PERSBERICHT - 20 MEI 1999

Nieuwsbrief Deens Verkeersbureau mei 1999

'Kleurrijke Middeleeuwen' in National Museum

In het Kopenhaagse National Museum is vanaf 8 juni a.s. een spectaculaire en bijzondere expositie te zien. Het is 'De kleurrijke Middeleeuwen', een tentoonstelling die laat zien dat de Middeleeuwen lang niet zo somber en saai waren als de verhalen in het algemeen willen.

Kledingstukken, sieraden, tapijten en kalkschilderingen uit die tijd, die in het National Museum worden getoond, bewijzen dat er in de Deense Middeleeuwen juist vaak sprake was van grote kleurenpracht.

Dankzij onder meer nieuwe technische vindingen en een hoogontwikkelde eet- en drinkcultuur was het leven voor veel mensen ook allerminst saai en eenvormig - ook daarvan geeft de expositie tal van heldere voorbeelden.

De 'kleurrijke Middeleeuwen' worden voor het voetlicht gebracht via een geraffineerde combinatie van originele voorwerpen, reconstructies, dia's, videobeelden en licht- en geluidseffecten.

De expositie is te zien tot en met 24 oktober a.s. in Het National Museum, Ny Vestergade 10, Kopenhagen K. Het is geopend van dinsdag t/m zondag van 10-17. Entree 40 Dkr., kinderen onder de 16 jaar gratis. Op alle woensdagen gratis toegang voor iedereen.

Meer informatie: +45 33134411
Internet: www.natmus.dk

Tivoli's nieuwe attractie een 'hit'

Tivoli's nieuwste attractie, de 'gouden toren', blijkt een schot in de roos.

De leiding van het grote recreatiepark in hartje Kopenhagen zegt dat al kort na de seizoensopening duidelijk is dat het nieuwe bouwwerk met zijn vergulde toren als herkenningsteken een enorme positieve uitstraling heeft. Bovendien hebben inmiddels al enkele tienduizenden bezoekers gebruik gemaakt van de mogelijkheid om in een speciale gondel een 'gecontroleerde vrije val' te maken uit de ruim 60 meter hoge toren. De gondels worden in een normaal tempo omhooggebracht, maar gaan in razende vaart terug naar beneden. Pas vlak boven de grond remmen ze sterk af, waarna ze met de vastgesnoerde passagiers veilig landen.

Overigens is het ook mogelijk de attractie op een wat rustiger manier te beleven. Elke dinsdag van 12:30-13:00 uur gaan de vier gondels ook in een heel rustig tempo omlaag, zodat de passagiers volop kunnen genieten van het uitzicht over de stad.

Tønder heeft een Zeppelinmuseum

Het stadje Tønder in Zuid-Jutland, vlakbij de Duitse grens, heeft sinds kort een heel bijzonder museum. Het is het Zeppelinmuseum, gewijd aan de luchtschepen die ooit populair waren, daarna uit de gratie raakten, maar nu klaar lijken voor een nieuwe bloeiperiode.

Tønder was in de Eerste Wereldoorlog, toen het zuiden van Jutland nog ten dele Duits was, een Duitse Zeppelinbasis, van waaruit vluchten naar het vijandelijke Engeland werden gemaakt.

Nabij het stadje was een reusachtige hangar gebouwd waarin vier van de door de Duitse graaf Von Zeppelin ontworpen aluminium luchtschepen konden worden gestald.

De basis werd in 1918 gebombardeerd door Engelse oorlogsschepen en vervolgens geheel opgegeven na de grensherziening tussen Denemarken en Duitsland in 1920, toen de Deense grens een flink stuk zuidelijker kwam te liggen. De hangar werd overgenomen door het Deense leger en deed de laatste tijd dienst als garage.

Een aantal bewoners van de streek rondom Tønder nam enige tijd geleden het initiatief om de oude hangar te veranderen in een museum, gewijd aan de luchtschepen. In het museum zijn onder meer delen van een oude Zeppelin te bewonderen, alsmede talloze foto's van luchtschepen en aanverwante zaken. Ook zijn er onderdelen van het oorspronkelijke interieur van de Zeppelinbasis te zien.

Het nieuwe museum is gevestigd aan de Gasværksvej in Tønder. Het is deze zomer elke zaterdag en zondag geopend.

