben een nieuw prestatierecord behaald op het Windows-platform, met de TPC-H-benchmark van de Transaction Processing Performance Council. Deze benchmark meet de prijs/prestatieverhouding van een transactieverwerkingssysteem. De behaalde score van 1.291,4 queries per uur op een 100GB database tegen $222,00 per query, is de beste prijs/prestatieverhouding die ooit is gemeten op het Windows-platform. Dit resultaat werd behaald op een Hewlett-Packard NetServer LXr 8500 met acht Intel Pentium III Xeon 550 MHz-processors, met meer dan 1,5 Terabyte aan opslagcapaciteit. De prestaties van het HP-systeem met SQL Server is hoger dan die van een Sub Enterprise 4500-systeem met 12 processors, met Informix. De kosten zijn een kwart van die van het Sun-systeem.
De TPC-H-benchmark simuleert een beslissingsondersteunend systeem met grote datavolumes, gesynchroniseerd met online productiedatabases. Het maakt gebruik van zeer complexe, ad hoc queries, ontworpen om reële zakelijke vragen te beantwoorden over onderwerpen zoals prijsstrategieën en promoties, vraag en aanbod, omzet en winst, en marktaandeel.

De ontwikkeling van schaalbaarheid
Op lange termijn zullen klanten nog verschillende nieuwe technologische innovaties zien, die zorgen voor een snellere toename van de schaalbaarheid. Tot deze innovaties behoort de voor medio 2000 verwachte introductie van servers gebaseerd op Intel Pentium III Xeon-processors met 16 en 32 processors, die vele malen krachtiger zullen zijn dan de huidige servers met acht processors. Daarnaast verwacht Microsoft na het verschijnen van Intel's 64-bits Itanium-plaform, later in 2000, 64-bits versies van Windows 2000 en SQL Server 2000 te kunnen introduceren. Met deze zeer geavanceerde systemen kunnen klanten terabytes aan geheugen gebruiken voor de meest complexe applicaties. De volgende versies van SQL Server tenslotte (codenaam 'Yukon') zal de schaalbaarheid nog verder doen toenemen, via een nieuwe generatie scale-out partitionering: 'shared-nothing' clusteringtechnologie. 'Yukon' biedt klanten een zeer grote toename in de schaalbaarheid, evenals nieuwe niveaus van bedrijfszekerheid en beheersbaarheid.

Windows DNA en SQL Server
Microsoft Windows DNA is een compleet, geïntegreerd platform voor het bouwen en implementeren van zakelijke Internet-applicaties. De kern van Windows DNA wordt gevormd door Windows 2000, een besturingssysteem met ingebouwde Internet-services. Hiermee kunnen ontwikkelaars zich volledig richten op het uitbreiden van hun applicaties in plaats van op de achterliggende technologie. Tot de overige componenten behoren het ontwikkelsysteem Visual Studio, SQL Server, het COM+ componenten- en programmeermodel en andere applicatieservices.

Microsoft SQL Server is de vooraanstaande database voor het Windows-platform en is een bedrijfszekere, schaalbare database, waarop snel web-oplossingen gebouwd kunnen worden met Windows DNA. Met SQL Server is minder tijd nodig om e-commerce, data warehousing en line-of-business applicaties te ontwikkelen, waarbij al deze applicaties beschikken over de schaalbaarheid die nodig is voor de meest veeleisende omgevingen.

De bètaversie van Microsoft SQL Server 2000 zal naar verwachting in april 2000 beschikbaar komen via de SQL Server-website:

De TPC-C en TPC-H benchmarkresultaten zijn geldig vanaf 17 februari 2000. Het Compaq TPC-C resultaat werd behaald met twaalf Compaq ProLiant 8500-servers, Windows 2000 Advanced Server en SQL Server, en bedroeg 227.079,15 tpmC, bij $ 19,12 per tpmC. Dit systeem zal naar verwachting op 1 augustus 2000 leverbaar worden. Het IBM-resultaat werd behaald op een IBM RISC System 6000 Enterprise Server S80, IBM AIX 4.3.3. en Oracle 8i, en bedroeg 135.815 tpmC, bij $ 52,70 per tpmC. Dit systeem is naar verwachting vanaf 1 maart 2000 leverbaar. Het Sun TPC-C-resultaat werd behaald met een Sun Enterprise 6500-cluster, Sun Solaris 2.6 en Oracle 8i Enterprise Edition, en bedroeg 135.461 tpmC, bij $ 97,10 per tpmC. Dit systeem is sinds 31 januari 2000 leverbaar. Het Sun TPC-H-resultaat werd behaald met de Sun Enterprise 4500, Sun Solaris 7, Informix Dynamic Server AD 8.30FC1, en bedroeg 1.280,10 QphH, op een schaal van 100 GB, bij $ 816,00 per QphH op een schaal van 100 GB. Dit resultaat is op 15 februari 2000 herroepen.

Microsoft
Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en is marktleider op het gebied van software voor privé- en zakelijk computergebruik. Het bedrijf levert een brede reeks aan producten en diensten die ontwikkeld zijn om mensen meer mogelijkheden te bieden tot een prettiger en gemakkelijker gebruik van de computer, ongeacht waar, wanneer en hoe zij dat willen.

Deel: ' Nieuwe technologie voor onbegrensde Internet-schaalbaarheid '