Toshiba Satellite 4090:
opnieuw verbeterde verhouding tussen prijs en prestaties

Capelle a/d IJssel, september 1999 - Toshiba annonceert twee nieuwe modellen in de serie Satellite 4000 notebook PC's. Deze modellen zijn gebaseerd op de nieuwste Intel 'mobile' processortechnologie op 400 MHz en hebben een uiterst complete uitrusting. De prijs blijft echter tòch volledig afgestemd op de eisen die het Midden- en Kleinbedrijf (MKB) op dit gebied stelt.

De nieuwe Satellite 4090CDS en 4090XCDT zijn identiek, zij het dat de eerste is uitgerust met een 13,0 inch DSTN kleurenbeeldscherm (800 bij 600 pixels, 16,7 miljoen kleuren) terwijl de 4090XCDT beschikt over een TFT kleurenbeeldscherm van 14 inch met een resolutie van
1.024 bij 768 pixels (65.536 kleuren).

De nieuwe Satellite 4090CDS heeft een adviesprijs van 1.950 Euro (fl.
4.297,--), de Satellite 4090XCDT gaat 2.495 Euro (fl. 5.498,--) kosten (exclusief btw). Beide systemen wegen 3,2 kg en zijn nog geen 42 millimeter dik. Met een volledig opgeladen lithium-ion batterij kan 2,5 tot 3 uur onafhankelijk van het lichtnet worden gewerkt.

Complete uitrusting
De Satellite 4090CDS en 4090XCDT hebben naast een Intel 'mobile' Celeron processor de beschikking over 64 MB SDRAM geheugen (met modules uitbreidbaar tot maximaal 192 MB), 2,5 MB videogeheugen en een harde schijf met een opslagcapaciteit van 4,3 GB.
Eveneens ingebouwd zijn een diskettestation, een 24-speed CD-ROM speler, een V.90 (56 kb/s) modem en het Toshiba Bass Enhanced Sound systeem inclusief stereo luidsprekers. De standaarduitrusting wordt gecompleteerd door een snelle infrarood (FIR) communicatiepoort.

Software
De Satellite 4090CDS en 4090XCDT worden geleverd inclusief Windows 95 voorgeïnstalleerd op de harde schijf. Bij de aanschaf kan zonder extra kosten worden gekozen uit de Nederlandse, Engelse of Franse versie van het besturingssysteem. De keuze daarvan wordt gedaan bij het eerste gebruik, waarna de juiste taalversie wordt geactiveerd. Tegen een geringe meerprijs kan ook de Engelstalige versie van Windows NT worden meegeleverd.

Uitbreidingsmogelijkheden
De Satellite 4090 systemen beschikken beide standaard over twee PC Card Type II uitbreidingsslots die samen ook als één Type III slot kunnen worden gebruikt. Ze kunnen bovendien, evenals alle bestaande modellen in de Satellite 4000 serie, (optioneel) worden uitgerust met een Port Replicator. Daarmee
kunnen de systemen eenvoudig worden verbonden met uiteenlopende randapparaten. Naar keuze kan daarvoor ook het al langer bestaande Card Station III docking-systeem worden gebruikt in combinatie met de (optionele) Spacer.

Toshiba Satellite serie
De gehele serie Satellite notebook PC's is ontwikkeld voor en samen met veeleisende gebruikers uit de consumentenmarkt, thuiswerkers en het MKB. Daardoor kenmerken de systemen zich door een complete uitrusting, echter zonder de vaak dure extra's die in de genoemde markten niet of nauwelijks worden gebruikt. De serie kent twee 'lijnen': de Satellite 2000 en de Satellite 4000. De eerste richt zich met zijn AMD of Intel Celeron processors op thuisgebruik en kleine bedrijven. De Satellite 4000 notebook PC's zijn
gebaseerd op de nieuwste Intel Celeron en Pentium II-technologie en is met name geschikt voor het MKB. Het beste bewijs voor de uitstekende prestaties van de systemen is het feit dat ze ook veelvuldig toepassing vinden als 'instap'model voor mobiele werkers in grote en zeer grote organisaties.

Toshiba
Toshiba Corporation (Japan) is ‘s werelds grootste leverancier van notebook computers. Voortbordurend op de sterke positie in de zakelijke markt levert het bedrijf nu tevens notebooks voor de consumentenmarkt. In 1998 is het productassortiment al uitgebreid met professionele desktop PC’s voor zowel bestaande klanten als nieuwe afnemers in de marktsegmenten MKB, PC-Privé en het onderwijs. Door deze desktop PC’s te voorzien van geavanceerde beheerfuncties, speelt Toshiba in op de sterk groeiende behoefte om de ‘cost of ownership’ van computers te verlagen. Het Europese hoofdkantoor is gevestigd in Neuss (Duitsland), terwijl Toshiba Information Systems Benelux in Capelle a/d IJssel zorgt voor de verkoop, marketing en ondersteuning van haar personal computers in de Benelux landen. De Nederlandse website van Toshiba is te vinden onder www.toshiba.nl

Voor meer informatie:
Toshiba Information Systems Benelux, contactpersoon: Inno Frencken, product manager
Telefoon: 010-2882364, E-mail: inno.frencken@toshiba.nl

Deel: ' Nieuwe Toshiba Satellite 4000 notebook pc's '