Wereldprimeur Chevrolet Alero en ander nieuws van Chevrolet en Cadillac

(13 Januari 1999)

PERSBERICHT:

Chevrolet Alero, wereldprimeur in Amsterdam
'Heads Up Display', futuristische techniek nu in produktie
Active Handling System, elektronische stabiliteitsregeling voor de Corvette
Autotrac, geavanceerde permanente vierwielaandrijving voor de Chevrolet Blazer
Adaptief schakelprogramma voor Cadillac Seville

Tijdens de komende AutoRAI is de Chevrolet- en Cadillac-stand meer dan ooit een bezoek waard. Dat geldt niet in de laatste plaats voor veeleisende zakelijke automobilisten die de kosten toch een beetje in de hand willen houden. Over de specifieke kwaliteiten van de Amerikaanse modellen hoef je eigenlijk niet eens uit te wijden. Die zijn overduidelijk. Met de introductie van de compleet nieuwe Chevrolet Alero is er nu een auto beschikbaar die formaat - letterlijk en figuurlijk - en dat spreekwoordelijke Amerikaanse comfort- en veiligheidsniveau introduceert in het prijssegment van de gangbare luxe middenklasser.

Beide GM-merken samen hebben nu overigens ook een fantastisch brede range in huis. Maar wat indien mogelijk nog meer opvalt zijn de enorm geavanceerde - en vaak zelfs bijna futuristische - technieken die General Motors in zijn 1999 modellen introduceert.

De blikvanger in de nieuwe Chevrolet Corvette is bijvoorbeeld een zogenaamd Heads Up Display. Die projecteert de belangrijkste informatie van het instrumentenpaneel als het ware in de voorruit. De Amerikaanse sportauto bij uitstek is op de Europese markt nu ook verkrijgbaar met het optionele Active Handling System, een innovatief elektronisch systeem dat het geweld van de grote Corvette krachtbron als het ware temt en de stabiliteit garandeert.

Verder wordt de Chevrolet Camaro 3.8 zescilinder nu uitgerust met traction control en een zogenaamd elektronisch gaspedaal.

Ook bij de verfijnde Cadillac Seville STS '99 is er high-tech nieuws: Performance Algorithm Shifting. Het betreft een zogenaamd adaptief schakelprogramma. Dat zich aan de bestuurder aanpast.

Chevrolet en Cadillac in Nederland
Opel Nederland is sinds 1juli1997 verantwoordelijk voor de marketing van de Amerikaanse General Motors producten in ons land. En wel voor de modellen Cadillac Seville en de Chevrolets Blazer, Trans Sport, Camaro en Corvette. Na de aanpassing van de dealerorganisatie en de modellenlijn worden nu door middel van een actief media- en merchandisingplan de merken Chevrolet en Cadillac onder de aandacht van het publiek gebracht. Ondanks de twee maanden durende staking deze zomer in de Amerikaanse fabrieken is 1998 een goed jaar geworden voor de GM-US producten in Nederland. Er werden 100 Cadillacs, 535 Trans Sports, 25 Corvettes, 35 Camaro's en 40 Blazers verkocht. De Amerikaanse GM modellen worden door 7 officiële dealers op de markt gebracht in Nederland.

Chevrolet Alero
De grote klapper van de RAI is zonder twijfel de Chevrolet Alero. Een compleet nieuw volumemodel - naar de exclusieve normen van de Amerikanen gezien dan -dat zich het komende jaar zonder twijfel meteen zal ontpoppen als het meest gewilde model in de showroom. Hij heeft namelijk alles mee. Heel bondig samengevat: met een prijskaartje vanaf 58 mille brengt de Alero alle verworvenheden van een GM Amerikaan binnen bereik van de veeleisende zakelijke en particuliere kopers. Die nu misschien nog voor een luxe Europese middenklasser kiezen, maar zich eigenlijk wat meer willen onderscheiden.

Wat dat betreft, levert de Alero een antwoord op alle vragen. Het is een ruime en representatieve sedan. Fors van formaat en tegelijkertijd toch ook voldoende handelbaar om vlot in ons verkeer te worden gebruikt. De Alero levert de Europese autokoper letterlijk en figuurlijk maatwerk. Het is een sportieve, elegante verschijning met een verfijnde combinatie van comfort en dynamiek, zoals we die hier gewoon van een dergelijk topklasse model verwachten.

