Siemens Nederland N.V.

ICP 0299.008

Den Haag, maandag 12 april 1999

Nieuwe Unix-cluster-server van Siemens garandeert hoge beschikbaarheid

Siemens komt met de nieuwe Reliant Cluster Server II voor high-end enterprise-toepassingen. De server zorgt ervoor, dat gegevens en toepassingen continu beschikbaar zijn. De Reliant Cluster Server is een verdere ontwikkeling van de cluster-technologie van Siemens, die al jaren met succes wordt verkocht en al meer dan 1000 keer is geïnstalleerd. Bij de ontwikkeling lag de nadruk op een betrouwbare werking en een zeer eenvoudig beheer.

Een cluster-configuratie bestaat uit maximaal acht Unix-computer-knooppunten met symmetrische multi-processortechnologie. Met de beproefde RM600 E-servers kan de Reliant Cluster Server II worden uitgebreid tot maximaal 192 processoren en een geheugencapaciteit van maximaal 192 gigabyte. Dit concept voldoet aan de hoogste eisen van commerciële gebruikers.

De SMP-knooppunten worden verbonden door een netwerk met hoge doorvoercapaciteit, dat optimaal geschikt is voor een snelle uitwisseling van gegevens tussen de knooppunten van het netwerk. De Java-gebaseerde beheer-interface geeft een uniform overzicht van de Reliant Cluster Server, waardoor deze server net zo eenvoudig te beheren is als een standalone SMP-systeem. In tegenstelling tot zijn voorganger is de Reliant Cluster Server II gebaseerd op de internationaal toegepaste SCI-standaard (Scalable Coherent Interconnect).

De nieuwe cluster-server is speciaal ontwikkeld voor de parallelle databanken van Oracle en Informix en biedt daarom een uitstekende schaalbaarheid bij toenemende eisen. Dit is met name te danken aan de hoge doorvoercapaciteit van de SCI-cluster interconnect met 1 gigabyte per seconde. Op deze wijze is extreem snelle communicatie tussen de computerknooppunten mogelijk.

Ook het tot stand brengen van zogenoemde
disaster-recovery-configuraties is mogelijk. De SMP-knooppunten kunnen maximaal 10 kilometer uit elkaar worden geplaatst. Opslag-subsystemen zijn, eventueel ook met glasvezel technologie als transmissie medium aan te sluiten. Dit maakt een I/O-capaciteit (input/output) mogelijk tot 800 MB per seconde, waarmee ook aan de hoogste eisen, bijvoorbeeld bij datawarehouse-toepassingen, wordt voldaan.

Dankzij deze prestigieuse kenmerken is de Reliant Cluster Server II een innovatief concept voor de uitdaging in enterprise computing. De continue beschikbaarheid van toepassingen en gegevens onderstreept het Siemens know-how op het gebied van zogeheten mission critical applications.

Het antwoord op toenemende IT-eisen:

· Reliant Cluster Server II

· Continue beschikbaarheid van gegevens en toepassingen

· Eenvoudige bediening - eenvoudig beheer

· Maximale ondersteuning van bedrijfskritische gegevens en toepassingen

· Uitgebreide, ondernemingsbrede toepassingen

· Centrale cluster-console Reliant Monitor-software

· Java-gebaseerde interface - Single System Image

· 192 CPU's/192 GB intern geheugen

· 100.000 TPM

· 800 MB datadoorvoercapaciteit

· Meer dan 10 TB datavolume