Meer informatie: Zeppelinmuseet, tel. +45 74727254 of Tønder Turistbureau, tel. +45.74721220, fax +45.74720900. (terug naar top)

Kopenhaagse Glyptotek krijgt hoge onderscheiding

De recente uitbreiding van het bekende Kopenhaagse kunstmuseum Ny Carlsberg Glyptotek heeft een hoge internationale onderscheiding ontvangen: de Cararaprijs.

Het gaat om de nieuwe vleugel van het museum, bijgenaamd The Shrine (het 'Heiligdom'), waarin een indrukwekkende collectie Franse impressionistische schilderijen hangt. De nieuwe afdeling is onlangs in gebruik genomen.

De Glyptotek heeft de prijs gekregen voor het spectaculaire gebruik van marmer bij de uitbreiding. Het ontwerp is van de Deense architect Henning Larsen, die overigens al eerder de Cararaprijs won. (terug naar top)

Groenland-expositie in Den Haag

In het Haagse museum Museon is een interessante expositie te zien onder de naam Eskimoland, een kunst van overleven, met als ondertitel 'Verleden, heden en toekomst van de Groenlandse Inuit'.

De titel is ontleend aan een boek van de bioloog en Nobelprijswinnaar prof. dr. M. Tinbergen, die in de jaren dertig onderzoek deed aan de oostkust van Groenland en tegelijkertijd een uitgebreide volkenkundige collectie verzamelde voor het toenmalige Haagse Museum voor het Onderwijs (nu: Museon). Deze verzameling vormt thans de kern van de expositie. Daarnaast is de collectie-Nooter te zien, die tussen 1965 en 1987 bijeengebracht is. Tezamen geven de collecties een helder beeld van de tradities, problemen en veranderingen in Oost-Groenland.

In het Haagse 'Eskimoland' is veel te doen. Er is onder meer een Internet-café met een online-verbinding met het cultureel centrum Katuaq in de Groenlandse hoofdstad Nuuk. Ook is er een Eskimo-atelier voor kinderen.

De expositie is te zien tot 10 januari 2000. Het Museon is geopend van dinsdag t/m vrijdag van 10-17 uur, in de weekends en op feestdagen van 12-17 uur. Entrée: f 10.

Kinderen van 4 t/m 11 jaar betalen f 6 en houders van een Pas-65 en CJP f 8. Museumjaarkaarthouders gratis toegang. Info: Museon, Den Haag, 070-3381338.

Bevers in Aqua Silkeborg

In het Aqua Zoetwater Aquarium in Silkeborg in Jutland kunnen bezoekers sinds kort bevers van dichtbij bekijken. De Deense prins Joachim, beschermheer van Aqua, heeft onlangs de speciale beverruimte in de populaire natuurattractie in gebruik gesteld. Aqua Silkeborg is de enige plaats in Denemarken waar bevers in hun natuurlijke omgeving te zien zijn. Het beverproject in Silkeborg maakt deel uit van een veelomvattend plan om Denemarken een gevarieerdere flora en fauna terug te geven. De bevers stierven ongeveer 2500 jaar geleden in Denemarken uit.

Aqua Silkeborg ging in 1993 voor het publiek open als een ongewone natuurlijke attractie, met in meertjes verzonken gebouwen, waarin bezoekers de dieren via panoramaruiten kunnen zien. Aqua is het grootste zoetwateraquarium van Noord-Europa en ontvangt per jaar rond de 150.000 bezoekers.

Meer informatie: Aqua Ferskvands Akvarium, Vejlsøvej 55, DK-8600 Silkeborg, tel. +45 89212189, fax +45 89212188, Internet www.ferskvandscentret.dk
of e-mail: aqua@ferskvandscentret.dk

'Bomenpad' in tuinen kasteel Egeskov

De bekende tuinen van kasteel Egeskov in Kværndrup op het Deense eiland Funen hebben er een attractie bijgekregen: een spectaculair, maar veilig wandelpad dat op een hoogte van 10-12 meter tussen de beukenbomen doorloopt. Het 'bomenpad' bestaat uit een soort hangbrug van bijna honderd meter lengte, vervaardigd van staal, gegalvaniseerd ijzer en aluminium. Er zijn zes platforms aangebracht, waar de bezoekers alle gelegenheid hebben de tuinen goed te bekijken en te luisteren naar de vele vogelgeluiden. Via een druk op een knop kan trouwens op het 'bomenpad' ook het geluid van vijf bekende zangvogels langs elektronische weg worden opgeroepen.