Uiteraard zijn aspecten als de aandrijving, maar bijvoorbeeld ook het onderstel en remsysteem van de Amerikaan aan onze duidelijk 'wat andere' Europese rijstijl aangepast. Het is zelfs niet overdreven te zeggen dat de Alero duidelijk sportieve trekjes vertoont.

Er is een keuze uit twee bijzonder sterke motoren: een 2.4-liter viercilinder en een 3.4-liter V6. Waarbij onder andere opvalt dat de 2.4-liter zestienklepper is uitgerust met geluid- en trillingdempende balansassen, die voor een bijna turbine-achtige verfijning zorgen. Met respectievelijk 141 pk/104 kW en 177 pk/130 kW leveren beide uitvoeringen uiteraard soevereine prestaties, zoals het een GM Amerikaan betaamt. Elektronische tractie regeling garandeert dat die power ook zonder misbaar op het wegdek wordt overgebracht.

Uiteraard krijgen beide Alero-uitvoeringen ook in andere opzichten een bijzonder complete uitrusting mee. Zo compleet zelfs, dat er eigenlijk nauwelijks opties denkbaar zijn. Met lederen bekleding heb je het wel zo ongeveer gehad. Het eerste detail dat in de Alero opvalt, is zijn standaard automatische transmissie. Maar ook: ABS, airco, twee airbags, cruise-control en lichtmetalen 15-inch wielen met brede banden en zelfs een automatische elektronische
'bandenlekkage-indicator'. Ook zaken als elektrisch bedienbare ramen en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening horen er uiteraard bij, net als de radio en geluidsinstallatie met CD- en cassettespeler. Een praktisch detail is de in delen neerklapbare achterbank. In deze representatieve klasse vaak een extra of zelfs niet leverbaar. Voor Nederland staan er zo'n 500 Alero's in de orderportefeuille genoteerd.

Corvette: ogen op de weg
Wie Corvette rijdt, verplaatst zich soms zo snel door de wereld dat hij de ogen maar beter op de weg kan houden. Met het Heads Up Display (HUD) wordt daarvoor gezorgd. De bestuurder van de Corvette houdt zowel een goed overzicht op de belangrijkste instrumenten als op wat zich op de weg afspeelt. Hij kan zijn aandacht dus volledig bij het verkeer houden, terwijl een lichte beweging van de ogen voldoende is om cruciale informatie af te lezen. Die wordt 'doorschijnend' in de ruit geprojecteerd. Door middel van blauwe, digitale karakters informeert deze optie de bestuurder over de snelheid, het toerental en het brandstofpeil.
De gebruikte techniek is overigens bekend van straaljagers en wordt daar zogezegd ook van geleend.
Het systeem toont indien nodig ook de symbolen voor de radiatortemperatuur, de verstralers en de oliedruk. Dankzij de moderne projectietechniek en de speciale coating op de voorruit lijkt de informatie boven de bumper in de lucht te zweven, waarbij het zicht van de bestuurder niet in het minst belemmerd wordt. De ogen hoeven zelfs niet van ver naar dichtbij scherp te stellen, zoals bij een klassiek dashboard.

De bestuurder kan kiezen welke gegevens het HUD moet weergeven. Hij kan zich beperken tot de snelheidsmeter of toerenteller of hij kan beide elementen tegelijk oproepen of samen met een derde. Als er een storing optreedt in een systeem waarover de HUD normaal geen informatie geeft, vestigt een waarschuwingssignaal de aandacht van de bestuurder op het analoge instrumentenpaneel.

Het Corvette HUD geeft snelheden tot 299 kilometer per uur weer. Om de bestuurder de kans te geven het volledige acceleratievermogen van de 344 pk sterke motor te benutten, signaleert een schakelpunt indicator het ideale toerental van overschakelen. Als in een racewagen. Het systeem levert een belangrijke bijdrage aan de veiligheid, omdat de bestuurder altijd zijn snelheid kent.

Het Active Handling System
De Corvette 1999 biedt nog een andere noviteit: het Active Handllng System. Deze elektronische stabiliteitscontrole werkt in combinatie met het vierkanaals ABS en de traction control. In extreme situaties, wanneer de Corvette bijvoorbeeld plotselinge gladheid tegenkomt en opeens gaat onder- of oversturen, grijpt het systeem actief in. De stabiliteit wordt zoveel mogelijk ondersteund door weloverwogen op een of meer wielen te remmen of het motorvermogen te beperken. Laterale versnellingssensoren, remdruksensoren, en stuurhoeksensoren registreren de actuele toestand.

