Hewlett-Packard persbericht

NIEUWE VERSIE JAVA DEVELOPMENT KIT BESCHIKBAAR VOOR HP-UX

BEA WebLogic, Symantec VisualCafé Enterprise Suite en Java Development Kit 1.2 bieden nieuwe faciliteiten voor bedrijfsomvattende Internetapplicaties onder HP-UX en Windows NT.

Amstelveen, 8 januari 1999 - Hewlett-Packard heeft de nieuwste versie van de Java Development Kit (JDK 1.2) beschikbaar voor zijn UNIX-besturingssystemen HP-UX 10.20 en HP-UX 11. Tegelijkertijd is het HP Foundation Program uitgebreid met de Java-ontwikkelinstrumenten BEA Developer Support 5x8 en de VisualCafé Enterprise Suite van Symantec. Daarmee biedt HP een complete oplossing voor het ontwikkelen en onder-houden van bedrijfsomvattende Internetapplicaties onder zowel HP-UX als Windows NT.

De nieuwe faciliteiten van JDK 1.2 zijn vooral van belang voor ontwikkelaars van nieuwe generaties bedrijfsomvattende 'Web-enabled' applicaties. De toepassingsgebieden variëren daarbij van e-commerce en klantenservice tot en met complete systemen voor supply-chain management op Internet.

Hewlett-Packard heeft de Java HotSpot Virtual Machine van Sun Microsystems in licentie. In aanvulling daarop zal HP een eigen just-in-time (JIT) compiler op basis van JDK 1.2 op de markt brengen.

De Symantec VisualCafé Enterprise Suite is een ontwikkelomgeving voor Enterprise Rapid Application Development (ERAD) in Java. Met ERAD worden platformonafhanke-lijke bedrijfskritische toepassingen ontwikkeld die snel op geografisch verspreide systemen kunnen worden geïmplementeerd. Daarbij kunnen ontwikkelaars de applicaties op HP-UX servers op afstand debuggen en onderhouden vanaf hun eigen Windows NT werkstation.

Met BEA WebLogic worden complexe, gedistribueerde Java-toepassingen gerealiseerd. BEA WebLogic ondersteunt alle Enterprise Java API's, waaronder de Enterprise Java Beans 1.0 standaard. WebLogic omvat platformonafhankelijke middleware waardoor UNIX- en Windows NT omgevingen naadloos kunnen worden geïntegreerd.

Om software-ontwikkelaars zo snel mogelijk de beschikking te geven over de nieuwste technologie, brengt HP de eerste producten rond JDK 1.2 al begin 1999 uit. De complete versie van de nieuwe JDK-ontwikkelomgeving van HP is medio 1999 beschikbaar. Om de continuïteit te waarborgen blijft HP alle producten op basis van JDK 1.1 als voorheen ondersteunen.

Hewlett-Packard is het op één na grootste computerbedrijf ter wereld. HP is toonaangevend op het gebied van computersystemen, personal computers, printers en supplies, Internet- en intranetoplossingen, communicatie-, test- en meetapparatuur en medische en analytische informatiesystemen. Naast hard- en software levert HP een compleet aanbod IT-services voor middelgrote tot multinationale ondernemingen uit alle sectoren. Wereldwijd bedraagt het aantal medewerkers 124.600. HP realiseerde in 1998 een omzet van 47,1 miljard US dollar. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. Over 1998 bedroeg de omzet van Hewlett-Packard Nederland B.V. circa 2 miljard gulden.

Dit bericht is in het Engels beschikbaar via: NewsDesk

HP-UX versie 10.20 en later en HP-UX versie 11.0 en later (zowel in 32- als 64-bit configuratie) op alle HP 9000 computersystemen zijn OpenGroup UNIX 95 merkproducten.

UNIX is een geregistreerd handelsmerk van The Open Group.

Windows is in de Verenigde Staten een geregistreerd handelsmerk van Microsoft Corporation.

Windows NT is in de Verenigde Staten een geregistreerd handelsmerk van Microsoft Corporation.

Microsoft is in de Verenigde Staten een geregistreerd handelsmerk van Microsoft Corporation.

Deel: ' Nieuwe versie Java Development Kit beschikbaar voor HP-UX '