Egeskov heeft dit seizoen in juli elke woensdagavond een attractief evenementenprogramma. De bekende waterburcht, gebouwd op eikenhouten palen, mag zich de laatste jaren verheugen over stijgende bezoekersaantallen.

Het kasteel, dat ook over een interessant museum van antieke voertuigen beschikt, ontving vorig seizoen 222.000 personen, een record.

Meer informatie: Egeskov Slot, Kværndrup, tel. +45 62272024. (terug naar top)

Wolven in Scandinavisch Wildpark

Het Scandinavisch Wildpark in Kolind in Djursland (Oost-Jutland), krijgt voor het nieuwe seizoen een zestal jonge wolven. Voor de dieren is in het park een groot terrein ingericht.

De wolven zullen in de eerste weken dag en nacht door personeelsleden van het wildpark worden begeleid om te wennen aan hun nieuwe omgeving.

Met de inrichting van het nieuwe terrein is een bedrag van 2.5 miljoen Dkr. gemoeid geweest, de grootste investering sedert de opening in 1994 van het park, waarin de nadruk ligt op dieren die in Noord-Europa leven.

Meer informatie: Skandinavisk Dyrepark, Nødagervej 67b, Nødager, DK-8560 Kolind, tel. +45 86391333, fax +45 86391633. (terug naar top)

Groots openluchtspel op Funen

Op zaterdag 10 en zondag 11 juli wordt in Odense op het Deense eiland Funen een spectaculair middeleeuws openluchtspel opgevoerd. Het gaat over de moord op koning Knud de Heilige in Odense in 1086.

Aan het spektakel doen vijftig acteurs mee, gekleed in getrouwe kopieën van kleding- en uitrustingsstukken uit de 11e eeuw. Het spel wordt opgevoerd op het terrein Engen bij Fruens Bøge, aan de buitenkant van Odense. De aanvang is om 19:45 uur. Het spel duurt ongeveer tot 21:00 uur.

Kaarten kosten 100 Dkr. voor volwassenen en 55 Dkr. voor kinderen van 5 t/m 14 jaar indien ze worden gekocht bij de ingang (verkrijgbaar vanaf 19:00 uur). In de voorverkoop wordt 10 Dkr. per biljet bespaard. Voorverkoop via alle postkantoren in Denemarken, de VVV-kantoren in de regio's Funen, Zuid-Seeland en in de stedendriehoek Fredericia-Kolding-Vejle in Jutland, alsmede via de Deense reserveringscentrale Billetnet, telefoon +45 70156565. (terug naar top)

Voordelig vliegen naar Kopenhagen

De Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS biedt deze zomer tot 31 augustus op een aantal van haar vluchten vanaf Amsterdam zeer voordelige retours aan naar een reeks bestemmingen in Noord-Europa, waaronder Kopenhagen. Een zogeheten superpex-retour naar de Deense hoofdstad (met als belangrijkste voorwaarde tijdens het verblijf tenminste één overnachting van zaterdag op zondag) komt op f 298,-.

SAS biedt naast deze speciale zomertarieven ook een uiterst voordelige SAS Visit Scandinavia/Nordic Airpass aan in combinatie met een economy-biljet.

Deze Airpasses bestaan uit maximaal acht coupons en bieden de passagier gelegenheid tegen een gereduceerd tarief naar een groot aantal SAS-bestemmingen in Denemarken en andere Noordeuropese landen te reizen. De Scandinavia/Nordic Airpas kost deze zomer per coupon 75 US dollar.

Meer informatie: SAS, Amsterdam, tel. 020-4546581. (terug naar top)

Meer informatie:

Liesbeth van Galen
telefoonnummer 071-5233337 (persnummer).
fax: 071-5211794,
e-mail: lvg@dt.dk

Deens Verkeersbureau
2300 AG Leiden

Website: https://www.dt.dk
E-mail: denemarken@dt.dk

Consumentennummer: 0900-2025280 (24 uur p/d)

Deel: ' Nieuwsbrief Deens Verkeersbureau mei 1999 '