In de Competition Mode, ook al een afgeleide uit de autosport, kan de bestuurder met sportieve ambities de traction control uitschakelen, zodat alleen het Active Handling System en het ABS actief blijven. Iets voor het circuit. De Corvette kan dan met een gezonde dosis dynamiek driften.
Als aanvulling op het in hoogte verstelbare stuurwiel is de Corvette 1999 leverbaar met een elektrisch verstelbare telescopische stuurkolom. Die kan over een afstand van 40 mm versteld worden, wat optimaal zit- en stuurcomfort garandeert. Een andere innovatie is de sensorgestuurde Twilight Sentinel, die bij slecht weer of wanneer de schemering invalt automatisch de parkeerlichten of de koplampen ontsteekt. De bestuurder kan overigens zelf programmeren hoe lang de lichten moeten blijven branden nadat de motor is uitgezet.

Traction control standaard op alle Camaro-modellen Net als de krachtige Z28 met de 5.7-liter V8 krachtbron (212 kW/288 pk) beschikt de ook de Chevrolet Camaro met de 3.8-liter V6-motor (142 kW/195 pk) nu standaard over traction control. In tegenstelling tot de traction control in de Z28 werkt die functie in de V6 overigens wel zonder extra ingreep via de remmen. Als één van de aangedreven achterwielen tractie verliest, wordt het motorvermogen automatisch verminderd. Voor de liefhebbers: de traction control kan ook uitgeschakeld worden...

Als een logisch onderdeel van die techniek wordt ook de Electronic Throttle Control (ETC), het elektronische gaspedaal dat ook al in de Z28 wordt ingebouwd, nu standaard op de Camaro 3.8 geleverd. De ETC heeft immers geen mechanische verbinding met de motor en zorgt dat de tractieregeling sneller kan reageren op de instructies van de bestuurder.

Autotrac 4WD voor de Chevrolet Blazer
Vierwielaandrijving had de Blazer uiteraard al. Maar alle modellen van de Chevrolet Blazer worden nu uitgerust met de vernieuwende Autotrac vierwielaandrijving, die zoals de kenners misschien weten, in de States alleen op de grote Tahoe Sports Utility Vehicle beschikbaar was.
Wanneer dit voor de Blazer compleet nieuwe systeem in de 'Auto 4-Wheel Drive' -modus wordt geschakeld, verdeelt een zogenaamde visco-koppeling de aandrijfkracht naar behoefte tussen de voor- en achteras. Onder normale omstandigheden is de Blazer een achterwielaangedreven auto. Verliezen die banden grip, dan gaan ook de voorwielen meewerken. Autotrac biedt overigens ook de mogelijkheid om weloverwogen naar de achterwielaandrijving over te schakelen. Ook een lage gearing voor de vierwielaandrijving is beschikbaar Met de nieuwe zesvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen biedt de vierdeurs versie van de Blazer nog meer comfort. Vergrote en verwarmde buitenspiegels zorgen voor een optimaal zicht rondom.

Cadillac: Performance Algorithm Shifting
In de Cadillac Seville STS 1999 wordt een wel heel exclusieve techniek geïntroduceerd: Performance Algorithm Shifting (PAS). Dit adaptieve schakelprogramma, standaard in de topversie van Amerika's meest succesvolle luxe limousine, registreert via allerhande sensoren iedere verandering in de rijstijl en reageert daar meteen op door eerder of misschien juist iets later over te schakelen. Uit alle sensorinformatie maakt de PAS namelijk op of de bestuurder een rustige of juist een meer dynamische rijstijl wenst. En past het systeem onmiddellijk aan door aangepast te schakelen en de motor bijvoorbeeld wat verder door te laten trekken.

Het systeem is comfortabel, verbetert de rijprestaties, maar verhoogt ook de actieve veiligheid omdat het de stabiliteit van de auto verbetert. Wanneer PAS een plotselinge remmanoeuvre registreert, schakelt het bijvoorbeeld sneller terug om ook op de motor af te remmen. In feite gedraagt het intelligente PAS-systeem zich zowel als een rustige rijder als een sportieve bestuurder met een manuele versnellingsbak. Op de Seville STS met zijn krachtige 224 kW/305 pk motor zorgt het PAS - samen met het StabiliTrak systeem en het CVRSS elektronisch gestuurde schokdempersysteem - ervoor dat comfort, veiligheid en dynamiek perfect met elkaar samengaan.

Deel: ' Nieuws en primeurs van Chevrolet en Cadillac op AutoRAI '




Lees ook