ENTROPY SYSTEMS

Nieuwe technologie zet warmte atmosfeer om in elektriciteit

Nieuwe technologie van Entropy System zet de warmte van de atmosfeer om in elektriciteit, produceert geen emissies en gebruikt geen fossiele of kernbrandstoffen

Youngstown (Ohio, V.S.) 7 september - De productie en consumptie van energie is de grootste 'business' ter wereld. Na zeven jaar en een investering van 3,4 miljoen Amerikaanse dollar heeft Entropy Systems Inc. (ESI) een machine ontwikkeld die energie levert door de warmte uit de omgevingslucht te absorberen, en dit bij elke temperatuur (zelfs als het vriest). Er zijn geen fossiele brandstoffen of nucleaire materialen nodig om de machine aan de gang te houden, die bijgevolg geen enkele vorm van vervuiling produceert. Om het in een paar woorden te zeggen, ESI-machines zijn supergeleiders van warmte bij kamertemperatuur. Dit wil zeggen dat voor de werking van ESI-machines geen cryogene vloeistoffen nodig zijn, en geen brandstofopslagsysteem van welke aard dan ook. De machine kan worden gebruikt voor de aandrijving van auto's, boten, grasmaaiers of elektrische generatoren.

Conventionele motoren kunnen warmte enkel bij hoge temperaturen omzetten in energie. De vereiste hitte wordt geproduceerd door het verbranden van fossiele brandstoffen. De ESI-machine gebruikt lucht op kamertemperatuur, onttrekt er de warmte aan zoals een spons water opzuigt, en produceert als 'uitlaatgas' dezelfde lucht op lagere temperatuur. Deze koudere lucht kan gebruikt worden voor koeling of airconditioning. Op die manier werkt de ESI-machine zowel als motor en als koelinstallatie. Een elektrische generator die wordt aangesloten op de motor produceert elektriciteit. ESI-machines kunnen het hele jaar door werken, in alle weersomstandigheden, met een efficiëntie die hoger ligt dan die van om het even welk type conventionele motor, koelkast of brandstofcel.

Octrooien op deze technologie werden goedgekeurd in de Verenigde Staten van Amerika, in Australië en in de Europese Unie. De uitvinder van de technologie is Sanjay Amin. Zijn boek over thermodynamica werd gepubliceerd in 1994 en hij ontving de 'ASEI, Engineer of the year' prijs in 1996. Sanjay heeft nog verschillende nadere octrooien op zijn naam staan. Tests op de prototypen in ontwikkeling werden uitgevoerd aan de Youngstown State University, de Purdue University en de Pennsylvania State University. Het 'Cushwa Center for Enterpreneurship' van de Youngstown State University bood hulp bij de oprichting van ESI. Larry Armstrong van het tijdschrift Businessweek schreef: 'Zowat iedereen zal in de loop van de 21e eeuw een individuele energiecentrale hebben.'

Nadere informatie is te vinden op de website
https://www.entropysystems.com of door contact op te nemen met Allison Haake van Entropy Systems Inc., 8150 Market Street, Youngstown, Ohio, 44512, USA, tel.: +1 330 726 2051 of fax: +1 330 726 2052.

Contactpersoon: Allison Haake, Entropy Systems Inc., tel.: +1 330 726 2051 of fax +1 330 726 2052. Website: https://www.entropysystems.com

07 sep 99 11:45

Deel: ' Nieuwe technologie zet warmte atmosfeer om in elektriciteit '