Nieuwe uitvoeringen Ford Mondeo voor modeljaar 2000

(21 September 1999)

PERSBERICHT:

Voor het modeljaar 2000, dat voor Ford al in september aanvangt, is het Mondeo-gamma met enkele interessante modellen uitgebreid. Zo maken de buitengewoon aantrekkelijke versies Century en Sport Edition hun opwachting, terwijl alle uitvoeringen weer een rijkere standaarduitrusting hebben gekregen.

Alle Ford Mondeo's hebben voortaan rondom schijfremmen, een extra veiligheidsvoorziening die geheel past in Fords filosofie op dit gebied. De Mondeo heeft immers sinds mensenheugenis standaard ABS én alle bij Ford gebruikelijke veiligheidsvoorzieningen als twee airbags, veiligheidsstoelen (met anti-submarining zittingen) voor- en achterin en autogordels met gordelspanners. Optisch is de Mondeo 2000 herkenbaar aan de stootstrips op de wagenflanken die nu in carrosseriekleur zijn gespoten, net als de grille en de handgreep op de kofferdeksel. Deze laatste twee items zijn bij de Mondeo Ghia in chroom uitgevoerd. Verder is de B-stijl in alle versies voorzien van een matzwarte bekleding. Alle uitvoeringen hebben voortaan ook regelbare instrumentenverlichting en opbergvakken in de achterportieren.

Ambiente
De nieuwe Mondeo Century is qua uitrusting gebaseerd op de zo succesvolle Business Edition, maar dan meer gericht op de particuliere automobilist. Door het in de standaarduitvoering achterwege laten van enkele zaken uit de Business Edition, die vooral op professioneel gebruik zijn gericht, kon Ford Nederland BV de prijs van de Mondeo Century méér dan concurrerend maken: vanaf Fl. 39.995.

Voor dit bedrag wordt niettemin een zeer ruim standaardpakket accessoires geleverd, dat nog is uitgebreid met mistlampen voor, middenarmsteunen voor- en achterin, een verstelbare lendensteun voor de bestuurdersstoel en een interieurafwerking die identiek is aan die van de Business Edition voor het modeljaar 2000. Uiteraard heeft de Century ABS en twee airbags, plus een hoog gemonteerd derde remlicht. Voor het werkelijk luttele bedrag van Fl. 995 is de al zo rijke standaarduitrusting van de Century bovendien nog uit te breiden met het Easy Soundsystem 5000 en airconditioning.

Business Edition
De zo succesvolle versie Business Edition blijft uiteraard gehandhaafd. Vanaf Fl. 43.495 (voor de 4-deurs sedan, dat betekent een prijsverlaging van Fl. 1000, terwijl de 5-deurs hatchback op hetzelfde prijsniveau van Fl. 44.495 is gebleven en de Wagon Fl. 500 in prijs is gestegen; deze prijsverschillen gelden voor alle Mondeo-uitvoeringen) heeft de Business Edition standaard airconditioning, elektrische verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, afstandsbediening op de centrale vergrendeling en hoofdsteunen achterin. Verder is standaard het Ford-systeem Audio 5000 gemonteerd en heeft ook de passagiersstoel en verstelbare lendensteun gekregen.

Sport Edition
Een nieuwe Ford Mondeo is de Sport Edition, die ruwweg gesteld qua uitrusting is gebaseerd op de Business Edition, maar de 'looks' van de flamboyante ST200 heeft 'geleend'. Dat houdt dus in: alle accessoires van de Business Edition, plus de unieke 'RS' rastergrille, 16-inch lichtmetalen velgen in het fraaie vierspaaks 'Turbo' design met daaromheen 205/50 banden, een voortreffelijk in de handen liggend lederen stuurwiel en aluminiumkleurig dashboard en schakelpookknop. De Mondeo Sport Edition is er vanaf Fl. 44.995 (de 4-deurs sedan).

Ghia
De zeer gewaardeerde Mondeo Ghia is opnieuw rijker uitgerust. De extra-lijst omvat nu:

- 15-inch lichtmetalen velgen met 195/60 banden (V6: 16-inch met 205/50)

- zij-airbags

- multifunctionele computer op benzinemodellen
- Audio 5000 met afstandsbediening (2.0 en V6: Audio 6000)
- elektrisch bedienbare achterportierramen

- airconditioning met ATC

- automatische niveauregeling op Wagon V6

- Traction Control op V6

De Ford Mondeo Ghia is er vanaf Fl. 49.495, terwijl topmodel Ghia Executive (o.m. lederen bekleding, elektrisch verwarmbare voorstoelen en voorruit, cruise control, navigatiesysteem met cd-wisselaar) voor een meerprijs van slechts Fl. 6.000 wordt geleverd.

De eerder dit jaar geïntroduceerde Mondeo ST200 heeft een complete RS-uitrusting die uiterlijk op ingetogen wijze duidelijk maakt dat het hier om een ras-sportwagen gaat (extra koelluchtopeningen met matzwart rastergaas, sideskirts en discrete spoilers, dubbele uitlaat, 17-inch aluvelgen met 215/45 ZR banden), terwijl het interieur de ergonomie van een topsporter uitstraalt (Recaro voorstoelen, zij-airbags, uniek lederen stuurwiel en pookknop, sportieve instrumenten etc. Maar ook automatische airconditioning, boordcomputer en Tractie Controle), zoals past bij een 'luxewagen' met 205 pk aan boord! De Mondeo ST200 is er vanaf Fl. 77.495 en is net als alle andere Mondeo's in alledrie de carrosserie-uitvoeringen leverbaar.

De Ford Mondeo voor het millenniumjaar 2000 blijft ook motorisch toonaangevend, met de beproefde ZETEC-motoren van 1,6 liter, 1,8 en 2,0 liter, de 2,5-liter Duratec V6 en nu ook de 2,5-liter Duratec V6 voor de ST200. En uiteraard blijft ook de om zijn zuinigheid en prestaties vermaarde 1,8 Endura turbodiesel, die in het zakelijke segment een enorme populariteit geniet, volop leverbaar.

Deel: ' Nieuwe uitvoeringen Ford Mondeo voor modeljaar 2000 '